Nyheder • 18/06/2021

Ny erhvervs- og vækstpolitik skaber forventninger til servicekulturen i Odense

Ny erhvervs- og vækstpolitik i Odense kommune skruer forventningerne op til den kommunale myndighedsbehandling og servicering af de lokale virksomheder.  Det er vi i Fynsk Erhverv meget tilfredse med, fordi vi har brug for kommunen som medspiller for at kunne drive og udvikle vores virksomheder i takt med, at behovene ændrer sig.

Fynsk Erhverv får desværre løbende henvendelser fra lokale virksomheder, der oplever et tungt, bureaukratisk system med lange sagsbehandlingstider, restriktive fortolkninger og sparsom kommunikation.

”Det er et stort problem, når virksomheder i Odense ikke oplever det fornødne medspil fra myndighederne,” siger Fynsk Erhvervs formand Henrik Neelmeyer.

Derfor har vi netop haft et møde her i Fynsk Erhverv med borgmesteren og rådmændene fra hhv. By- og Kulturforvaltningen og Beskæftigelses- og Socialforvaltningen og deres respektive direktører.  Og der blev virkelig lyttet og spurgt ind til de eksempler, som vi her lagde på bordet.  Jeg er fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden.

Fynsk Erhverv ser det som erhvervslivets lokale talerør som en af sine vigtigste opgaver at få italesat de oplevelser, som nogle virksomheder har med Odense Kommune som myndighed.  Især fordi virksomhederne her ikke har nogle muligheder for at få behandlet deres henvendelser andre steder.  ”Kommunen har som myndighed monopol på at behandle virksomhedernes sager, og det giver en ekstra forpligtelse til at sikre en ordentlig og fair behandling”, siger Henrik Neelmeyer.

Politikerne har efterfølgende kvitteret for det konstruktive møde og for de værdifulde input og perspektiver til kommunens videre arbejde med at gøre Odense til en endnu bedre by at drive virksomhed i.

“Erhvervs- og vækstpolitikken sætter en god retning for, hvordan vi gerne vil arbejde, men handlingerne og prioriteringen skal følge med bagved, også økonomisk. Odense ligger ikke godt nok i erhvervsklimaet og det skal gøres bedre, jeg arbejder for at mine politiske kollegaer også vil være med i den kamp.

Vores virksomheder er fundamentet for, at vi kan have velfærd, derfor skal de trives og have lyst til at udvide i Odense

siger By- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt

Fynsk Erhverv fastholder fokus på den kommunale myndighedsbehandling og serviceringen af virksomhederne på Fyn. Vi hører gerne fra virksomheder, der har haft gode eller dårlige oplevelser, så vi kan hjælpe kommunerne til at blive endnu bedre.

 

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen