At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk.
“Alene det at sætte tid af til at komme ud af plovfuren og kigge længere frem end til i morgen og det næste møde er givende.
For os har forløbet været en påmindelse om, hvor vigtigt det er at tage sig tid til at tale om sin forretning og få andre til at give feedback på den. Nu skal vi også have spurgt vores kunder,” siger Anders Haugaard, der som administrerende direktør i Exodraft Group har glædet sig over muligheden for at tage en tur i helikopteren sammen med en række andre erhvervsdrivende.
“Det har været en skøn ramme. Forløbet har været enormt professionelt, tempoet har været højt, og vi har været meget på. Selv om vi som virksomheder er forskellige, har jeg også oplevet, at elementer fra de andre alligevel kan berige min virkelighed. Så tak til Fynsk Erhverv og Fynske Bank for at gøre det muligt. Det er fantastisk, at de støtter op om det fynske erhvervsliv og er med til at hjælpe os virksomheder fremad,” konstaterer Anders Haugaard.
Hans iagttagelser bakkes op af Tonny Gjettermann, der til daglig er direktør i Fiberlan. Han glæder sig desuden over, at forløbet også indeholder et opfølgende besøg af underviser Michael Wilkens i de deltagende virksomheder, som har forpligtet sig til at arbejde videre med en række punkter.
“Han har været kanon-dygtig til at undervise og variere undervisningen, og vi har virkelig fået meget med os. Det har været enormt givende. Når Michael til april kommer ud til os, inddrager vi en større gruppe af medarbejdere end os to, der har været med på de to workshops. På den måde sikrer vi, at Business Model Canvas kommer ind under huden på flere. Jeg er helt sikker på, at det bliver enormt værdifuldt for Fiberlan,” siger Tonny Gjettermann.
Ifølge Fynsk Erhvervs direktør Jytte Reinholdt har Masterclass-konceptets første runde i høj grad levet op til ønsket om at skabe værdi for de deltagende virksomheder, hvilket ikke mindst skyldes det store engagement fra de fremmødte.
“På baggrund af den feedback, vi har fået, er der for mig ingen tvivl om, at konceptet er særdeles velegnet til at understøtte forretningsudviklingen i de fynske virksomheder og udbygge erhvervsledernes netværk. Deltagerne har investeret to hele arbejdsdage i forløbet, arbejdet med deres egne virksomheder undervejs, og så har de deltaget med hele eller flere fra ledergruppen, så de kan fortsætte det gode arbejde, når de kommer hjem. Det gør en forskel,” siger Jytte Reinholdt og understreger, at kombinationen mellem læring og netværk i høj grad er en del af rygraden i Fynsk Erhverv, hvorfor en gentagelse er oplagt.
“Konceptet matcher helt igennem Fynsk Erhvervs DNA,
der handler om at bringe viden, erfaringer og kontakter i spil for hinanden og hente læring og inspiration på tværs af brancher og geografi i det fynske erhvervsliv. Så vi vil helt sikkert gerne fortsætte det gode samarbejde med Fynske Bank, så flere fynske virksomheder kan få gavn af det,” slutter Jytte Reinholdt.
Masterclassen er blevet til i et samarbejde mellem Fynsk Erhverv og Fynske Bank og er støttet af Fonden for Fynske Bank med 100.000 kroner, og også fra den side af salen er der glæde over projektet:
“Vi vil gerne være med til at støtte og udvikle det fynske erhvervsliv, være tæt på virksomhederne og forstå deres muligheder og eventuelle udfordringer. Herved styrker vi vores position som relevant og kompetent sparringspartner, der yder skræddersyet rådgivning og løsninger, der matcher deres behov. Når lokale virksomheder vokser og udvikler sig, skaber det arbejdspladser, innovation og økonomisk vækst. En investering i det lokale erhvervsliv er derfor en investering, der gavner os alle, og vi er i Fynske Bank privilegerede, at vi gennem Fonden for Fynske Bank har muligheden for også økonomisk at involvere os i projekter, der er med til at udvikle vores lokalområder til et endnu bedre sted at bo,” siger Jan Reifling, regionsdirektør i Fynske Bank.