Nyheder • 13/03/2014
KUNSTEN AT NETVÆRKE GØR EN GOD FORRETNING
På under et år har Galleri Nijenkamp med direktør Line Nijenkamp (billede) i spidsen markeret sig på det kunstneriske landkort med den ene internationale topudstilling efter den anden. Deriblandt en særdeles velbesøgt COBRA-udstilling, som stadig kan beskues i de lyse lokaler i det sydlige Odense.
For som hun selv siger: “Her leger vi med de store drenge”.
[nggallery id=3]
Men også mere nutidige kunstnere som Michael Kvium (øverst bag Line Nijenkamp), Jacob Herskind og Sussi Trampedach har indfundet sig på væggene – for det handler nemlig om at vide, hvad der rører sig inden for kunst.
Og ifølge den unge galleri-direktør handler først og fremmest om netværk:
“Galleriets eksistens bygger på netværk, og det at få et mindre eksisterende netværk til at yngle. Et netværk i galleribranchen er altafgørende, ligesom jeg mener et netværk i hvilken som helst virksomhed er altafgørende i en opstartsfase. Selvfølgelig kan produkterne tale for sig selv, og det gør de også. Men at have det rigtige netværk kan blive en afgørende faktor i et galleri, fordi den bedste marketing – ved vi jo alle – er fra ”mund til mund”.
Vi gør derfor en ekstra stærk indsats i, at vores besøgende får en oplevelse og service af høj kvalitet, for det har vi allerede erfaret har givet en enorm effekt, hvor mange folk kommer igen, mange gange…med deres netværk.”
Og der tegner sig et billede af, at Line Nijenkamp i samarbejde med hendes forretningspartner og kunstkender Kenneth Nowak har talent for at udstille, formidle, sælge og huse kunstværker:
Vi kunne ikke have fået en bedre start i galleriet rent salgsmæssigt. Vi fik to år af bestyrelsen til at få galleriet til at løbe rundt uden røde tal, og vi kan allerede nu melde ud, at det ser ganske fornuftigt ud allerede inden det første år er omme”.
Og hun fortsætter:
“Vi har haft et salg på størstedelen af vores udstillinger, som steg langt over forventningerne. Tag Sussi Trampedach som eksempel. Her havde vi udsolgt af alle 16 værker til en samlet værdi af ca. 500.000 DKK, hvorefter vi nu har 52 personer på venteliste til nye værker af Sussi. Dette er ikke sket før i kunstbranchens historie. Nille Bech, som vi lige har afsluttet udstillingen med, gik også over al forventning, og der er også venteliste til hendes kommende værker. Alt i alt, kan vi sige, at bestyrelsen er glad og tilfreds, og vi forventer at kunne vise sorte tal inden år 2014 er omme.”
Helt aktuelt er der tale om international fotokunst i form af billedeserien ‘Survivors’ produceret af den anerkendte fotograf Ken Hermann. Udstillingen består af en række opsigtsvækkende portrætfotografier af mellemøstlige ofre for syreangreb. Ken Hermann var en af de tre finalister ved Sony World Photography Awards 2014 – udvalgt blandt 140.000 fotografer.
Den næste udstilling er glaskunsten ”Useless” hedder den, og er af glaskunstnerne Søren & Britta Gøttrup Madsen. De er fra Ålborg, og vi har fået lov til, at vise den første udstilling på Fyn af dem. De er helt unikke i form af glaskunsten. De har taget det normale glaskunst ”glaspusteri” af drikkeglas og skåle og gjort glaskunsten til noget mere end det. De har lavet en ”pop-art” version af glaskunst.
Læs mere på www.gallerinijenkamp.dk
Tekst og foto: Susanne Siig Petersen, Fynsk Erhverv