Nyheder • 18/04/2023

Grønne mobilitetsplaner i Odense udfordrer erhvervslivet

Odense Kommune har et mål om at være klimaneutral i 2030. Derfor har tre eksterne ’ekspertgrupper’ på bestilling udarbejdet hvert sit bud på en grøn mobilitetsplan, der på forskellig vis viser vejen til målet i 2030.

Fynsk Erhverv bakker helt op om Odenses klimamål og medvirker gerne til at nå dette mål. Men de tre planer indeholder ud over nogle idealistiske glansbilleder af nye bymiljøer en række restriktioner, som ikke har noget med klimamålet at gøre, men i højere grad handler om at begrænse bil- og erhvervstrafikken i byen. Og det kan blive dyrt!

Tilgængelighed er en afgørende faktor for et velfungerende erhvervsliv. Det gælder detailhandel, caféer og restaurationer, liberale erhverv, håndværksvirksomheder, varedistributører m.fl.

Jo bedre tilgængelighed, jo større kundeflow – jo mindre køkørsel og omkørsel, jo bedre mobilitet.    Det viser al erfaring.

Derfor er vi også kritiske overfor de forslag, der handler om at gøre tilgængeligheden dårligere for bil- og erhvervstrafikken i Odense.

Et af de centrale forslag er at forbyde adgang til bymidten for benzin- og dieseldrevne køretøjer – for person- såvel som godstransporten.   Det vil for persontrafikkens vedkommende kræve, at den kollektive trafik udbygges betydeligt i hele kommunen med en hyppig frekvens og koordinerede tider med øvrige transportformer.  Der er vi langt fra i dag, og uden dette alternativ frygter vi, at bymidten vil miste en væsentlig del af sin attraktivitet og betyde færre kunder i midtbyen.  Butikker og øvrige erhverv vil se sig nødsaget til at flytte ud af byen, ud i forstæderne, der, hvor tilgængeligheden er i orden.  Godt for bydelscentrene, men skidt for bymidten, der vil blive ramt af yderligere tomme butikslokaler og larmende stilhed.

For godstransporten bliver det også dyrt.  For der skal gods ind, ligesom der skal gods ud af det centrale Odense. Og hvis det skal ske udelukkende ved elbiler – og måske endda i mindre elvarevogne, så skal der udskiftes store dele af vognparken hos diverse distributører, samtidig med at antallet af biler, godt nok elbiler, vil stige betydeligt.  De ekstra omkostninger vil blive væltet over på kunderne, hvilket også har en pris. For kunderne har alternativer til bymidten – ikke bare i Odense og på Fyn, men worldwide i kraft af nethandlen.

Andre forslag handler om at nedlægge parkeringspladser, hæve taksterne på beboerlicenser og parkering og at indføre trafikøer.  Sidstnævnte er endnu en af de restriktioner, som alene handler om at begrænse biltrafikken og godstransporter i byen, og ikke har noget med klimamålet at gøre.  Indførelsen af trafikøer handler om, at byen opdeles i zoner, hvor det bliver forbudt at bevæge imellem zonerne uden at køre ind og ud af de enkelte zoner via ringvejene.   Det vil medføre betydeligt flere kørte kilometer med øget CO2 til følge og betydelig mere trafik på ringvejene, om end det utvivlsomt vil betyde mindre trafik i den indre by.  En umiddelbar unødvendig restriktion, når man holder sig målet for øje.

Der er ingen tvivl om, at der er et betydeligt træk i retning af elektrificering af vognparkerne.   Det vil være én blandt flere oplagte løsninger, men samtidig kræve betydelige investeringer offentligt som privat.   Der er f.eks. ikke tilstrækkelige amphere til rådighed i elnettet, hverken i erhvervsområderne eller i alle boligområder.  Derfor er det ikke realistisk at gennemtrumfe en grøn mobilitetsplan, før der er skabt den fornødne infrastruktur for elbiler for såvel borgere som erhvervsliv.  Samtidig er det en gamechanger for virksomhederne at skulle udskifte vognparken med ellastvogne, som i indkøb er tre gange så dyre som en almindelige lastvogn.  Det giver mening at favorisere denne omstilling, men det kræver, at vi i virksomhederne får den fornødne tid til at foretage de fornødne afskrivninger, investeringer m.fl.

Målet skal nås, ingen tvivl om det.  Og vi tager i erhvervslivet naturligvis vores del af ansvaret på os.

Det vil vi meget gerne indgå i en tæt dialog med politikere og embedsmænd om, og vi har en række konstruktive forslag med.  Men vi ønsker, at det skal ske på baggrund af faktuelle data. Derfor opfordrer vi Odense Kommune til hurtigst muligt at gennemføre en analyse, som skal afdække en række nærmere bestemte forhold, der skal bidrage til at synliggøre erhvervslivets andel af den samlede CO2-udledning i byen samt specifikke behov for erhvervslivets betjening af den indre by.   Her tænkes bl.a. på hvor mange tons varer, der dagligt leveres til hvilke hoteller, restaurationer, butikker, dagligvareforretninger m.fl.  i den indre by og de afledte konsekvenser ved omladning til mindre el-biler i form af øget trafik, øgede omkostninger, større tidsforbrug etc.  Data, som også kan være nyttige i forhold til bl.a. at få løst problemerne med manglende holdepladser i forbindelse med varedistribution, håndværkerydelser m.fl.

Lad os sammen finde de begavede løsninger, der leder os frem til klimaneutralitet i 2030 – og så vise vejen for andre byer rundt omkring.  En klimarealistisk plan, der understøtter det gode liv og den gode arbejdsdag for såvel borgere som virksomheder. Det starter med data.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

Grøn Mobilitetsplan: Det skal fortsat blive skidt, før det bliver godt

Debatindlæg af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv, bragt i Fyens Stiftstidende den 24. november 2023 Odense Kommune har vedtaget en ny grøn mobilitetsplan, der skal gøre Odense til en klimaneutral by senest i 2030. Planen erstatter den grønne mobilitetsplan, som alle byrådets partier stod bag fra juni 2023. Ambitionen er fortsat at nå dette […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]