Nyheder • 06/09/2024

Kultursociolog Emilia van Hauen: Ledelsen skal få det bedste frem i alle generationerne

Med et arbejdsmarked, hvor gabet mellem ledige hænder og behovet for arbejdskraft er støt stigende, har det aldrig været vigtigere at tiltrække, fastholde og lede medarbejdere.

Og ifølge kultursociolog, foredragsholder og aktuel forfatter til en bestseller om generation Z Emilia van Hauen betyder det også, at der er særdeles god grund til at fokusere på – og forstå – forskellighederne ved de mange generationer, der er på arbejdsmarkedet i dag.

”Lige nu har vi et arbejdsmarked, hvor generation X har opdraget Z’erne, som er de yngste. Y’erne er småbørnsfamilierne, der er på vej ind på direktionsgangene, og så er der også stadig en del boomere på arbejdspladserne. De deler i øvrigt fællesskabstanken med de unge, som er meget demokratisk engagerede, aktivistiske og meget forbundne med hinanden,” siger Emilia van Hauen, der understreger, at ligningen med fire ubekendte godt kan gå op:

”86 procent synes som udgangspunkt, at det er fedt at arbejde i en virksomhed med stor aldersdiversitet. Men ofte opstår der problemer i kommunikationen og fordi ledelsen ikke forstår, hvad der driver de forskellige generationer,” siger Emilia van Hauen, der blandt andet vil adressere den problematik, når hun indtager scenen på Fynsk Erhvervskonference Viden til Vækst den 12. september.

Der er en kæmpe mangel på arbejdskraft, og derfor kan man få en stor fordel, hvis man har øje for de ændringer, der sker.

“For hvordan vi organiserer os, vores relationer og fællesskaber på arbejdspladsen. Det hele er under ombygning,” fortæller Emilia van Hauen, som understreger, at mens en oprørsk ungdom ikke er noget nyt, så er den nuværende ungdom meget anderledes end tidligere generationer.

Alle generationer har udfordret de eksisterende systemer, men tidligere var der alligevel en tendens til, at man arbejdede sig ind i systemet med tiden Det gælder ikke i dag.

“De unge i dag er vokset op i familiedemokrati. De har lært at tage en masse beslutninger, de er vant til at alle skal høres, at alle har behov, der skal tages hensyn til, og det forventer de at tage med ind på arbejdspladsen,” siger Emilia van Hauen.

”De ønsker tætte relationer til deres ledere, men de har ikke specielt stor tiltro til eller respekt for hierarki, og de ønsker tillid og frihed til at føre deres idéer ud i livet,” lyder det videre.

Ifølge den landskendte sociolog giver de mange generationer store fordele på de arbejdspladser, der kan tøjle dynamikken.

Alle, der har en grundlæggende åbenhed, nysgerrighed og interesse, har de egenskaber, der skal til for at være en god leder.

“Som nævnt ønsker alle at arbejde på dynamiske arbejdspladser, og det betyder også, at det er vigtigt, at man får opbygget en kultur, hvor der er respekt for alle ansatte, og hvor alle har en stemme. Man skal ikke kun indrette sig efter de unge, men man skal også indrette sig efter dem,” fortæller Emilia van Hauen, som samtidig advarer om, at selv virksomheder med de bedste intentioner og initiativer kan forvente, at listen af jubilarer bliver mindre omfangsrig i fremtiden.

De unge er i deres job i kortere og kortere tid. De følger energien og deres egen udvikling.

“Derfor handler det om, hvad de har af muligheder, og om hvad lærer de forskellige steder. Hvis der hele tiden er mulighed for udvikling, er det mere sandsynligt, at de bliver, men arbejdsmarkedet har ændret sig. Jeg så en undersøgelse blandt 10.000 Z’ere, og der var 70% af dem, der enten allerede var eller ønskede at være freelancere. De ønsker helt enkelt selv at styre deres eget liv,” slutter sociologen.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.