Nyheder, Tips og gode råd • 03/12/2014

Undersøgelse: Fynske virksomheder i front på digital salg og markedsføring

En ny undersøgelse, Radius Kommunikation har lavet for Eniro, viser, at fynske virksomheder er et godt stykke foran de jyske og sjællandske, når det handler om digital markedsføring og netsalg. Særligt de små- og mellemstore fynske virksomheder trækker fra resten af landet.

En ny rapport fra Eniro Danmark, der bl.a. står bag Krak, viser, at de små- og mellemstore fynske virksomheder klarer sig imponerende godt mht. netsalg og digital markedsføring.

Se hele rapporten her SME Eniro – Figurraport landsdel.

Jylland topper landsdelslisten, når det gælder antal af webshops, men det er på Fyn, webshopene klarer sig bedst. Således har 69 procent af de fynske SMV’er (små- og mellemstore virksomheder, red.) oplevet, at salget i webshoppen er vokset i det seneste år, mens det samme kun gælder for 58 procent af de jydske og 43 procent af de sjællandske virksomheder.

Der er ikke overraskende et sammenfald mellem, hvem der satser mest på digital markedsføring, og hvem der oplever det bedste salg i webshoppen, siger Stefan Kercza, koncernchef hos Eniro, om undersøgelsen.

– Med en målrettet lokal og digital markedsføringsindsats kan mindre virksomheder nå langt for selv små budgetter. Omvendt risikerer man at tabe kampen om kunderne, hvis man ikke er til stede online. Det gælder om både at være søgbar, så potentielle kunder kan finde de informationer, de har brug for, og at kende målgruppen og så sætte ind med markedsføring over for dem.

I Jylland bruger SMV’er primært deres Facebook-side som et udstillingsvindue for nye produkter, og på Sjælland bliver den mest brugt til kundeservice, men på Fyn bruger virksomhederne først og fremmest Facebook som et salgsværktøj. For 68 procent af de fynske SMV’er er Facebook et middel til at øge kendskabet til virksomheden, og over halvdelen bruger deres Facebook-side til at skaffe nye kunder, skriver Eniro.

Fakta: Fynske virksomheder i den digitale førertrøje

  •  På Fyn bruger SMV’erne i højere grad end i de andre landsdele digitale kanaler. De digitale aktiviteter tæller bl.a. annoncering på sociale medier, reklamebannere og mobil markedsføring. 50 procent af de fynske SMV’er forventer desuden at bruge ekstra ressourcer på tilstedeværelse på sociale medier. På Sjælland er tallet 43 procent, og i Jylland er det kun 29 procent.
  •  På Fyn svarer 39 procent af SMV’erne, at virksomhedens forbrug af markedsføring og annoncering har været stigende de seneste 12 måneder. I Jylland er tallet 26 procent, mens det på Sjælland kun er 23 procent.
  •  På Fyn oplever 69 procent af SMV’erne, at salget i deres webshop er steget i det seneste år. I Jylland er tallet 58 procent, og på Sjælland er det kun 45 procent, der har haft stigende onlinesalg.
  •  På Fyn bruger SMV’erne i højere grad end i de andre landsdele Facebook-siden som et salgsværktøj: 68 procent brugen siden til at øge opmærksomheden på virksomheden, og 55 procent bruger den til at skaffe kunder.

Om analysen
Analysen er baseret på 613 webinterview med danske ledere og topledere i små og mellemstore private
virksomheder. Interviewene er foretaget via Userneeds’ lederpanel i perioden fra den 30. juni til den 9. juli
2014. De er gennemført med henblik på at opnå en repræsentativ fordeling på landsdel og branche.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.