Debat • 16/10/2024
Lyt til erhvervslivet
De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Der er afsat midler til stort som småt, og i flere fynske kommuner er der udført godt politisk håndværk, der sikrer fuld opbakning til budgettet.
En af de helt store udfordringer for såvel kommunerne som for os i de private virksomheder er adgangen til kvalificeret arbejdskraft.
Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.
Mobilitet og tilgængelighed er nøgleord for et velfungerende arbejdsmarked. Og for den sags skyld også for et velfungerende byliv.
Restauranter, caféer, hoteller, butikker m.fl. skal have varer leveret løbende for at tiltrække kunder og gæster. Og der skal varer ud, herunder affald, returemballager og leverancer fra webshop m.fl. Ellers bliver der hurtigt tomt i hovedgaderne.
Ligeledes skal håndværkere m.fl. let og ubesværet kunne betjene såvel det pulserende erhvervsliv som beboerne i bymidterne. Det kræver adgang og plads i bybilledet til varedistribution, håndværkerbiler m.fl.
Det gælder i alle vores byer – du kender remsen: Odense, Bogense, Middelfart og Assens, Faaborg, Svendborg, Nyborg, Kerteminde.
Særligt i Odense er mobiliteten og tilgængeligheden dog udfordret, og med den grønne mobilitetsplan bliver det endnu vanskeligere som erhvervsdrivende at drive og betjene virksomheder, forretninger, restaurationer m.fl. i midtbyen.
Vi appellerer til, at der lyttes til erhvervslivet og findes pragmatiske løsninger, der understøtter det pulserende byliv med plads til servicering og betjening af kunder i centrum.
Vi appellerer til en pragmatisk tilgang til bilismen, ikke mindst i lyset af ny undersøgelse, foretaget af forskere ved Nationalt Center for Energi og Miljø (DCE) på Aarhus Universitet, der har udarbejdet evalueringen af de skærpede miljøzoner for dieselpersonbiler for Miljøstyrelsen. Den viser med al tydelighed, at man ved at forbyde selv de mest forurenende biler i byerne ikke redder danskerne fra luftforurening.
Effekten af de store foranstaltninger, der er lagt an til i Odense for så vidt nulemissionszone, lukning af Skibhusvej for biltrafik, indførelse af busbane på Sdr. Boulevard m.fl. er derfor i højere grad symbolske end reelle klimabidrag. Og det bekymrer os, for det kommer med en høj pris for de erhvervsdrivende.
Konsekvenserne af disse tiltag kan risikere at blive mindre attraktive bymidter og bydele, et svært tilgængeligt kulturliv og et centrum uden virksomheder, spændende forretninger, restaurationer, m.fl. – kort sagt uden dem, der skaber anledningerne til at besøge og bosætte sig i området.
Debatindlæg af formand Henrik Neelmeyer, Fynsk Erhverv