Nyheder • 23/11/2018

Kan vi skabe innovation i virksomhederne – og hvordan?

Alf og Niels

Over 160 fynske virksomhedsledere og partnervirksomheder var samlet til Fynsk ErhvervsTopmøde den 20. november, som bød på temaet: Innovation som kultur- og vækstdriver ved oplæg af Alf Rehn og Niels Hartvig

Alf Rehn er professor i Innovation og Design Management på SDU og en særdeles kontroversiel og underholdende oplægsholder. Han lagde heller ikke fingrene imellem, da han gav Fynsk Erhvervs partnervirksomheder sit syn på den måde, der tales om innovation og den industri, der er opstået omkring innovationsbøger, -konsulenter mv.

Innovation hænger os ud af halsen
Alle taler efterhånden om innovation – i en sådan grad, at vi ifølge Alf Rehn rammes af ”innovations udmattethed”. Og de fleste virksomheder får ikke engang noget ud af alle de timer og penge, de investerer i innovationsprocesser, fordi disse er spækket med tom snak. Vi bliver ligefrem stressede af innovation, fordi parolen typisk er, at uanset hvad vi gør, så er det aldrig nok. Vi skal ”disrupte” og genopfinde den dybe tallerken hver eneste gang.

Alf Rehn kalder glorificeringen af innovation for ”innovationsporno”: Vi præsenteres kun for glansbillederne og ser aldrig den ægte version af alt det hårde og uskønne arbejde, det kræver at innovere.

Innovation kan kun eksistere, hvis vi skaber kulturen til det
I stedet foreslår Alf Rehn, at vi retter vores fokus mod at skabe innovative kulturer i virksomhederne: ”Innocultures”. Der må ikke være én person i organisationen, som står for innovation – det er et anliggende, der angår alle. Det skal være vores DNA. Alle virksomheder er fyldt med ideer og innovationspotentiale, som vi er nødt til at give plads til. Kun ved at involvere alle ressourcer og inputs skaber vi et innovativt miljø.

Du kan læse Alf Rehns 5 byggesten til at skabe Innoculture i boksen til højre.

Kan virksomheder overhovedet skabe innovation?
Aftenens anden oplægsholder var Niels Hartvig, CEO og stifter hos IT-virksomheden Umbraco, som er kendt som et særdeles innovativt foretagende. Hartvig satte dog hele præmissen om at skabe innovation i virksomhederne til debat.

At innovere kræver udforskning, og udforskning indebærer at løbe en risiko. Derfor har mange virksomheder vanskeligt ved for alvor at skabe innovation. Til gengæld kan innovation langt lettere udspringe i et økosystem, fremhæver Niels Hartvig. Virksomhederne er givetvis eksperter i egne produkter, men ikke nødvendigvis i at bruge dem. Det er i stedet brugerne og miljøet omkring produkterne.

Hold op med at bilde dig selv ind, at du ved, hvad dine kunder vil have
I en digital tidsalder vil brugerne se optimeringer og ændringer hurtigt. De er sådan set ligeglade med virksomhedernes næste ”nye, store ting”, de vil dybest set bare gerne have, at produktet hele tiden bliver bedre og bedre.

Som virksomhed ved vi ganske enkelt ikke, hvad kunderne vil have, siger Niels Hartvig. Derfor har vi brug for, at dem, der bruger vores produkter, bliver aktive deltagere. De er bedre end os til at forbedre vores løsninger – hvis vi giver dem lov.

Innovation skal faciliteres, ikke skabes
Det gør vi ved at åbne organisationens mindset og skabe et åbent økosystem, hvor vi giver brugerne fri adgang til idefasen og løsningerne til vores produkter. Til gengæld bidrager de med en kollektiv intelligens og ekspertise, som skaber resultater, vi ikke selv kan skabe. De er ikke bare kunder, de er samarbejdspartnere.

Virksomheder skal kort og godt undlade at skabe innovation, de skal i stedet facilitere den, siger Niels Hartvig og minder os om, at ”Culture eats strategy for breakfast”.

Læs også inspirator, vejleder og skribent, Charlotte Linds, blogindlæg om hendes oplevelse af de to foredrag på Topmødet her.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen