Nyheder • 03/12/2014

Månedens virksomhed: FKB A/S Kvalitet er billigst i længden


December måneds virksomhed er FBK A/S – Fyens Børste & Kostefabrik. Det er grossistvirksomheden Carl Hassing, som har nomineret dem. Læs her, hvorfor FBK A/S har fortjent æren. 

November måneds virksomhed i Fynsk Erhverv, Carl Hassing, har udpeget Odense-virksomheden FBK-A/S som december måneds virksomhed i Fynsk Erhverv. FBK ApS har produceret og udviklet børster og andre sanitetsredskaber siden 1887 og er blandt de mest erfarne på området i verden.

– FBK er en gammel og respekteret produktionsvirksomhed, og de legemliggør den meget vigtige pointe, at vi ikke kan leve af bare at få de gode idéer i Danmark, vi skal også have produktion, fortæller Ole Damgaard, administrerende direktør i Carl Hassing, og fortsætter:

– De viser, hvordan produktionsvirksomheder i Danmark kan klare sig i den internationale konkurrence: ved at specialisere sig og fokusere på kvalitet og på det, man er bedst til. Og så har de desuden også imponerende gode nøgletal og har haft det uafbrudt siden finanskrisen.

De gode nøgletal forklarer eksportchef i FBK A/S, Karsten Skov, bl.a. med, at de især leverer til fødevareindustrien, som er mindre konjunkturfølsom end andre brancher.

– Vi mærkede faktisk ikke til finanskrisen, for selvom økonomien går dårligt, så skal folk stadig spise. Vi kan til gengæld mærke det positivt på omsætningen, hver gang der er en stor fødevareskandale et sted i verden – så kommer der fokus på sanitet.

Næststørst i hele verden
FBK A/S producerer koste og børster,  skrabere, skovle og ophængssystemer til industribrug, og særligt til fødevareindustrien. Virksomheden, som har alt deres produktion samlet på Teknikvej i Odense, eksporterer til over 50 lande i hele verden, og over 95 procent af fabrikkens produktion går til eksport. 

– Vi er den næststørste producent indenfor manuelle rengøringsartikler til fødevarebranchen, fortæller Karsten Skov, og fortsætter:

– Vi har vores største marked i England, som er det førende land i verden indenfor fødevarehygiejne, og vi er også meget store i Sydamerika, men vi eksporterer til hele verdenen. Også til U-Lande, for hvis en fødevareproducent i et fattigt land har lyst til at eksportere til f.eks. Europa, så er der typisk strengere kontrol på det, end hvis producenten er fra Europa. Så der er brug for kvalitetsprodukter til rengøring i hele verdenen.

FBK har også søsterselskabet FPI ApS, som støber plastemner, primært til FBK, men også til andre firmaer.

De billigste … i længden
En del af grunden til, at FBK er månedens virksomhed i Fynsk Erhverv, er, at de satser på kvalitet og på specialisering, som ifølge Carl Hassing er fremtiden for danske produktionsvirksomheder.

– Det er vi helt enige i. Vi kan ikke konkurrere på prisen alene. Vi kan nogle gange ikke en gang få vores råvarer til den pris, andre sælger deres færdige produkter til, men til gengæld laver vi produkter i en kvalitet, som det er meget svært at matche, og vi har en erfaring og en knowhow, som er enestående på markedet. Man kan bruge vores produkter dagligt i mange år, uden der sker noget med dem, så i længden er vores produkter de billigste, siger Karsten Skov, og slutter:

– Det er jo det samme med andre produkter: man betaler for kvalitet, som til gengæld holder. I Danmark har vi også den fordel, at folk stoler på, at vores ting er i orden. Vi har en masse certifikater og krav, vi lever op til i branchen, og i udlandet ved man godt, det ikke bare er noget, vi selv har fået fabrikeret.

Læs mere om FBK A/S her.

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.