Nye partnervirksomheder

Nyheder • 23/06/2022

Bliv klogere på Tyskland og lær det bedste vinområde i Tyskland at kende

Tyskland er et stort og vigtigt eksportmarked og samtidig Danmarks største samhandelspartner.

’Der Mittelstand’ (SMV’er) er motoren i landets økonomi, og de tyske virksomheder har et særligt godt øje til Skandinavien, der producerer smarte digitale løsninger og produkter. Derfor er skandinaviske produkter ’top of mind’ hos tyskerne, og især indenfor digitalisering er der et kæmpe potentiale for danske virksomheder.

Ifølge virksomhedskonsulent, Sandra Neelmeyer, skyldes det, at mange tyske SMV’ere er digitalt bagud sammenlignet med de skandinaviske lande. Det ses typisk i de gamle ejerledede virksomheder, hvor der er manglende vilje til digital omstilling, og hvor integrationen af digitale løsninger i virksomheden er svær. Årsagerne hertil skyldes bl.a. mangel på viden og gode løsninger:

”Dog er det ikke i hele Tyskland, at man er digitalt bagud. Mange store virksomheder er klar til en digital omstilling. Men i kommunerne, den statslige administration og især i de små virksomheder er der stadig lang vej. Selv om digitalisering står højt på agendaen og rent faktisk bliver taget mere alvorligt, så skorter det på prioritering hos ledelsen og omstillingsvilje hos medarbejderne”.

Ifølge Sandra Neelmeyer er Danmark langt foran digitalt, og den viden kan bruges til at tilbyde gode løsninger til nabolandet. Hun ser Danmark som et foregangsland for det tyske marked.

”Vi må have gang i viden- og erfaringsudveksling, så vi kan hjælpe vores naboer på vej.

Vi ved, at hvis Tyskland har det godt, så har Danmark det også godt”, lyder det fra Sandra Neelmeyer. Men Sandra oplever, at sprogbarrieren mellem de to lande, et manglende kendskab til det tyske marked, en frygt for at tage kontakt samt de kulturelle forskelle ofte bliver til en stopklods i udviklingen.

”Med Connecting Germany & Denmark forsøger jeg at bygge bro mellem de to lande.

Jeg hjælper virksomheder med at tage det første skridt ind på det tyske marked, skabe forbindelse til potentielle partnere, benytte de rigtige medier, belyse de kulturelle forskelle og etablere de første kontakter”, fremhæver Sandra Neelmeyer, der har hjulpet mange virksomheder til bedre at forstå det tyske marked.

Sandra Neelmeyer tilbyder herudover foredrag og oplæg om bl.a. de potentielle muligheder på det tyske marked, og hvordan den kulturelle forskel kan takles. I kraft af sit tyske ophav har Sandra Neelmeyer et stort netværk i de forskellige brancheorganisationer i Tyskland, et særdeles godt kendskab til den tyske medieverden og et godt indblik i, hvordan man rammer den rigtige modtager med det rigtige budskab. Hun hjælper virksomheders ansatte til en bedre forståelse for de tyske kunder og forretningspartnere, og rådgiver bl.a. i udarbejdelse af præsentationsmateriale, mødeforberedelse, etc.

Rejs til Tyskland og bliv klogere på landet

Ud over virksomhedsrådgivning tilbyder Sandra Neelmeyer også rejser til sin gamle hjemstavn, Baden, der bl.a. er berømt for sine vinområder. Sandra har yderligere opfundet et helt særligt feinschmeckerrejsetilbud:

”Med Countrysidebreak får virksomheder en særlig rejseoplevelse.

Deltagerne lærer et af Tysklands bedste vinområder at kende. Her har de mulighed for at besøge forskellige vingårde og smage vine, udforske det nærliggende Strasbourg, smage på det kulinariske badische køkken, opleve det fantastiske naturområde og meget mere”, fortæller Sandra. Rejserne kan skræddersyes efter en virksomheds specifikke behov, hvor der er plads til både interesser, teambuilding, virksomhedsbesøg eller noget helt tredje.

P.t. er der planlagt rejser for gæster, der gerne vil opleve vinområdet, allerede i september. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv få du 6 flasker top-vin fra regionen, hvis du bestiller én af de to rejser.

  • Den 8. – 11. september: Yoga-vinrejse
  • Den 25. – 27. september: Vin-kulturrejse

Fynske virksomheder holder øje med udviklingen i Kina

Mens de fleste danskere ikke længere skænker Covid-krisen mange tanker i deres hverdag, er situationen uændret kaotisk i forhold for virksomheder med kinesiske forbindelser.

Internationale skoler styrker erhvervslivets bagland

Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet har alle dage tiltrukket international arbejdskraft til Odense, men i de senere år har det stigende aktivitetsniveau i det fynske erhvervsliv gjort, at tilstrømningen er steget betydeligt.

Det fynske vækstbarometer 2020 – Viden til vækst

Det fynske Vækstbarometer blev præsenteret i direkte forlængelse af den årlige generalforsamling i Fynsk Erhverv den 24. marts, og det er fra start blevet taget godt imod.

Kloakmester: Man skal ikke frygte akademikerne

Den familieejede kloakmestervirksomhed R. Hansen & Søn kører på fjerde generation, og kan i år fejre 100-års jubilæum. Trods den lange historie er kloakmesteren alt andet end traditionel og gammeldags i sin tilgang til faget. Dels er Gitte Zimmermann en af meget få kvindelige kloakmestre i Danmark med egen virksomhed, dels er hun meget glad […]

Små skridt til stærke resultater ved øget fokus på ansvarlighed

I disse år stiger kravene til ansvarlighed, transparens og dokumentation for både store og små virksomheder. Derfor sætter Fynsk Erhverv og Lise Bendix fra STRONG SMALL STEPS fokus på emnet den 23. august. Vi har talt med Lise Bendix om bl.a. vigtigheden af at stille skarpt på ansvarlighed i virksomhederne.

Møde med transportministeren giver grund til optimisme på Fyn

Den fynske infrastruktur står højt på Fynsk Erhvervs politiske dagsorden. Derfor har vi netop været forbi transportminister Trine Bramsen for at sikre et fortsat stærkt fokus på de fynske vejprojekter og broafgifterne over Storebælt.

God sommer fra Fynsk Erhverv

Vi ønsker hele det fynske erhvervsliv en god sommer. Vi står selvfølgelig klar til at hjælpe dig på Albani Torv 4, 5000 Odense C. I juni, juli og august holder eksportkontoret åbent: Mandag til torsdag fra kl. 10-14 og fredag fra kl. 10-13. Vi står også klar til at hjælpe dig på tlf: 66 14 47 14 eller mail: info@fynskerhverv.dk og eksport@fynskerhverv.dk

Lederes tilstedeværelse på sociale medier er en vigtig opgave

Synlighed er vigtigt. Vi ved, at når kunderne skal vælge leverandør og produkter er kendskab vigtigt. Vi ved, at det er nemmere at tiltrække medarbejdere, når man har et stærkt brand. Men i 2022 er det ikke nok at virksomheden kommunikerer. Enhver leder i 2022 skal kommunikere – internt som eksternt. I artiklen kommer kommunikationsrådgiver Julie Lindegaard med en række gode råd til, hvordan du gør.

Tour de France-festen vil sætte sit tydelige præg på Fyn

Den 1. juli rammer det legendariske cykelløb Tour de France Danmark. På andendagen afsluttes etapen i Nyborg og tusindvis af fynboer kommer til at mærke den gule feber. Optakten mærker man særligt i hotelbranchen, hvor Nyborg nu melder fuldt booket og øvrige hoteller på Fyn følger trop.

Virksomheder skal slås for lærlingene

Der har i årenes løb været mange eksempler på, at lærlingene på erhvervsuddannelserne har måttet kigge langt efter lærepladser. I dag er problemet det modsatte, og ifølge Lars Bregnehøj, der er direktør på Syddansk Erhvervsskole, vil udfordringen for virksomhederne blive endnu mere markant i de kommende år.

Bæredygtig fynsk virksomhed med eksportdrømme

Den fynske virksomhed Biotrans Nordic tilbyder løsninger inden for håndtering og genanvendelse af organisk affald, og har i det seneste år haft en øget efterspørgsel på ca. 25 procent. Dermed er der for alvor gang i hjulene igen efter en ufrivillig opbremsning grundet Covid-19.

Psykolog-praksis udvider med nye kompetencer

Siden november 2021 har indehaver af Psykologerne af Torvet, Patricia Hammershøj Binggeli, oplevet vækst og udvikling med bl.a. digitalisering i virksomheden. Der var brug for nye kompetencer, og her blev en kandidat fra Fynsk Erhvervs Next talent-program den perfekte løsning.