Nyheder • 24/09/2015

Masser af succes til årets Blærerøvsarrangement

Traditionen tro afholdt IT Forum Fyn og Fynsk Erhverv i fællesskab det såkaldte ‘Blærerøvsarrangement’ tirsdag aften, hvor fire fynske erhvervsledere fortalte om deres succes og visioner. Det foregik i Fynsk Erhvervs bibliotek, hvor stemningen var både god og afslappet.

Hvert år afholder IT Forum Fyn og Fynsk Erhverv i samarbejde et såkaldt ‘Blærerøvsarrangement’, hvor Janteloven for en aften er sat helt ud af kraft, når fynske erhvervsledere med succes stiller sig på ølkassen i Fynsk Erhvervs smukke gamle bibliotek på Albani Torv og fortæller om deres virksomhed og deres visioner.

Fire erhvervsledere fra meget forskellige brancher fortalte tirsdag aften således om deres succes, hvorefter der var hyggeligt netværk med tapas og rødvin.

Har opkøbt 10 virksomheder
Første mand på ølkassen var Jesper Skov Jørgensen, administrerende direktør i IT Forum Gruppen A/S, som bl.a. leverer IT hosting for virksomheder.

IT Forum Gruppen er grundlagt i 1986 og har i dag kontorer i Odense, Risskov, Esbjerg, Vinderup, Randers og København.

– Vi omsætter for omkring 45 mio. kr. om året og har en årlig vækst på ca. 20 procent, fortalte Jesper Skov Jørgensen.

Han har i sin tid som direktør for virksomheden været med til at opkøbe 10 virksomheder.

– Ca. halvdelen af vores vækst er sket gennem opkøb af mindre virksomheder, som laver næsten det samme som os. Det er typisk små virksomheder, der ser værdien i at blive en del af noget større. Ofte er medarbejderne bekymrede for, om der nu også bliver plads til dem i den nye organisation, men i virkeligheden er det jo især deres kunder, vi køber, og kunderne går ikke op i, hvilket CVR-nummer de nu handler med – de går op i, hvilke medarbejdere der er. Og når kunderne først har fået et tillidsforhold til en ansat, så vil de gerne blive ved med at handle med ham, sagde Jesper Skov Jørgensen.

Han gav også det generelle råd ift. opkøb, at “advokaterne skal ind som det sidste led i processen”. De stiller ifølge Jesper Skov Jørgensen alt for mange barrierer op for et samarbejde, hvis de er en del af opkøbet lige fra starten, hvor det er vigtigere at finde en fælles forståelse.

IT Forum Gruppen gør rigtig meget ud af medarbejderpleje for at sikre et godt og produktivt arbejdsmiljø.

– Vi har flest elektrikere ansat, og gennemsnitsalderen er omkring de 40. Det skal være erfarne folk, som kan finde ud af at skabe tillid ude hos kunderne. Omvendt forlanger vi så også, at vores kunder behandler vores ansatte ordentligt. Vi bliver som regel tilkaldt, når noget er gået galt, og der kan der komme en del frustrationer ud, men alle vores medarbejdere har carte blanche til at fyre en kunde, hvis de ikke føler sig ordentligt behandlet.

– Derudover gør vi meget ud af at komme hinanden ved på kontoret. Vi indkalder ofte til ‘receptioner’, som vi kalder dem, hvor vi så samles på et kontor og får et glas vin og hygger os. Den slags er vigtigt for et godt arbejdsmiljø, sagde Jesper Skov Jørgensen.

Stor vækst i familiefirmaet
Den anden taler på aftenen var direktør i facadevirksomheden Redtz, Morten Redtz, som er tredje generation i spidsen for firmaet, der sidste år havde 100 års jubilæum.

For halvandet år siden flyttede Redtz fra sine gamle lokaler i Skibhuskvarteret i Odense til sit nye domicil på Niels Bohrs Allé. Der var simpelthen ikke længere plads nok til det ekspanderende firma.

– Vi havde for få år siden en omsætning på 20 mio. kr. I 2014 var det steget til 30 mio. kr., og i år regner vi med at lande på godt 50 mio. kr., fortalte Morten Redtz, der selv er glarmesteruddannet og har lært at blive direktør på egen hånd gennem et generationsskifte tilbage i 2011.

– Vi har især vækstet gennem gode medarbejdere. Byggebranchen er meget hård, og vi har nok været heldige, at vi efter finanskrisen har kunne samle nogle af de bedste folk op efter andre virksomheder, som bukkede under, fortalte Morten Redtz og fortsatte:

– Vi har – nok som nogle af de få i branchen – fokus på de blødere værdier også. Vi vil gerne være den bedste arbejdsplads i branchen for på den måde at kunne tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere.

Redtz arbejder i dag bl.a. på Cortex Park ved det nye OUH, hvor de udfører lukningsentreprisen med alufacader og Uglas samt det tilhørende kollegie og tillægsbygningen til universitetet. Alt sammen projekter, som stammer fra de store, offentlige investeringer, der kommer Odense og Fyn til gode i disse år.

– Det er et kvalitetsstempel, når vi kan vinde så store opgaver, og det forandrer også vores egne tanker om os selv – vores selvforståelse, fortalte Morten Redtz.

Virksomheden har netop landet sin største ordre på et facadebyggeri i et storcenter i Esbjerg til 20 mio. kr. En ordre, der først kom i hus, efter Morten Redtz stædigt havde kæmpet om en anden ordre i Odense, som ikke gik til Redtz. Et bevis på, at vedholdenhed og ambitioner belønner sig – om ikke med det samme så senere.

Kunder i 181 lande
Tredje mand på scenen var Mads Martin Jørgensen, direktør for stock-billedevirksomhederne Colourbox og Skyfish. Colourbox er grundlagt i 2003 og er vækstet fra at have ca. 170.000 billeder på lager til i dag at have over 30 mio. billeder liggende.

– Vi har ca. 50.000 unikke brugere til vores tjeneste hver dag, som kommer fra 181 forskellige lande, og vi regner med en fordobling af omsætningen inden for den nærmere fremtid, fortalte Mads Martin Jørgensen.

Af samme årsag har virksomheden, der har hovedkvarter i en fuldt moderniseret gammel gård i Stige uden for Odense, ca. lige så mange udlændinge som danskere ansat. Virksomheden har også kontorer i New York og i Berlin.

Med så mange kunder er det især brugervenligheden, der er et væsentligt konkurrenceparameter.

– Når der sker en stor, verdensomspændende begivenhed, kommer der pludselig en voldsom trafik efter de samme typer billeder. Der har vi optimeret vores serverkapacitet, så den tilpasser sig behovet. Det er især tekniske løsninger, der gør forskellen mellem succes eller ej i vores branche – og så prisen, hvor vi er ekstremt billige, sagde Mads Martin Jørgensen og fortsatte:

– Faktisk er vi så billige, at det nogle steder har været tæt på at være et problem. Kunderne tvivlede til at begynde med på, om kvaliteten nu også kunne følge med prisen, men der har vi med årene fået et så godt ry, at det ikke gør noget længere.

I 2011 grundlagde folkene bag Colourbox tjenesten Skyfish, hvor brugere kan organisere og redigere fotomateriale online.

– Vi er på et marked, hvor tingene kan bevæge sig lynhurtigt, alt after hvad de store tech-konglomerater som Google gør. De kan forandre spillereglerne og dermed markedsvilkårene for alle andre. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden udvikler vores tjenester til at inkludere det, markedet har brug for, sagde Mads Martin Jørgensen.

“Virkeligheden er sjældent ‘A plus B giver C'”
Sidste mand på dagen var Søren Kristensen, direktør i nordens største bookingbureau, Athenas, som har hovedsæde i Odense. Søren Kristensen er uddannet humanist ved SDU, og det lå bestemt ikke i kortene, at han for nu 12 år siden skulle grundlægge et bookingbureau.

– Det var ikke noget, jeg havde regnet med, da jeg skrev speciale om antiterrorbekæmpelse ude på SDU, men så alligevel: Interessen kom nok af, at jeg havde hørt så mange foredrag af historikere, som havde meget svært ved at bevare den røde tråd i deres taler, fortalte Søren Kristensen og fortsatte:

– Men havde jeg vidst, hvor stor konkurrence der er i den her branche, var jeg måske blevet skræmt fra tanken igen.

Athenas gør meget ud af at være et godt sted at arbejde, og de har på 11 år kun haft én opsigelse.

– Vi har lært rigtig meget hen ad vejen. En vigtig lektie er, at der sjældent er så direkte kausale forhold mellem ting, som man tror. A plus B er ikke nødvendigvis lige med C. Der kan være utroligt mange ubekendte mellemregninger, som man hverken kan forudse eller vide noget om. Da vi skulle ind på det norske marked startede vi f.eks. med at kigge på kulturforskelle, som vi troede, var det væsentligste for vores branche. Men det var ikke her, de store forskelle lå. Det var i distancerne. Det tager måske dobbelt så lang tid for en foredragsholder at komme rundt i Norge, som det gør i Danmark, og det er derfor også dobbelt så dyrt. Så sådan noget som folkeskoler, der er et meget stort kundesegment i Danmark, de bruger simpelthen ikke foredragsholdere i Norge. Så det blev vi nødt til at rette vores strategi ind efter, fortalte Søren Kristensen.

Finanskrisen var på en måde hård for foredragsbranchen, men den var også en god ting.

– Krisen har helt sikkert været god for kunderne. Vores foredragsholdere har været nødt til at gøre deres produkt bedre – at blive skarpere simpelthen. I Athenas tager vi hånd om vores foredragsholdere. Vi træner dem og giver dem kurser, og vi sælger for dem. Vi er i høj grad en salgsvirksomhed, sagde Søren Kristensen.

Han fortalte også, at en del af baggrunden for Athenas succes er, at virksomheden går meget empirisk til deres arbejde.

– Vi går metodisk til værks og ser på, hvad der rent faktisk virker. Fornemmelser er gode, men det er også godt at teste dem af på virkeligheden, sagde Søren Kristensen.

 

 

 

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.