Debat • 14/01/2014

Nye udfordringer og opgaver

Så har vi taget hul på et nyt år, og i mere end en forstand går vi mod lysere tider.

Mange fynske virksomheder oplever stigende interesse for og efterspørgsel efter deres produkter og services med det resultat, at flere fynboer kommer i beskæftigelse. På Fyn oplever vi imidlertid på en og samme tid det paradoks, at nogle virksomheder/brancher har alvorlige problemer med at kunne tiltrække tilstrækkeligt kvalificerede medarbejdere, mens andre virksomheder/brancher har et stort udbud at rekruttere fra. Det er en udfordring, som står i vejen for at realisere det fulde vækstpotentiale. Og som vi tager meget alvorlig.
I Fynsk Erhverv er vi i tæt dialog med de fynske virksomheder og har således fingeren på pulsen i forhold til de aktuelle udfordringer.    Vi taler konstant erhvervslivets sag overfor beslutningstagerne og de myndigheder og institutioner, der reelt kan forbedre forholdene og understøtte udviklingen og væksten i de private virksomheder. Sådan får vi både sat erhvervslivets forhold på dagsordenen og skabt øget indsigt i virksomhedernes vilkår.
Det betyder, at de fynske virksomheder kan rette fokus på at blive skarpe på ’egen forretning’ og klare sig godt i kampen om de gode kunder/opgaver.    For f.eks. den fynske byggebranche byder fremtiden på mange nye udfordringer. Det offentlige igangsætter i de kommende år investeringer i milliardklassen, og der ligger gode forretningsmuligheder for fynske virksomheder lige om hjørnet. Men det kræver, at man kan klare sig i konkurrence med andre dygtige virksomheder.
Konkret udbydes der i foråret ca. 45 entreprisepakker i forbindelse med opførelsen af det nordlige p-anlæg under Thomas B. Thriges Gade og musik- og teaterhuset Odeon i Odense. Entrepriser til en samlet værdi af ca. 520 mio. kr.
Det er interessante opgaver, som vi håber i stor udstrækning vil tilfalde fynske entreprenører og konsortier med fynske virksomheders deltagelse. Disse opgaver vil kunne bidrage til øget omsætning og beskæftigelse og danne basis for fremtidig vækst i de private virksomheder på Fyn. Derfor er det vigtigt, at fynske virksomheder forbereder sig grundigt på at indgå i værdiskabende alliancer og konsortier og på den måde skaber grundlaget for fortsat udvikling og vækst – både i egen virksomhed og på Fyn.
Dette gælder ikke kun for byggebranchen. ’Det offentlige’ køber årligt ind for i størrelsesordenen 100 mia. kr. Rigtig mange af disse indkøb og services kan leveres af private virksomheder med store gevinster for såvel udbyder som virksomheder.   At gå i samspil med en offentlig institution om udvikling af løsninger på såvel faktiske som uerkendte behov, giver adgang til værdifuld viden og indsigt i brugernes behov og præferencer. Det kan give adgang til et endnu større marked og evt. åbne op for helt nye forretningsområder i virksomheden.   Det kræver på den ene side parathed i ’det offentlige’- og dygtige fynske virksomheder, der er klar til at byde sig til på den anden side. Så mens virksomhederne forbereder sig på samspillet, tager vi dialogen med de offentlige udbydere.
Det er med en god portion optimisme og stort engagement, at vi i Fynsk Erhverv kigger ind i det nye år.
Kommunalvalget er overstået, ansvar og poster er fordelt.   Nu skal de mange løfter og gode intentioner fra valgkampen indfries. Vi vil med stor interesse følge de nye kommunalbestyrelser og byråd i de fynske kommuner og gøre vores til at sikre et skarpt fokus på de rammer og vilkår, som udgør fundamentet for de fynske virksomheders udvikling og vækst. Det handler bl.a. om at reducere omkostningstrykket på virksomhederne ved at reducere skatter, afgifter og gebyrer, og om at praktisere en udsøgt servicekultur i de offentlige forvaltninger, som sætter virksomhedernes behov i centrum ved enhver henvendelse. Det handler også om at kunne tilbyde attraktive vilkår for bosætning, så virksomhedernes nøglemedarbejdere har lyst til at flytte til. Her spiller ikke mindst gode børnepasningstilbud med fleksible åbningstider og minimalt antal lukkedage en vigtig rolle.
I Fynsk Erhverv garanterer vi for, at der i 2014 vil blive stillet skarpt på virksomhedernes rammer og vilkår – og på et styrket samspil mellem “det offentlige” og de fynske virksomheder.
Vi ser frem til et godt nyt år med masser af udfordringer og nye opgaver til det fynske erhvervsliv.
Godt nytår.
Jytte Reinholdt
Direktør

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.