Nyheder • 18/05/2017

Hvorfor skal fynske virksomheder satse på Japan?

Sammen med Japan-specialist sætter Fynsk Erhverv fokus på Japan som en attraktiv handelspartner. Det sker, fordi timingen netop nu er perfekt, hvor Danmark og Japan fejrer 150 års jubilæum for samhandel og forude venter OL i Tokyo i 2020, der kan blive et kommercielt springbræt for dansk erhvervsliv.

Fynske Martin Fischer har i en årrække beskæftiget sig med Japan, og han tager i samarbejde med Fynsk Erhverv pulsen på det japanske marked i ”Markedsfokus Japan”, der har bidrag fra en række fynske erhvervsledere.

– Dansk kultur og -brands er populære i Japan, japanerne er loyale kunder, og de betaler gerne for kvalitet, siger Martin Fischer, der rådgiver dansk erhvervsliv om det japanske marked.

I ”Markedsfokus Japan” fremgår det, hvorfor Japan er et interessant marked, hvilke aktører, der kan hjælpe virksomheder i gang på det japanske marked, samt hvorfor timingen netop nu er meget fordelagtig for at indlede eller udvide et salgsarbejde i Japan.

– Mange fynske virksomheder har gode muligheder for at vækste gennem eksport. Med dette markedsfokus på Japan håber vi at kunne hjælpe de fynske virksomheder til at få øje på det japanske marked netop nu, hvor der et øget fokus på samarbejdsrelationen mellem Danmark og Japan, siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv.

Fem fynske styrkepositioner
”Markedsfokus Japan” behandler fem fynske styrkepositioner: 1) Robotics/velfærdsteknologi, 2) Clean tech, miljø, energi 3) Det Blå Danmark – maritimt/offshore, 4) Fødevarer og 5) Design/møbler. Til hvert område fortæller en fynsk erhvervsleder om sine erfaringer med Japan. To fynske direktører siger bl.a.:

 ”Micro Matic har solgt fadøls-udstyr til Japan i snart 50 år, og det har været en rigtig god forretning. Globalt set er vores japanske kunder nogle af de absolut mest pålidelige. Vi kan planlægge langsigtet, og det giver gode tal på bundlinjen.
William Boesen, direktør Micro Matic, President EAC Japan

 ”Hos Carl Hansen & Søn har vi eksporteret til Japan i over et halvt århundrede. Det er vi naturligvis stolte af. Men det er bestemt også en udfordring. Japanerne stiller nogle voldsomme, høje krav. Jeg har oplevet, at japanere kravler ind under vore borde for at tjekke,  om der er knaster på undersiden af bordpladerne. Hvis de finder knaster, dur bordene ikke!”
Knud Erik Hansen, adm. direktør, Carl Hansen & Søn

Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Danmarks ambassadør i Japan samt repræsentanter fra en række organisationer giver desuden deres syn på Japan og danske virksomheders muligheder i Solens Rige.

 

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.