Nyheder • 23/06/2025

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem.

For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra – og om at få udfordret de dagligdags vaner:

“Vi gør det, vi plejer – og det fungerer. Men vi ved også, at det kan være rigtig sundt at få nogle nye, kvalificerede øjne på sin virksomhed.

Det fik vi i den grad ud af at stille os til rådighed for Klimapiloterne med et par cases,” fortæller Louise Hauge Gliese.

Sinatur havde på forhånd identificeret to udfordringer, Klimaprojektlederne skulle arbejde med: Hvordan gæsterne i højere grad kunne bruge hotellets udendørsarealer, og hvordan man med små greb kan få flere til at vælge bæredygtigt – for eksempel mindre kød og mere grønt på buffeten – uden at virke moraliserende.

“Det var ikke nogen poleret workshop. Det var en helt almindelig konferencehverdag. De talte med vores restaurantchef, konferencechef og receptionschef – dem, der driver huset hver dag. Det gav dem et reelt billede af virkeligheden og gjorde inputtene enormt brugbare,” siger Louise Hauge Gliese, der glædede sig meget over udbyttet af dagen.

Flere af anbefalingerne var helt lavpraktiske – og netop derfor værdifulde for Sinatur. Som da et af holdene foreslog, at personalet selv skulle prøve at holde møder i det grønne, før man opfordrer gæster til det.

“Det er sådan noget, vi ikke altid tænker over selv. At det måske er for varmt, eller at stolene ikke fungerer. De råd kunne vi tage direkte med videre,” siger Louise Hauge Gliese, der fortæller, at andre anbefalinger handlede om kommunikation.

I stedet for at “tæppebombe” gæsterne med brede budskaber om bæredygtighed, pegede Klimaprojektlederne på, at informationerne skal være målrettede og tilpasset situationen – med specifikke og relevante budskab for eksempel ved buffeten eller på værelset.

“De satte sig ind i vores hverdag og rammer. Det hjalp meget, at de havde været her fysisk. Det skabte nærvær – og nogle gode spørgsmål. Selvfølgelig kunne vi finde på at være case en anden gang,” siger hun.

Hos Sinatur er bæredygtighed ikke et selvstændigt projekt, men en del af selve forretningsstrategien. Fra grøn drift og affaldsminimering til sociale tiltag som skoletilbud i lokalområdet. Hotelkæden arbejder langsigtet med en 2030-plan og har ambassadørgrupper blandt medarbejderne, der hele tiden skubber strategien fremad.

“Vi har taget de lavthængende frugter. Nu står vi med de mere komplekse opgaver – som hvordan vi f.eks. sikrer, at en af vores distributører, som køber ind i Vietnam, har fokus på risikostyring i deres værdikæde. Her er det en gave at få nye input og blive mindet om, at vi ikke behøver finde på det hele selv,” siger Louise Hauge Gliese, der er glad for, at Sinatur kunne give klimaprojektlederne håndgribelige opgaver at arbejde med.

“Når man uddanner inden for et nyt område, er det vigtigt at vise, hvad de kan bruges til. De her mennesker kom med energi, faglighed og lyst til at give noget. Det skal vi som erhvervsliv tage imod – for det gør os klogere,” siger hun.


”Det er guld værd at prøve det af i virkeligheden”

For Sofie Borch var det et højdepunkt at få lov at teste sine idéer i en virksomhed, hvor bæredygtighed ikke bare er strategi – men daglig praksis. Hun var en af deltagerne, da Klimaprojektleder-holdet fra Fynsk Erhverv arbejdede med konkrete udfordringer hos Sinatur Hotel Storebælt.

“Det var en gave at komme ud og arbejde med en rigtig case i en rigtig virksomhed. Det er guld værd at få lov til at afprøve sin viden på konkrete problemer og opleve, hvad der virker i virkeligheden,” fortæller Sofie Borch.

Sofie gennemførte sin praktik i forbindelse med klimaprojektleder-programmet med netop Fynsk Erhverv som praktiksted. Her fik hun mulighed for at få fingrene i de konkrete opgaver, som Fynsk Erhverv står med, hvilket gav hende en unik indsigt i, hvordan bæredygtighed kan forankres i praksis i en organisation som Fynsk Erhverv.

I løbet af forløbet arbejdede Sofie med en opgave, der havde fokus på bæredygtighed i eventafvikling. Hun udviklede konkrete anbefalinger til, hvordan events kan planlægges og gennemføres med større hensyn til miljø og klima. Derudover lavede hun en mini-analyse af mulighederne for at opnå en bæredygtighedscertificering og hvilke krav og potentialer, det indebærer for virksomheder, der ønsker at gå den vej.

Sofie er uddannet cand.negot. i turisme og fritidsledelse og arbejder i dag praksisnært med bæredygtighed – blandt andet via sit eget nystartede konsulentfirma – SOFIE BORCH CONSULTING.

“Jeg arbejder meget med løsninger, der skal kunne bruges i hverdagen. Det var fedt, at case-dagen på Sinatur netop handlede om det. Vi talte med ledere og medarbejdere og fik et ærligt billede af deres udfordringer. Det gør det nemmere at finde anbefalinger, der giver mening i praksis,” siger hun.

På hele forløbet oplevede hun en stor faglig bredde og stærk facilitering – og en vilje til at diskutere og fordybe sig.

“Jeg kom ind med en vis forforståelse for bæredygtighed, men blev klogere og glad for at få nye perspektiver. Vi arbejdede blandt andet sammen med Odense Klimapartnerskab og mødte folk, der arbejder med det her hver eneste dag. Det er ikke sort-hvidt – der er altid overvejelser og prioriteringer bag. Det lærte jeg meget af.”

Og netop det, at det komplekse blev konkret, var en af de vigtigste erfaringer, mener hun.

“Det var inspirerende at se, hvordan vi som klimapiloter faktisk kunne bidrage. Det her er en måde at arbejde med ansvarlighed på i en branche, der har meget på spil – og det gav virkelig mening.”

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.