Debat • 08/10/2015

Ny bog: “Passionerede medarbejdere gør det, de er bedst til”

Selvstændig konsulent Allan Bæk og musikchef ved Odense Symfoniorkester, Finn Schumacker, har sammen skrevet bogen ‘Passionsledelse – fra Beethoven til forretningssucces’. I den argumenterer de for, at passionerede medarbejdere præsterer bedre, og at medarbejdere, der arbejder det meste af tiden med det, de er bedst til, nemmest bliver passionerede i deres job. 

I et symfoniorkester arbejder et stort hold af individualister sammen om et fælles mål – med dirigenten som leder. Målet er et stykke musik i højest mulig kvalitet, og musikerne er som regel meget passionerede omkring deres arbejde.

– For nogle år siden skulle jeg lave en strategisk opgave for Odense Symfoniorkester. Her kom Finn Schumacker og jeg til at tale om, at den særlige organisation og nerve, der er i et symfoniorkester, er meget spændende, og der var kun skrevet ganske lidt om, hvordan den type ledelse, der kræves i et symfoniorkester, kan sammenlignes med ledelse i det almindelige erhvervsliv, siger Allan Bæk til Fynsk Erhverv.

Han fortæller, at ‘performance’ er et begreb i erhvervslivet, som er kommet for at blive – særligt med det tiltagende konkurrencepres fra udlandet.

– Men ledere i dag har fået mange flere opgaver end tidligere, så det er ikke der, der er noget at hente. Det er der derimod i ledere og medarbejdere, der er passionerede omkring deres arbejde. Det viser vores undersøgelser i øvrigt også, at ledere foretrækker frem for alt andet: passionerede medarbejdere.

Gør det, du er bedst til
For at få passionerede ledere og medarbejdere argumenterer Bæk og Schumacker for, at vi skal ændre en tendens, der har domineret i erhvervslivet i mange år, og vende tilbage til nogle gamle dyder.

– I et symfoniorkester sidder der en violinist og spiller violin – fordi det er det, han gør bedst. Han spiller ikke pludselig trompet den ene dag og pauker den anden. Der har længe været en tendens i erhvervslivet til, at alle medarbejdere skal kunne lidt af det hele og arbejde med lidt af det hele – i stedet for at koncentrere sig om det, de er bedst til. Det er ikke usædvanligt, at en medarbejder kun beskæftiger sig med de opgaver, han er bedst til, i 20 procent af arbejdstiden. Det har været tænkt som en måde at effektivisere på, men det viser sig, at folk bruger rigtig lang tid på at lave alle de ting, som de ikke er så gode til. Det kan gå ud over arbejdsglæden, og dermed også over effektiviteten i virksomheden. Vi har lavet en analyse, der viser, at det er ledere i erhvervslivet faktisk godt klar over, men der er ikke rigtig nogen, der går videre med den tænkning, forklarer Allan Bæk og fortsætter:

– Et godt eksempel er pengeinstitutter. De mennesker, der tiltrækkes af at arbejde her, synes typisk, det er spændende at sidde og arbejde med tal og komplicerede regnskaber, og det gjorde de også i langt det meste af arbejdstiden førhen. Men i dag skal en bankmand have tre kundemøder om dagen, og det er bare ikke alle, som er gode til det. Selv ved enkeltmandsvirksomheder, hvor lederen skal have mange kasketter på, er det muligt at forsøge at påtage sig de opgaver, man er bedst til – så meget det nu er muligt.

Allan Bæk fortæller, at i såkaldt high performance-miljøer er det næsten altid sådan, at arbejdsdelingen er mere koncentreret, så hver enkelt medarbejder så vidt det er muligt arbejder med det, vedkommende brænder for og er bedst til.

– Det er sådan man gør i militæret og i professionelle sportsmiljøer. På fodboldbanen spiller målmanden jo ikke højre back en gang imellem. I de her miljøer leder man efter talentet og dyrker det, og det gør man altså ikke, hvis man sætter sine medarbejdere til at lave lidt af det hele, siger Allan Bæk.

Bogens to forfattere vil gerne indlede et oprør mod “rugbrødsmentaliteten” og give medarbejdere deres faglige stolthed tilbage.

– Jeg er selv ud af en håndværkerfamilie, som var stolte over at være meget dygtige til det, de var dygtige til. De lavede håndværk i den højest mulige kvalitet og fik arbejdsglæde ved det. Det er kvalitet, danske virksomheder skal adskille sig ved i den internationale konkurrence, og kvalitet kræver dedikerede medarbejdere, som er stolte over deres fag. Det betyder ikke noget, hvad du laver, bare du bestræber dig på at blive så god til det som muligt, slutter Allan Bæk.

 

 

 

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.

Tid til at ’tanke op’…

Forandringer er blevet hverdag, og uforudsigelighed et vilkår. Derfor skal vi tænke i nye måder at drive og udvikle vores virksomheder på. Gennem dit partnerskab har du en række muligheder, der styrker dig som leder og din virksomhed.