Debat • 19/05/2016

“De nye generationer på arbejdsmarkedet er børn af deres tid”

23. maj afholder Fynsk Erhverv i samarbejde med Tietgen Business og HK Midt åbent arrangement om generation YZ, hvor kultursociolog Emilia van Hauen gør de fremmødte klogere på disse generationer, som er på vej ind på arbejdsmarkedet. “Ældre generationer har altid haft temmelig enslydende fordomme om de unge generationer, men der er ikke noget nyt under solen ved generation YZ. Der er ikke noget at være bekymret for,” fortæller Emilia van Hauen til Fynsk Erhverv. 

23. maj i Mødecenter Fabrikken i Odense kan alle interesserede høre kultursociolog Emilia van Hauen fortælle om generationerne Y og Z, som er de generationer, der er født fra ca. starten af firserne og til i dag. Det er med andre ord de generationer, der er nye på arbejdsmarkedet eller på vej derud.

– Det har vitterligt altid været sådan, at de ældre generationer er bekymrede for de unge generationers narcissisme og mangel på disciplin, modenhed, respekt og så videre, og det er også de typiske bekymringer for generation YZ. Men der er ikke noget nyt under solen her. Der er ikke noget at være bekymret for, fortæller Emilia van Hauen.

Børn af deres tid
En anden fordom om Generation YZ er derimod helt korrekt: de er digitale indfødte.

– De unge er vokset op med den teknologi, der præger vores verden i dag, og anvender den helt naturligt. De er også vandt til, at den konstant og lynhurtigt ændrer sig, fortæller Emilia van Hauen.

Hun understreger, at mange af de unge generationers karakteristika bliver misforstået af de ældre generationer.

– Jeg læste en undersøgelse, der viste, at unge menneskers favorittidspunkt var, når de blev kørt i skole af deres forældre. Det kan man selvfølgelig vælge at tolke som et tegn på generationens forkælethed, men i virkeligheden reagerer de unge jo bare på de input, de får leveret. De er børn af deres tid. Og i undersøgelsen valgte de netop dette som deres favorittidspunkt, fordi det var her, de havde forældrenes opmærksomhed, siger Emilia van Hauen.

Tryghed og frihed
– Det peger på et skisma, som er meget udtalt ved Generation YZ: De stræber meget stærkt efter både frihed og tryghed – og de søger fællesskaber, selvom de i høj grad også er individualister. De er i høj grad præget af at være vokset op i usikre terrortider og i tider, hvor de aldrig ved, hvornår noget er privat eller offentligt, men samtidig vil de også have det bedste ud af livet og at livet skal have mening.

– De har brug for struktur, men også for, at strukturen ikke er så stram, at den kvæler deres kreativitet. Så hvis de ikke oplever, at deres arbejde er meningsgivende, så går de simpelthen, fortæller Emilia van Houen og fortsætter:

– Samtidig er det også produktive generationer, som ser det som en selvfølge, at de skal være skabende.

 

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.