Nyheder • 23/11/2018

Kan vi skabe innovation i virksomhederne – og hvordan?

Alf og Niels

Over 160 fynske virksomhedsledere og partnervirksomheder var samlet til Fynsk ErhvervsTopmøde den 20. november, som bød på temaet: Innovation som kultur- og vækstdriver ved oplæg af Alf Rehn og Niels Hartvig

Alf Rehn er professor i Innovation og Design Management på SDU og en særdeles kontroversiel og underholdende oplægsholder. Han lagde heller ikke fingrene imellem, da han gav Fynsk Erhvervs partnervirksomheder sit syn på den måde, der tales om innovation og den industri, der er opstået omkring innovationsbøger, -konsulenter mv.

Innovation hænger os ud af halsen
Alle taler efterhånden om innovation – i en sådan grad, at vi ifølge Alf Rehn rammes af ”innovations udmattethed”. Og de fleste virksomheder får ikke engang noget ud af alle de timer og penge, de investerer i innovationsprocesser, fordi disse er spækket med tom snak. Vi bliver ligefrem stressede af innovation, fordi parolen typisk er, at uanset hvad vi gør, så er det aldrig nok. Vi skal ”disrupte” og genopfinde den dybe tallerken hver eneste gang.

Alf Rehn kalder glorificeringen af innovation for ”innovationsporno”: Vi præsenteres kun for glansbillederne og ser aldrig den ægte version af alt det hårde og uskønne arbejde, det kræver at innovere.

Innovation kan kun eksistere, hvis vi skaber kulturen til det
I stedet foreslår Alf Rehn, at vi retter vores fokus mod at skabe innovative kulturer i virksomhederne: ”Innocultures”. Der må ikke være én person i organisationen, som står for innovation – det er et anliggende, der angår alle. Det skal være vores DNA. Alle virksomheder er fyldt med ideer og innovationspotentiale, som vi er nødt til at give plads til. Kun ved at involvere alle ressourcer og inputs skaber vi et innovativt miljø.

Du kan læse Alf Rehns 5 byggesten til at skabe Innoculture i boksen til højre.

Kan virksomheder overhovedet skabe innovation?
Aftenens anden oplægsholder var Niels Hartvig, CEO og stifter hos IT-virksomheden Umbraco, som er kendt som et særdeles innovativt foretagende. Hartvig satte dog hele præmissen om at skabe innovation i virksomhederne til debat.

At innovere kræver udforskning, og udforskning indebærer at løbe en risiko. Derfor har mange virksomheder vanskeligt ved for alvor at skabe innovation. Til gengæld kan innovation langt lettere udspringe i et økosystem, fremhæver Niels Hartvig. Virksomhederne er givetvis eksperter i egne produkter, men ikke nødvendigvis i at bruge dem. Det er i stedet brugerne og miljøet omkring produkterne.

Hold op med at bilde dig selv ind, at du ved, hvad dine kunder vil have
I en digital tidsalder vil brugerne se optimeringer og ændringer hurtigt. De er sådan set ligeglade med virksomhedernes næste ”nye, store ting”, de vil dybest set bare gerne have, at produktet hele tiden bliver bedre og bedre.

Som virksomhed ved vi ganske enkelt ikke, hvad kunderne vil have, siger Niels Hartvig. Derfor har vi brug for, at dem, der bruger vores produkter, bliver aktive deltagere. De er bedre end os til at forbedre vores løsninger – hvis vi giver dem lov.

Innovation skal faciliteres, ikke skabes
Det gør vi ved at åbne organisationens mindset og skabe et åbent økosystem, hvor vi giver brugerne fri adgang til idefasen og løsningerne til vores produkter. Til gengæld bidrager de med en kollektiv intelligens og ekspertise, som skaber resultater, vi ikke selv kan skabe. De er ikke bare kunder, de er samarbejdspartnere.

Virksomheder skal kort og godt undlade at skabe innovation, de skal i stedet facilitere den, siger Niels Hartvig og minder os om, at ”Culture eats strategy for breakfast”.

Læs også inspirator, vejleder og skribent, Charlotte Linds, blogindlæg om hendes oplevelse af de to foredrag på Topmødet her.

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.