Nyheder • 15/08/2024

Nordic Greens: Revolutionerer branchen med ny teknologi, AI og bæredygtig produktion

Interview med Mads Pedersen, ejer og administrerende direktør i Nordic Greens A/S

For små tre år siden tog Mads Pedersen på studiebesøg rundt i hele verden. Som iværksætterlysten ejerleder i storgartneriet Nordic Greens var han opsat på at finde koden til en revolution af den ellers konservative branche, der blandt andet var presset af et stort ressourceforbrug, ustabile forsyningskæder og stigmatisering om forbruget af pesticider.

Han havde været rundt i Europa, Japan og Sydamerika, før han lidt udenfor Boston i USA fandt et system, der blev basen for den banebrydende salatfabrik, der nu er en del af forretningen.

”Det var et supersmart system, men det var alt for ressourcekrævende. Om aftenen sad jeg på en bar i Boston, hvor jeg mødte en hollænder, der viste sig at have været med til at lave systemet. Vi blev enige om, at vi skulle lave et helt nyt system. Han tog fat i sit bagland, og vi fik skabt et konsortium, som sammen kunne tegne et helt nyt system. Der var amerikanere, canadiere, tyskere, hollændere og danskere,” fortæller Mads Pedersen og fortsætter:

Vi besluttede os for, at når vi havde muligheden for at starte en produktion op fra bunden, ville vi designe den med udgangspunkt i ESG.

“Det er et system, der aldrig nogensinde er blevet lavet før. Det er klart, at når man ressourceminimerer på el, vand og arbejdskraft, så får man også kostpriserne ned. Det var vigtigt for os at skabe en symbiose mellem kostpriserne og ESG.”

For at dokumentere det omfattende arbejde med bæredygtighed arbejder Nordic Greens med en udvidet ESG-rapport, kaldet SBTi. Og man har investeret i en nøglemedarbejder til at stå for opgaven.

Kundernes goodwill giver ro til udvikling

Under sommeren sidste år blev Mads Pedersens vision til virkelighed, for da kunne fabrikken tages i brug. Den har kapacitet til at producere 3000 ton langtidsholdbar convenience-salat om året. Produktionen foregår fuldautomatisk og uden brug af pesticider og klor. Energien kommer fra to solcelleanlæg, mens der vandes med regnvand fra glasarealerne.

Salat er et helt nyt produkt for Nordic Greens, der tidligere udelukkende har produceret tomater, pebere og agurker.

”Vi skulle både få et helt nyt system til at fungere og introducere et nyt produkt til markedet. Vi har heldigvis meget goodwill hos kunderne, som vi har trukket på her i starten, mens vi fik det hele ordentligt op at køre. Det har været en hård opstart, fordi så mange nye maskiner skal arbejde sammen.”

Salaten kan holde sig i minimum to uger og er derfor blevet populær hos forbrugerne. Som konsekvens er fødevarespildet også minimeret.

En langsigtet og fremtidssikker investering

Salatfabrikken har været en stor investering på omtrent en kvart milliard kroner. Mads Pedersen mener, at rejsen har været mulig, fordi Nordic Greens er ejerledet. Han er selv fjerde generation i familien, der er gartner, og han håber på, at sønnen vil blive den femte.

Jeg er nok mere iværksætter, end jeg er CEO.

“Jeg synes, det er spændende at udvikle og at lave fede produkter, der er med til at forandre noget og som lever godt ude i markedet. I sidste ende er det derfor, det er sjovt at gå på arbejde,” siger han og fortsætter:

”Vi har det lange lys på. Der er ikke en masse shareholders, der prøver at profitoptimere for at kunne sælge virksomheden inden for tre år. Vi kunne have bygget et system til den halve pris, hvis vi bare ville producere. Men vi har valgt at udnytte muligheden for at investere i teknologi, der er fremtidssikker.”

Bestyrelsen skal være kritisk

Samtidig er Mads Pedersen ikke bleg for at erkende, at bestyrelsen også har været et vigtigt led i processen med at transformere Nordic Greens.

Et af problemerne som ejerleder er, at der er mange, som rygklapper – specielt når det går godt.

“Hvis jeg ikke bliver en smule irriteret på bestyrelsen en gang imellem, er den ikke kritisk nok. Det giver bedre beslutninger at have en kritisk bestyrelse, fordi man så er bedre forberedt på at få sparring og modspil.”

Mads Pedersen slår fast, at bestyrelsen i Nordic Greens reelt er en af hans allervigtigste investeringer.

En gammel virksomhed med iværksætterkultur

Det nye produkt er blevet modtaget så godt af markedet, at salatfabrikken faktisk har svært ved at følge med efterspørgslen fra både danske og svenske kunder. Da Nordic Greens formentlig snart går ind i Tyskland, kigger man på muligheden for at fordoble produktionen i løbet af de kommende år.

Mads Pedersen arbejder også på at udbrede det nye system i branchen, så andre gartnere kan få glæde af de erfaringer, Nordic Greens har gjort sig.

”Vi har stadig en iværksætterkultur, selvom vi er en gammel virksomhed på 75 år. Vi er en del af en meget traditionel branche, hvor innovation kan gøre en kæmpe forskel.”

Desuden arbejder virksomheden konstant på at optimere produktionen ved hjælp af robotter og ny teknologi. Man vil blandt andet implementere nogle af de nye systemer fra salatfabrikken i produktionen af tomater, agurker og pebere, så den samlede virksomhed bliver mere bæredygtig og effektiv.

ESG kommer buldrende som et tog. Man er simpelthen nødt til at forberede sig på det og helst være foran lovgivningen.

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.