Nyheder • 03/12/2014

Månedens virksomhed: FKB A/S Kvalitet er billigst i længden


December måneds virksomhed er FBK A/S – Fyens Børste & Kostefabrik. Det er grossistvirksomheden Carl Hassing, som har nomineret dem. Læs her, hvorfor FBK A/S har fortjent æren. 

November måneds virksomhed i Fynsk Erhverv, Carl Hassing, har udpeget Odense-virksomheden FBK-A/S som december måneds virksomhed i Fynsk Erhverv. FBK ApS har produceret og udviklet børster og andre sanitetsredskaber siden 1887 og er blandt de mest erfarne på området i verden.

– FBK er en gammel og respekteret produktionsvirksomhed, og de legemliggør den meget vigtige pointe, at vi ikke kan leve af bare at få de gode idéer i Danmark, vi skal også have produktion, fortæller Ole Damgaard, administrerende direktør i Carl Hassing, og fortsætter:

– De viser, hvordan produktionsvirksomheder i Danmark kan klare sig i den internationale konkurrence: ved at specialisere sig og fokusere på kvalitet og på det, man er bedst til. Og så har de desuden også imponerende gode nøgletal og har haft det uafbrudt siden finanskrisen.

De gode nøgletal forklarer eksportchef i FBK A/S, Karsten Skov, bl.a. med, at de især leverer til fødevareindustrien, som er mindre konjunkturfølsom end andre brancher.

– Vi mærkede faktisk ikke til finanskrisen, for selvom økonomien går dårligt, så skal folk stadig spise. Vi kan til gengæld mærke det positivt på omsætningen, hver gang der er en stor fødevareskandale et sted i verden – så kommer der fokus på sanitet.

Næststørst i hele verden
FBK A/S producerer koste og børster,  skrabere, skovle og ophængssystemer til industribrug, og særligt til fødevareindustrien. Virksomheden, som har alt deres produktion samlet på Teknikvej i Odense, eksporterer til over 50 lande i hele verden, og over 95 procent af fabrikkens produktion går til eksport. 

– Vi er den næststørste producent indenfor manuelle rengøringsartikler til fødevarebranchen, fortæller Karsten Skov, og fortsætter:

– Vi har vores største marked i England, som er det førende land i verden indenfor fødevarehygiejne, og vi er også meget store i Sydamerika, men vi eksporterer til hele verdenen. Også til U-Lande, for hvis en fødevareproducent i et fattigt land har lyst til at eksportere til f.eks. Europa, så er der typisk strengere kontrol på det, end hvis producenten er fra Europa. Så der er brug for kvalitetsprodukter til rengøring i hele verdenen.

FBK har også søsterselskabet FPI ApS, som støber plastemner, primært til FBK, men også til andre firmaer.

De billigste … i længden
En del af grunden til, at FBK er månedens virksomhed i Fynsk Erhverv, er, at de satser på kvalitet og på specialisering, som ifølge Carl Hassing er fremtiden for danske produktionsvirksomheder.

– Det er vi helt enige i. Vi kan ikke konkurrere på prisen alene. Vi kan nogle gange ikke en gang få vores råvarer til den pris, andre sælger deres færdige produkter til, men til gengæld laver vi produkter i en kvalitet, som det er meget svært at matche, og vi har en erfaring og en knowhow, som er enestående på markedet. Man kan bruge vores produkter dagligt i mange år, uden der sker noget med dem, så i længden er vores produkter de billigste, siger Karsten Skov, og slutter:

– Det er jo det samme med andre produkter: man betaler for kvalitet, som til gengæld holder. I Danmark har vi også den fordel, at folk stoler på, at vores ting er i orden. Vi har en masse certifikater og krav, vi lever op til i branchen, og i udlandet ved man godt, det ikke bare er noget, vi selv har fået fabrikeret.

Læs mere om FBK A/S her.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.