Nyheder • 03/02/2022

Hesehus: HR-afdeling større end vores salgsafdeling

IT-virksomheden Hesehus har gennem det seneste årti været på en rejse, hvor den ene succes med online-løsninger til kundeporteføljen har afløst den anden, og corona-pandemien har kun øget behovet for hænder på kontoret.

I løbet af 2021 er Hesehus gået fra omkring 100 ansatte til 157, og planen er, at der ved udgangen af 2022 er 200 ansatte i Hesehus, der således vil være fordoblet i medarbejderantal på blot to år.

Derfor glæder direktør Lars Hedal sig også meget over, at udfordringerne med at finde kvalificeret arbejdskraft var forudset i en sådan grad, at Hesehus i næsten et årti har arbejdet konsekvent med både medarbejderfastholdelse og rekruttering.

”I 2012 havde vi et strategiseminar, hvor vi vurderede, at den største trussel mod vores vækstplaner på sigt ville være manglen på kvalificeret arbejdskraft. Derfor har vi i mange år gjort alt, hvad vi kunne for at sikre, at Hesehus er en arbejdsplads, der både kan tiltrække og holde på de ansatte,” siger Lars Hedal, der på ingen måder har tænkt sig at hvile på laurbærrene, for arbejdet er langt fra slut.

”Vores omsætning buldrer derudaf, og vi fik en ny ambitiøs strategi, da vi fik nye ejere i april 2021, som kræver, at vi får endnu flere folk til. Indtil nu har vi kunnet ansætte dem, vi har haft brug for, men det kommer ikke af sig selv. HR et meget væsentligt strategisk område for os, og vi har mandet meget op på det med en ambitiøs strategi, hvor den afdeling er større end vores salgsafdeling. Det siger meget om vores tilgang til de udfordringer,” konstaterer Hesehus-direktøren.

Rekrutteringsplaner punkt for punkt

Ifølge Lars Hedal er arbejdsmarkedet for IT-udviklere i dag præget af, at der er flere ledige stillinger, end der er jobsøgende, og det betyder at virksomhederne generelt må arbejde fokuseret for at sikre, at manglen på de nødvendige kompetencer ikke bliver en flaskehals.

”Generelt gør vi alt, hvad der står i vores magt for at skabe et fedt arbejdsmiljø, hvor folk gerne vil være, for at sikre en lav medarbejderomsætning. Desuden bryder vi vores rekrutteringsplaner med stillinger ned måned for måned, så vi har en klar pipeline for, hvad vi får brug for. Og på den måde kan vi fremskynde en ansættelse, hvis vi støder på den rigtige kandidat fire måneder før.”

Lars Hedal beretter også om at løbende dialoger med potentielle kandidater er et vigtigt redskab: ”Der er ikke ret mange ude på markedet efter job, og tit er folk i gang med noget spændende på deres nuværende arbejdsplads, som gør, at de ikke lige er klar til at skifte, og derfor er det vigtigt, at de tænker på Hesehus som en attraktiv arbejdsplads, hvis de en dag er klar til at skifte job.”

Rundstykker, energidrik og uddannelsessamarbejde

En aktiv ansættelsesstrategi er ikke noget nyt i Hesehus. I 2013 trak virksomheden overskrifter, da Lars Hedal uddelte gratis rundstykker til pendlerne på Odense Banegård for at fortælle, at der ikke var nogen grund til at tage til København, hvis man drømte om et job indenfor IT-branchen.

Et år senere tog Hedal og Co. til Københavns Hovedbanegård for atter at gøre hoserne grønne for pendlerne ved at dele energidrik og flyers ud, og på den måde har Hesehus i mange år arbejdet alternativt for at få opmærksomhed på arbejdsmarkedet.

I dag er fokus flyttet fra pendlerne til uddannelsesinstitutionerne og til det internationale jobmarked.

”Vi har været repræsenteret i adskillige uddannelsesudvalg og advisory boards, og vi siger altid ja, når vi får en invitation til at dele vores oplevelser med uddannelsesinstitutionerne, for det er en win-win-situation, hvor vi er med til at gøre uddannelserne mere relevante for os selv. Vi ved ikke nødvendigvis, om der kommer noget retur ved det enkelte arrangement, men  måske begynder relationen til en ansat med, at vi har holdt et oplæg på 20 minutter på deres første uddannelsesdag for fem år siden,” siger Lars Hedal..

Lars Hedal slår også fast, at virksomheden ikke har grund til at flytte hovedkvarter: ”Odense er en god uddannelsesby, og det er et superfedt sted at ligge for vores virksomhed. Med internationale briller ligger vi helt tæt på København, og vores infrastruktur er god, og så er konkurrencen om medarbejderne nok også lidt mindre.”

”Vi har også et internationalt fokus, og vi har været meget aktive på jobmesser i blandt andet Spanien og Portugal. Det er et sindssygt vigtigt område for os, og vi har blandt andet ansat en italiener og en iraner, der begge er flyttet til Odense. Vi har 15-18 forskellige nationaliteter ansat, og det giver en superspændende dynamik, når man så at sige er repræsenteret fra Brylle til Brasilien. Samtidig bliver arbejdsmarkedet for specialister mere og mere globalt, så i dag kan de færreste nøjes med at rekruttere lokalt,” siger Lars Hedal videre.

De yngste skal sikre fremtiden i tømrerfirma

Foto: Lasse Gade Bonde og Patrick Vangsgaard Christiansen fra Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S på Craft-festival i Middelfart Middelfart: Ligesom i resten af byggebranchen har ledelsen i Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S for længe siden set skriften på væggen: Middelfart-virksomhedens fremtidsudsigter står og falder med evnen til at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. Af samme grund […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.