Tips og gode råd • 22/09/2016

Gik du glip af Business Lounge? Så får du her 6 gode råd til, hvordan du undgår en shitstorm

Den 21. september afholdte Fynsk Erhverv Business Lounge på First Grand Hotel i Odense – et arrangement om sociale mediers magt og hvordan man håndtere en mulig shitstorm. Harald Tokerød fra Tokerød Plus og Anders Damgaard fra Kompress leverede en overbevisende præsentation, der gav selv den bedste leder anledning til refleksion. 

Identificer en krise

Seniorrådgiver Anders Damgaard fra PR-bureauet KommPress guidede de deltagende sammen med Strategisk Rådgiver og Adm. direktør, Harald Tokerød, fra Tokerød Plus, i retning af et mind-set, der vil hjælpe virksomheden til at identificere en krise tidligt – og håndtere den korrekt.

Verden er digital

Præmissen er, at verden er blevet digital, og  at den digitale verden overtrumfer den fysiske verden, fordi forbrugerne har taget magten.

Og det er utroligt, så langt man kan komme med høflighed.

Kommunikationen spiller en central rolle for udfaldet af en krise. Der blev derfor fremlagt en række gode råd til,
hvordan man som virksomheden skaber et bolværk mod krise, hvordan man bedst agerer under en krise, og hvad man med fordel kan, når stormen har lagt sig.

Alle kan blive ramt af en shitstorm

Derudover  illustrerede en lang række interessante cases fra biler og bøffer over Brøndby og vaser,  hvordan der både er opstået en shitstorm og en lovestorm – en afværget shitstorm, hvor udfaldet af kunderespons har været positivt.

De vigtigste læringer – de vigtigste råd:

  1. Tænk altid det digitale ind i virksomhedens samlede kriseberedskab
  2. Krisen kan også ramme dig. Det er ikke nødvendigvis din skyld, men det er dig og din virksomhed, der sidder med problemet. Så planlæg, overvåg og forebyg.
    Hvem har overblikket på de sociale medier efter kl. 16 og i weekenden?
  3. Når krisen rammer, så panik ikke. Vær dygtig til at svare, vælg en talsmand for virksomheden og sig det samme hver gang. Det er altid nemmest at holde sig til én historie.
  4. God kundehåndtering. Vær åben, dialogsøgende og generøs. Det er en god idé at være aktiv på alle platforme og altid melde tilbage med et svar. Kender I endnu ikke svaret eller omfanget lige i øjeblikket, kan en respons som “Vi arbejder på sagen”, derved køber du dig tid, og kunden føler sig hørt.
  5. Vær opmærksom på journalistiske tricks og kend dem. Svar ikke på hypoteser og hold dig til fakta.
  6. Vær modtagelig overfor kritik og anmeldelser.

Gå ikke glip af den næste Business Lounge. Sæt kryds i  kalenderen den 22. februar 2017.

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]