Nyheder • 03/12/2014

Månedens virksomhed: FKB A/S Kvalitet er billigst i længden


December måneds virksomhed er FBK A/S – Fyens Børste & Kostefabrik. Det er grossistvirksomheden Carl Hassing, som har nomineret dem. Læs her, hvorfor FBK A/S har fortjent æren. 

November måneds virksomhed i Fynsk Erhverv, Carl Hassing, har udpeget Odense-virksomheden FBK-A/S som december måneds virksomhed i Fynsk Erhverv. FBK ApS har produceret og udviklet børster og andre sanitetsredskaber siden 1887 og er blandt de mest erfarne på området i verden.

– FBK er en gammel og respekteret produktionsvirksomhed, og de legemliggør den meget vigtige pointe, at vi ikke kan leve af bare at få de gode idéer i Danmark, vi skal også have produktion, fortæller Ole Damgaard, administrerende direktør i Carl Hassing, og fortsætter:

– De viser, hvordan produktionsvirksomheder i Danmark kan klare sig i den internationale konkurrence: ved at specialisere sig og fokusere på kvalitet og på det, man er bedst til. Og så har de desuden også imponerende gode nøgletal og har haft det uafbrudt siden finanskrisen.

De gode nøgletal forklarer eksportchef i FBK A/S, Karsten Skov, bl.a. med, at de især leverer til fødevareindustrien, som er mindre konjunkturfølsom end andre brancher.

– Vi mærkede faktisk ikke til finanskrisen, for selvom økonomien går dårligt, så skal folk stadig spise. Vi kan til gengæld mærke det positivt på omsætningen, hver gang der er en stor fødevareskandale et sted i verden – så kommer der fokus på sanitet.

Næststørst i hele verden
FBK A/S producerer koste og børster,  skrabere, skovle og ophængssystemer til industribrug, og særligt til fødevareindustrien. Virksomheden, som har alt deres produktion samlet på Teknikvej i Odense, eksporterer til over 50 lande i hele verden, og over 95 procent af fabrikkens produktion går til eksport. 

– Vi er den næststørste producent indenfor manuelle rengøringsartikler til fødevarebranchen, fortæller Karsten Skov, og fortsætter:

– Vi har vores største marked i England, som er det førende land i verden indenfor fødevarehygiejne, og vi er også meget store i Sydamerika, men vi eksporterer til hele verdenen. Også til U-Lande, for hvis en fødevareproducent i et fattigt land har lyst til at eksportere til f.eks. Europa, så er der typisk strengere kontrol på det, end hvis producenten er fra Europa. Så der er brug for kvalitetsprodukter til rengøring i hele verdenen.

FBK har også søsterselskabet FPI ApS, som støber plastemner, primært til FBK, men også til andre firmaer.

De billigste … i længden
En del af grunden til, at FBK er månedens virksomhed i Fynsk Erhverv, er, at de satser på kvalitet og på specialisering, som ifølge Carl Hassing er fremtiden for danske produktionsvirksomheder.

– Det er vi helt enige i. Vi kan ikke konkurrere på prisen alene. Vi kan nogle gange ikke en gang få vores råvarer til den pris, andre sælger deres færdige produkter til, men til gengæld laver vi produkter i en kvalitet, som det er meget svært at matche, og vi har en erfaring og en knowhow, som er enestående på markedet. Man kan bruge vores produkter dagligt i mange år, uden der sker noget med dem, så i længden er vores produkter de billigste, siger Karsten Skov, og slutter:

– Det er jo det samme med andre produkter: man betaler for kvalitet, som til gengæld holder. I Danmark har vi også den fordel, at folk stoler på, at vores ting er i orden. Vi har en masse certifikater og krav, vi lever op til i branchen, og i udlandet ved man godt, det ikke bare er noget, vi selv har fået fabrikeret.

Læs mere om FBK A/S her.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]