Debat • 19/06/2015

Valget giver positive forventninger på Fyn

Folketingsvalget blev afgjort med 89 kandidater til rød blok og 90 til blå blok.  Erfarne kandidater mistede deres job i Folketinget, mens nye nu skal ind og tilkæmpe sig rum og taletid i grupperne.

Fynsk Erhverv har fulgt valgkampen tæt – og selv aktivt taget del i den på Fyn.  Vi har fået stillet skarpt på de udfordringer, som de fynske virksomheder har peget på som værende af højeste prioritet, når den nye regering tager over.

Derfor er det også med positive forventninger, at vi nu ser frem til at læse den kommende regerings regeringsgrundlag.  Vi vil især kigge efter:

  • Mindre regulering og bureaukrati
  • Færre økonomiske byrder
  • At skattetrykket lettes
  • At infrastrukturen bliver styrket
  • At broafgifterne bliver reduceret
  • At vækstbetingelserne bliver bedre i provinsen.

Vi har i løbet af valgkampen på Fyn noteret os, at Venstre lægger vægt på at få lette skatten på de laveste indkomster.  Det hilser vi meget velkommen, da det vil give et reelt større arbejdsudbud, som vil gøre det lettere for fynske virksomheder inden for bl.a. gartneri, rengøring og detailhandel at rekruttere lokal arbejdskraft.

Vi har også noteret os, at Dansk Folkeparti har betonet vigtigheden af bedre vækstbetingelser i provinsen.  Derfor håber vi, at det vil betyde opgradering af den digitale infrastruktur i hele landet, penge til det 3. spor over Fyn, og at vi får flyttet de statslige institutioner ud, som kan placeres i attraktive faglige miljøer i provinsen.

Konservative har agiteret  for at få saneret de mange afgifter, der i dag belaster virksomhedernes konkurrenceevne.  Sandheden er, at den danske stat i dag opkræver trecifrede milliardbeløb i afgifter;  det gør ondt sammenlignet med øvrige eu-lande.  Så det giver os optimisme i forhold til for alvor at få gjort op med PSO, NOX og flere af de rigtig tunge afgifter.

Og endelig så har Liberal Alliance med den klareste røst talt for reducering af broafgifterne over Storebælt.  Og det har vælgerne belønnet dem for.

Så valgresultatet giver en pæn portion optimisme på Fyn, hvis partierne i den blå blok bruger deres muskler taktisk klogt.

Vi ser i hvert fald frem til at samarbejde med det nye hold af fynskvalgte folketingspolitikere. På gensyn til jer – og stort tak for godt samarbejde til dem, som ikke fik fornyet kontrakten.

Jytte Reinholdt
Direktør

International gymnasieuddannelse i Odense styrker Fyns muligheder for at tiltrække global arbejdskraft

Når Nyborg Gymnasium i 2027 åbner en ny IB-afdeling i Odense, er det ikke kun en gevinst for kommende elever og familier. Det er også et vigtigt skridt for det fynske erhvervsliv, som i stigende grad konkurrerer internationalt om kvalificeret arbejdskraft. Den nye afdeling placeres tæt ved Odense Banegård, hvilket gør tilbuddet let tilgængeligt for […]

Virksomheder får nye perspektiver på HR gennem Fynsk Erhverv-forløb

Nye generationer, længere arbejdsliv og kamp om kvalificerede medarbejdere får HR til at fylde mere i virksomhederne. Fynsk Erhverv-forløb skal bringe akademikernes kompetencer tættere på de opgaver.

Fyn må ikke miste troen på fremtiden

Fyn må ikke miste troen på fremtiden. Der er ingen tvivl om, at mange lige nu følger udviklingen på Fyn med stor alvor. Historierne om Vestas’ nedskæringer på Lindø og Novo Nordisks beslutning om at trække i bremserne i Odense giver grund til bekymring. Ikke kun på grund af arbejdspladserne her og nu – men fordi de minder os om, hvor hurtigt verden omkring os kan ændre sig.

Velatir vil gøre Odense til afsæt for europæisk AI-vækst

Da Velatir meldte sig ind i Fynsk Erhverv, handlede det ikke kun om at blive en del af endnu et netværk. For den odenseanske softwarevirksomhed er medlemskabet også en mulighed for at komme tættere på det fynske erhvervsliv og bruge sin egen viden om kunstig intelligens, teknologi og digital sikkerhed i en lokal sammenhæng. Virksomheden […]

AI binder design og forretning sammen i JABS Group

Når Fynsk Erhverv og Hesehus 28. maj afholder Den Fynske E-handelskonference, bliver AI og digital transformation sat ind i en konkret forretningsmæssig ramme. Arrangementet samler beslutningstagere, digitale ledere og e-handelsprofessionelle til en formiddag med cases, keynote, paneldebat og netværk om, hvordan nye teknologier kan skabe reel værdi i virksomhedernes hverdag.

Startups skal have bedre rammer på Fyn

Fyn har gode muligheder for at skabe stærke startups, men der mangler stadig kapital, kommerciel erfaring og tættere adgang til de første kunder. Det mener Lisbeth Chawes, techleder, investor, bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv og CEO i softwarevirksomheden Finari.dk. Det fortæller hun i podcasten 3-2-1 Erhverv, hvor hun mødes med Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk Erhverv, […]

Fynsk Erhverv og Fynske Bank samler netværk i Masterclass

Da Fynsk Erhverv og Fynske Bank samlede virksomheder til Fynske Masterclass med militærpsykolog Anders Kjærgaard, skete det som en del af Fynsk Erhvervs Topmøde på Frederik VI’s Hotel. Her blev deltagerne præsenteret for erfaringer fra ekstreme miljøer, men også for pointer, der rammer direkte ind i en travl ledelseshverdag. For Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk […]

Når verden rykker sig – og virksomheder skal følge med

Forårets Fynsk ErhvervsTopmøde satte spot på en verden i bevægelse og på, hvordan fynske virksomheder navigerer i den. Der er perioder i historien, hvor udviklingen føles næsten stillestående. Og så er der perioder, hvor alting pludselig accelererer.

Tietgenprismodtager bygger videre på ejerfamiliernes værdier

Dorthe Lund Kaack har ikke haft for vane at stille sig selv forrest. Som direktør i C.C.N. Holding, bestyrelsesmedlem i Micro Matic og en del af den ene ejerfamilie bag den globale Odense-virksomhed kommer hun fra et ejerskab, hvor fællesskabet traditionelt har fyldt mere end den enkelte person.