Nye partnere i 2021

Nyheder • 04/12/2011

Gartneriet PKM – et fynsk blomstereventyr

PKM markedsfører sine planter under varemærket FAIRYTALE FLOWERS® , og virksomheden er da også i sig selv et forretningsmæssigt eventyr: I regnskabsåret 2010/11 udvidede gartneriet således sit areal med 22.000 nybyggede kvm, ansatte yderligere 14 medarbejdere, og skabte det bedste økonomiske resultat i virksomhedens 65 årige historie. I dag er PKM Danmark største gartneri.

PKM’s drivhusareal udgør ikke mindre end 190.000 kvm – og hertil kommer et frilandsareal på 60.000 kvm. Gartneriet ligger nord for Odense, hvor omkring 190 medarbejdere årligt producerer ca. 22 millioner planter. 90% af disse eksporteres ud på det europæiske marked.

PKM bruger i dag mange ressourcer på at forske i, hvordan man kan producere potteplanter under størst mulig hensyntagen til miljøet og har blandt andet forpligtet sig til det internationale miljøregistreringssystem, MPS. På Gartneriet høster man nu ‘frugterne’ af et storskalaforsøg med LED-belysning af planter. Det er nemlig for første gang lykkedes et gartneri at producere og sælge LED-belyste planter på samme vilkår, som planter udsat for traditionel belysning. Blot med den store forskel, at LED-belysningen bruger ca. 40% mindre strøm.

I spidsen for Gartneriet PKM A/S står ejer, direktør og gartner, Kristian Madsen, som for nylig vandt den prestigefulde erhvervspris Tietgenprisen – og så er han formand for Dansk Gartneri:

Hvordan har I hos PKM vækstet så flot igennem finanskrisen? – Og hvordan har I tænkt jer fortsat at gøre det?

Det allervigtigste for Gartneriet PKM A/S er at have en god stab af medarbejdere – for uden dem kan vi ikke producere holdbare produkter i topkvalitet, hvilket er ekstremt vigtigt for vores kunder. Et andet vigtigt element er konstant fokus på produktudvikling: Vi bruger mere end 5 % af vores omsætning på produktudvikling. Endnu et vigtigt element er synlighed – vi er utroligt synlige i forhold til vores kunder på diverse messer og udstillinger over hele Europa. Vores udenlandske aktiviteter – klipning af Campanula-stiklinger i Polen og produktion af Schlumbergera- og Rhipsalidopsis-stiklinger i Kenya har også stor betydning. Vi skal i fremtiden fortsat have skarp fokus på de nævnte ting, bl.a. har vi lige besluttet at udvide vores aktiviteter i Kenya med over 200 % fra ca. 1 ha til 2,3 ha. Endvidere skal vi løbende automatisere i Danmark, hvor det giver mening.

Hvad kommer regeringens nye energi-plan til at betyde for et gartneri af jeres kaliber, når man tænker på NOx-afgifter etc.?

Regeringens energiudspil vil øge vores energiomkostninger med ca. 100 %, i kr. er det ca. 7 mio. kr., hvilket vil halvere vores overskud. Det igen betyder selvfølgelig at vores fremtidige muligheder for investeringer reduceres og begrænser vores muligheder for at videreudvikle PKM.

PKM blev nr. 2 i forbindelse med 3F’s Årets Arbejdsplads 2011 – Hvad skyldes den flotte placering, tror du?

Først og fremmest skyldes det jo at vores medarbejdere indstillede os, og det var jo fantastisk at være bland de tre bedste ud at i alt 100 indstillede virksomheder. 3F’s jury lagde stor vægt på at medarbejderne er med til at skabe virksomhedens resultater, altså at medarbejderne føler sig værdsatte og engagerede i dagligdagen, har tryghed i jobbet samt at der er muligheder for efteruddannelse – kort og godt virksomhedens sociale ansvar i forhold til medarbejderne.

Hvilke kvaliteter lægger I omvendt vægt på hos jeres ansatte?

At vores medarbejdere er engagerede og motiverede for at skabe resultater, at de er samarbejdsvillige på alle niveauer, samt at de er parate til løbende at medvirke til at udvikle gartneriet. At de er loyale både i forhold til kolleger og gartneriet.

I bruger bevidst varemærket FAIRYTALE FLOWERS® med reference til HC Andersen. Oplever I, at det åbner døre i udlandet, at PKM er beliggende og har produktion i HC Andersens fødeby?

FAIRYTALE FLOWERS® opfattes som et kvalitetsstempel hos vores kunder, og gør at vores kunder har let ved både at genkende vores produkter og finde os på messer og udstillinger. Det er vigtigere for os at vores kunder forbinder vores logo med kvalitetsprodukter, men det er jo en god historie at fortælle vores kunder at FAIRYTALE FLOWERS® faktisk kommer fra eventyrdigteren H.C. Andersens fødeby, og storytelling er jo også branding.

Læs meget mere på www.pkm.dk og se tv-indslag  her