Tips og gode råd • 22/09/2016

Gik du glip af Business Lounge? Så får du her 6 gode råd til, hvordan du undgår en shitstorm

Den 21. september afholdte Fynsk Erhverv Business Lounge på First Grand Hotel i Odense – et arrangement om sociale mediers magt og hvordan man håndtere en mulig shitstorm. Harald Tokerød fra Tokerød Plus og Anders Damgaard fra Kompress leverede en overbevisende præsentation, der gav selv den bedste leder anledning til refleksion. 

Identificer en krise

Seniorrådgiver Anders Damgaard fra PR-bureauet KommPress guidede de deltagende sammen med Strategisk Rådgiver og Adm. direktør, Harald Tokerød, fra Tokerød Plus, i retning af et mind-set, der vil hjælpe virksomheden til at identificere en krise tidligt – og håndtere den korrekt.

Verden er digital

Præmissen er, at verden er blevet digital, og  at den digitale verden overtrumfer den fysiske verden, fordi forbrugerne har taget magten.

Og det er utroligt, så langt man kan komme med høflighed.

Kommunikationen spiller en central rolle for udfaldet af en krise. Der blev derfor fremlagt en række gode råd til,
hvordan man som virksomheden skaber et bolværk mod krise, hvordan man bedst agerer under en krise, og hvad man med fordel kan, når stormen har lagt sig.

Alle kan blive ramt af en shitstorm

Derudover  illustrerede en lang række interessante cases fra biler og bøffer over Brøndby og vaser,  hvordan der både er opstået en shitstorm og en lovestorm – en afværget shitstorm, hvor udfaldet af kunderespons har været positivt.

De vigtigste læringer – de vigtigste råd:

  1. Tænk altid det digitale ind i virksomhedens samlede kriseberedskab
  2. Krisen kan også ramme dig. Det er ikke nødvendigvis din skyld, men det er dig og din virksomhed, der sidder med problemet. Så planlæg, overvåg og forebyg.
    Hvem har overblikket på de sociale medier efter kl. 16 og i weekenden?
  3. Når krisen rammer, så panik ikke. Vær dygtig til at svare, vælg en talsmand for virksomheden og sig det samme hver gang. Det er altid nemmest at holde sig til én historie.
  4. God kundehåndtering. Vær åben, dialogsøgende og generøs. Det er en god idé at være aktiv på alle platforme og altid melde tilbage med et svar. Kender I endnu ikke svaret eller omfanget lige i øjeblikket, kan en respons som “Vi arbejder på sagen”, derved køber du dig tid, og kunden føler sig hørt.
  5. Vær opmærksom på journalistiske tricks og kend dem. Svar ikke på hypoteser og hold dig til fakta.
  6. Vær modtagelig overfor kritik og anmeldelser.

Gå ikke glip af den næste Business Lounge. Sæt kryds i  kalenderen den 22. februar 2017.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.