Nyheder • 18/05/2017

Hvorfor skal fynske virksomheder satse på Japan?

Sammen med Japan-specialist sætter Fynsk Erhverv fokus på Japan som en attraktiv handelspartner. Det sker, fordi timingen netop nu er perfekt, hvor Danmark og Japan fejrer 150 års jubilæum for samhandel og forude venter OL i Tokyo i 2020, der kan blive et kommercielt springbræt for dansk erhvervsliv.

Fynske Martin Fischer har i en årrække beskæftiget sig med Japan, og han tager i samarbejde med Fynsk Erhverv pulsen på det japanske marked i ”Markedsfokus Japan”, der har bidrag fra en række fynske erhvervsledere.

– Dansk kultur og -brands er populære i Japan, japanerne er loyale kunder, og de betaler gerne for kvalitet, siger Martin Fischer, der rådgiver dansk erhvervsliv om det japanske marked.

I ”Markedsfokus Japan” fremgår det, hvorfor Japan er et interessant marked, hvilke aktører, der kan hjælpe virksomheder i gang på det japanske marked, samt hvorfor timingen netop nu er meget fordelagtig for at indlede eller udvide et salgsarbejde i Japan.

– Mange fynske virksomheder har gode muligheder for at vækste gennem eksport. Med dette markedsfokus på Japan håber vi at kunne hjælpe de fynske virksomheder til at få øje på det japanske marked netop nu, hvor der et øget fokus på samarbejdsrelationen mellem Danmark og Japan, siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv.

Fem fynske styrkepositioner
”Markedsfokus Japan” behandler fem fynske styrkepositioner: 1) Robotics/velfærdsteknologi, 2) Clean tech, miljø, energi 3) Det Blå Danmark – maritimt/offshore, 4) Fødevarer og 5) Design/møbler. Til hvert område fortæller en fynsk erhvervsleder om sine erfaringer med Japan. To fynske direktører siger bl.a.:

 ”Micro Matic har solgt fadøls-udstyr til Japan i snart 50 år, og det har været en rigtig god forretning. Globalt set er vores japanske kunder nogle af de absolut mest pålidelige. Vi kan planlægge langsigtet, og det giver gode tal på bundlinjen.
William Boesen, direktør Micro Matic, President EAC Japan

 ”Hos Carl Hansen & Søn har vi eksporteret til Japan i over et halvt århundrede. Det er vi naturligvis stolte af. Men det er bestemt også en udfordring. Japanerne stiller nogle voldsomme, høje krav. Jeg har oplevet, at japanere kravler ind under vore borde for at tjekke,  om der er knaster på undersiden af bordpladerne. Hvis de finder knaster, dur bordene ikke!”
Knud Erik Hansen, adm. direktør, Carl Hansen & Søn

Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Danmarks ambassadør i Japan samt repræsentanter fra en række organisationer giver desuden deres syn på Japan og danske virksomheders muligheder i Solens Rige.

 

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]