Nyheder • 13/03/2014

KUNSTEN AT NETVÆRKE GØR EN GOD FORRETNING

På under et år har Galleri Nijenkamp med direktør Line Nijenkamp (billede) i spidsen markeret sig på det kunstneriske landkort med den ene internationale topudstilling efter den anden. Deriblandt en særdeles velbesøgt COBRA-udstilling, som stadig kan beskues i de lyse lokaler i det sydlige Odense.
For som hun selv siger: “Her leger vi med de store drenge”.

 

[nggallery id=3]

 

Men også mere nutidige kunstnere som Michael Kvium (øverst bag Line Nijenkamp), Jacob Herskind og Sussi Trampedach har indfundet sig på væggene – for det handler nemlig om at vide, hvad der rører sig inden for kunst.
Og ifølge den unge galleri-direktør handler først og fremmest om netværk:

“Galleriets eksistens bygger på netværk, og det at få et mindre eksisterende netværk til at yngle. Et netværk i galleribranchen er altafgørende, ligesom jeg mener et netværk i hvilken som helst virksomhed er altafgørende i en opstartsfase. Selvfølgelig kan produkterne tale for sig selv, og det gør de også.  Men at have det rigtige netværk kan blive en afgørende faktor i et galleri, fordi den bedste marketing – ved vi jo alle – er fra ”mund til mund”.
Vi gør derfor en ekstra stærk indsats i, at vores besøgende får en oplevelse og service af høj kvalitet, for det har vi allerede erfaret har givet en enorm effekt, hvor mange folk kommer igen, mange gange…med deres netværk.”

Og der tegner sig et billede af, at Line Nijenkamp i samarbejde med hendes forretningspartner og kunstkender Kenneth Nowak har talent for at udstille, formidle, sælge og huse kunstværker:

Vi kunne ikke have fået en bedre start i galleriet rent salgsmæssigt.  Vi fik to år af bestyrelsen til at få galleriet til at løbe rundt uden røde tal, og vi kan allerede nu melde ud, at det ser ganske fornuftigt ud allerede inden det første år er omme”.

Og hun fortsætter:

“Vi har haft et salg på størstedelen af vores udstillinger, som steg langt over forventningerne. Tag Sussi Trampedach som eksempel. Her havde vi udsolgt af alle 16 værker til en samlet værdi af ca. 500.000 DKK, hvorefter vi nu har 52 personer på venteliste til nye værker af Sussi. Dette er ikke sket før i kunstbranchens historie. Nille Bech, som vi lige har afsluttet udstillingen med, gik også over al forventning, og der er også venteliste til hendes kommende værker. Alt i alt, kan vi sige, at bestyrelsen er glad og tilfreds, og vi forventer at kunne vise sorte tal inden år 2014 er omme.”

Helt aktuelt er der tale om international fotokunst i form af billedeserien ‘Survivors’ produceret af den anerkendte fotograf Ken Hermann. Udstillingen består af en række opsigtsvækkende portrætfotografier af mellemøstlige ofre for syreangreb. Ken Hermann var en af de tre finalister ved Sony World Photography Awards 2014 – udvalgt blandt 140.000 fotografer.

Den næste udstilling er glaskunsten ”Useless” hedder den, og er af glaskunstnerne Søren & Britta Gøttrup Madsen. De er fra Ålborg, og vi har fået lov til, at vise den første udstilling på Fyn af dem. De er helt unikke i form af glaskunsten. De har taget det normale glaskunst ”glaspusteri” af drikkeglas og skåle og gjort glaskunsten til noget mere end det. De har lavet en ”pop-art” version af glaskunst.

 

Læs mere på www.gallerinijenkamp.dk

 

 

 

Tekst og foto: Susanne Siig Petersen, Fynsk Erhverv  

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.