Nyheder • 08/02/2023

Bæredygtighed er en hjørnesten i Damixa

Selvom den hæderkronede, fynskfødte virksomhed Damixa nærmer sig hundrede år siden fødslen i Skibhuskvarteret i 1932, bliver der stadig produceret topmoderne armaturer til badeværelser og køkkener som en del af FM Mattsson Group.

Og at være topmoderne i 2023 handler i høj grad om fokus på bæredygtighed.

For at blive klogere på området, og for at sparre med ligesindede, er Brand og Marketing-manager Anna Trojel trådt ind i Fynsk Erhvervs nyetablerede Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling.

Her bliver hun, sammen med andre repræsentanter for det fynske erhvervsliv, klogere på blandt andet certificeringer, lovgivning, værktøjer, ledelse og organisering, klimaregnskab, rapportering og ikke mindst kommunikation, som er Anna Trojels daglige ansvarsområde i FM Mattsson Group.

”Bæredygtighed er ikke noget nyt i vores branche, hvor vi har haft fokus på vandbesparende løsninger i masser af år, men det er et område, der folder sig mere og mere ud. I dag er det oplagt, at det handler om meget andet og mere end vand og strøm. Vi er gode til vores produkter, men der er masser af andre ting, hvor jeg kan blive klogere inden for lovgivning, forbrugsvaner, mennesker og så videre. Det glæder jeg mig til at få kortlagt i det nye Videnforum,” siger Anna Trojel, der ikke mindst ser frem til den sparring, som hun kan lave med de andre deltagere i netværket.

Det er fedt at sidde i et forum med andre megadygtige virksomheder, der også brænder for det, de laver.

“Vi er alle sammen dygtige, men vi er forskellige steder. Vores fælles omdrejningspunkt er, at vi er i gang – og at vi er langt fra at være i mål. Vi skal lære noget nyt, lige som vi gjorde med GPDR, men det her er bare kæmpestort i forhold til GDPR,” lyder det videre fra Anna Trojel.

Styr på hele værdikæden

Ifølge Anna Trojel handler det nye fokus blandt andet om, at virksomhederne skal tage endnu mere ansvar for det, der ligger ud over produkterne og den primære produktion.

Vi har altid haft meget fokus på vores egne produkter. At de er sunde og gode, har vi godt styr på. Nu er det hele værdikæden, som vi skal kigge på, og der er mange ting at tage højde for.

“Vi skal passe på, at vi ikke bruger for meget emballage. At der er så lidt luft i emballagen som muligt, så der kan være så mange produkter på en palle som muligt for at spare på transporten,” siger Anna Trojel, som ikke har problemer med at komme i tanke om flere eksempler på, hvordan Damixa kan forbedre bæredygtigheden på hele produktrejsen.

”Vi skal også være mere bevidste om, hvordan vores produkter lander på byggepladserne, så der er så meget single source som muligt uden blandede materialer. Klimaregnskabet gælder jo også for kunderne, og det er træls for en håndværker, hvis han skal stå og klimasortere emballagen i mange dele, når han har monteret et af vores armaturer,” konstaterer Anna Trojel.

Fokus på det vigtigste først

Da listen af mulige indsatsområder i bæredygtighedens tegn synes uendelig, slår Anna Trojel fast, at rentabilitet også er en væsentlig del af ligningen for succes – både hos producenterne og hos kunderne.

”Vi kan komme til at overoptimere på et område, hvor vi kender løsningen. Det er dog vigtigt, at det ikke går ud over andre led i ligningen, og at økonomien holder i hele produktets levetid. I det hele taget skal vi fokusere vores kræfter der, hvor det gør den største forskel, og det gælder også økonomisk. Vi skal have en profit, og kunderne vil have produkter til en god pris, så den del kan vi ikke se bort fra,” siger Anna Trojel.

Klik her, hvis du ønsker at læse mere om Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling eller at tilmelde dig.

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.