Nyheder • 04/12/2011

Gartneriet PKM – et fynsk blomstereventyr

PKM markedsfører sine planter under varemærket FAIRYTALE FLOWERS® , og virksomheden er da også i sig selv et forretningsmæssigt eventyr: I regnskabsåret 2010/11 udvidede gartneriet således sit areal med 22.000 nybyggede kvm, ansatte yderligere 14 medarbejdere, og skabte det bedste økonomiske resultat i virksomhedens 65 årige historie. I dag er PKM Danmark største gartneri.

PKM’s drivhusareal udgør ikke mindre end 190.000 kvm – og hertil kommer et frilandsareal på 60.000 kvm. Gartneriet ligger nord for Odense, hvor omkring 190 medarbejdere årligt producerer ca. 22 millioner planter. 90% af disse eksporteres ud på det europæiske marked.

PKM bruger i dag mange ressourcer på at forske i, hvordan man kan producere potteplanter under størst mulig hensyntagen til miljøet og har blandt andet forpligtet sig til det internationale miljøregistreringssystem, MPS. På Gartneriet høster man nu ‘frugterne’ af et storskalaforsøg med LED-belysning af planter. Det er nemlig for første gang lykkedes et gartneri at producere og sælge LED-belyste planter på samme vilkår, som planter udsat for traditionel belysning. Blot med den store forskel, at LED-belysningen bruger ca. 40% mindre strøm.

I spidsen for Gartneriet PKM A/S står ejer, direktør og gartner, Kristian Madsen, som for nylig vandt den prestigefulde erhvervspris Tietgenprisen – og så er han formand for Dansk Gartneri:

Hvordan har I hos PKM vækstet så flot igennem finanskrisen? – Og hvordan har I tænkt jer fortsat at gøre det?

Det allervigtigste for Gartneriet PKM A/S er at have en god stab af medarbejdere – for uden dem kan vi ikke producere holdbare produkter i topkvalitet, hvilket er ekstremt vigtigt for vores kunder. Et andet vigtigt element er konstant fokus på produktudvikling: Vi bruger mere end 5 % af vores omsætning på produktudvikling. Endnu et vigtigt element er synlighed – vi er utroligt synlige i forhold til vores kunder på diverse messer og udstillinger over hele Europa. Vores udenlandske aktiviteter – klipning af Campanula-stiklinger i Polen og produktion af Schlumbergera- og Rhipsalidopsis-stiklinger i Kenya har også stor betydning. Vi skal i fremtiden fortsat have skarp fokus på de nævnte ting, bl.a. har vi lige besluttet at udvide vores aktiviteter i Kenya med over 200 % fra ca. 1 ha til 2,3 ha. Endvidere skal vi løbende automatisere i Danmark, hvor det giver mening.

Hvad kommer regeringens nye energi-plan til at betyde for et gartneri af jeres kaliber, når man tænker på NOx-afgifter etc.?

Regeringens energiudspil vil øge vores energiomkostninger med ca. 100 %, i kr. er det ca. 7 mio. kr., hvilket vil halvere vores overskud. Det igen betyder selvfølgelig at vores fremtidige muligheder for investeringer reduceres og begrænser vores muligheder for at videreudvikle PKM.

PKM blev nr. 2 i forbindelse med 3F’s Årets Arbejdsplads 2011 – Hvad skyldes den flotte placering, tror du?

Først og fremmest skyldes det jo at vores medarbejdere indstillede os, og det var jo fantastisk at være bland de tre bedste ud at i alt 100 indstillede virksomheder. 3F’s jury lagde stor vægt på at medarbejderne er med til at skabe virksomhedens resultater, altså at medarbejderne føler sig værdsatte og engagerede i dagligdagen, har tryghed i jobbet samt at der er muligheder for efteruddannelse – kort og godt virksomhedens sociale ansvar i forhold til medarbejderne.

Hvilke kvaliteter lægger I omvendt vægt på hos jeres ansatte?

At vores medarbejdere er engagerede og motiverede for at skabe resultater, at de er samarbejdsvillige på alle niveauer, samt at de er parate til løbende at medvirke til at udvikle gartneriet. At de er loyale både i forhold til kolleger og gartneriet.

I bruger bevidst varemærket FAIRYTALE FLOWERS® med reference til HC Andersen. Oplever I, at det åbner døre i udlandet, at PKM er beliggende og har produktion i HC Andersens fødeby?

FAIRYTALE FLOWERS® opfattes som et kvalitetsstempel hos vores kunder, og gør at vores kunder har let ved både at genkende vores produkter og finde os på messer og udstillinger. Det er vigtigere for os at vores kunder forbinder vores logo med kvalitetsprodukter, men det er jo en god historie at fortælle vores kunder at FAIRYTALE FLOWERS® faktisk kommer fra eventyrdigteren H.C. Andersens fødeby, og storytelling er jo også branding.

Læs meget mere på www.pkm.dk og se tv-indslag  her

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]

Er du ny direktør i Fynsk Erhverv?

Vil du arbejde dedikeret for at fremme rammer og vilkår for det fynske erhvervsliv? Fynsk Erhverv mangler en visionær direktør med kommerciel forståelse og politisk tæft. Hvis det er dig, får du mulighed for at blive frontpersonen for Fyns erhvervslivs mest interessante netværksorganisation! Tæt på medlemmerne Fynsk Erhverv er en medlemsfinansieret organisation, som arbejder benhårdt […]

CFB Industri i vækst: Ledelse, fusion og strategi

Det er sjældent, at virksomhedsfusioner og generationsskifter forløber uden gnidninger, og slet ikke, når begge dele sker samtidig. Men det er ikke desto mindre i store træk, hvad der skete for CFB Industri