Nyheder, Tips og gode råd • 03/12/2014

Undersøgelse: Fynske virksomheder i front på digital salg og markedsføring

En ny undersøgelse, Radius Kommunikation har lavet for Eniro, viser, at fynske virksomheder er et godt stykke foran de jyske og sjællandske, når det handler om digital markedsføring og netsalg. Særligt de små- og mellemstore fynske virksomheder trækker fra resten af landet.

En ny rapport fra Eniro Danmark, der bl.a. står bag Krak, viser, at de små- og mellemstore fynske virksomheder klarer sig imponerende godt mht. netsalg og digital markedsføring.

Se hele rapporten her SME Eniro – Figurraport landsdel.

Jylland topper landsdelslisten, når det gælder antal af webshops, men det er på Fyn, webshopene klarer sig bedst. Således har 69 procent af de fynske SMV’er (små- og mellemstore virksomheder, red.) oplevet, at salget i webshoppen er vokset i det seneste år, mens det samme kun gælder for 58 procent af de jydske og 43 procent af de sjællandske virksomheder.

Der er ikke overraskende et sammenfald mellem, hvem der satser mest på digital markedsføring, og hvem der oplever det bedste salg i webshoppen, siger Stefan Kercza, koncernchef hos Eniro, om undersøgelsen.

– Med en målrettet lokal og digital markedsføringsindsats kan mindre virksomheder nå langt for selv små budgetter. Omvendt risikerer man at tabe kampen om kunderne, hvis man ikke er til stede online. Det gælder om både at være søgbar, så potentielle kunder kan finde de informationer, de har brug for, og at kende målgruppen og så sætte ind med markedsføring over for dem.

I Jylland bruger SMV’er primært deres Facebook-side som et udstillingsvindue for nye produkter, og på Sjælland bliver den mest brugt til kundeservice, men på Fyn bruger virksomhederne først og fremmest Facebook som et salgsværktøj. For 68 procent af de fynske SMV’er er Facebook et middel til at øge kendskabet til virksomheden, og over halvdelen bruger deres Facebook-side til at skaffe nye kunder, skriver Eniro.

Fakta: Fynske virksomheder i den digitale førertrøje

  •  På Fyn bruger SMV’erne i højere grad end i de andre landsdele digitale kanaler. De digitale aktiviteter tæller bl.a. annoncering på sociale medier, reklamebannere og mobil markedsføring. 50 procent af de fynske SMV’er forventer desuden at bruge ekstra ressourcer på tilstedeværelse på sociale medier. På Sjælland er tallet 43 procent, og i Jylland er det kun 29 procent.
  •  På Fyn svarer 39 procent af SMV’erne, at virksomhedens forbrug af markedsføring og annoncering har været stigende de seneste 12 måneder. I Jylland er tallet 26 procent, mens det på Sjælland kun er 23 procent.
  •  På Fyn oplever 69 procent af SMV’erne, at salget i deres webshop er steget i det seneste år. I Jylland er tallet 58 procent, og på Sjælland er det kun 45 procent, der har haft stigende onlinesalg.
  •  På Fyn bruger SMV’erne i højere grad end i de andre landsdele Facebook-siden som et salgsværktøj: 68 procent brugen siden til at øge opmærksomheden på virksomheden, og 55 procent bruger den til at skaffe kunder.

Om analysen
Analysen er baseret på 613 webinterview med danske ledere og topledere i små og mellemstore private
virksomheder. Interviewene er foretaget via Userneeds’ lederpanel i perioden fra den 30. juni til den 9. juli
2014. De er gennemført med henblik på at opnå en repræsentativ fordeling på landsdel og branche.

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.