Nyheder • 01/07/2015

Fem skarpe til Egeskovs direktør

Når de fleste andre erhverv lukker ned for sommerferien, er det højsæson for en lang række turistvirksomheder. Heriblandt Egeskov Slot, som er blandt de mest kendte attraktioner på vores smukke ø. Vi har givet direktør på Egeskov, Henrik Neelmeyer, fem skarpe spørgsmål om turistbranchen og dens forhold på Fyn. 

Egeskov ved Kværndrup er blandt de virksomheder, som har travlt, når resten af landet går på ferie. Slottet fra 1554 er i dag med dens museer og smukke park blandt Fyns største turistattraktioner, og det er i sommermånederne, der er travlest.

Siden 2011 har Henrik Neelmeyer været direktør på Egeskov. Vi har givet ham fem skarpe spørgsmål om turistbrancen.

1. Hvordan er turistbranchen forskellig fra andre brancher? Har man som leder f.eks. en mere udadvendt rolle end i andre erhverv? Og er det en stor udfordring at have med mange sæsonansatte at gøre?

– Der er ingen tvivl om, at man i turistvirksomheder er mere eksponeret som leder. Vi er meget tæt på vores kunder/gæster. Jeg møder gæster i parken hver dag, så der er kontant afregning, hvis noget ikke er tilfredsstillende, hvilket til gengæld også giver en uvurderlig viden – altså at have denne direkte dialog med gæsterne. Desuden er kvalitetsattraktioner i turistbranchen altid interessante for pressen. Vi har ofte besøg fra udenlandske medier, som vil have en snak med lederen, så det skal jeg altid være klar til, fortæller Henrik Neelmeyer.

– Den største udfordring ved at have mange sæsonansatte, som vi har (de fleste fra Midtfyns Gymnasium), er, at de skal læres grundigt op og være motiverede lige fra start af. Vi kan som attraktion ikke bære at have for mange ”grønne” ansatte, da gæsterne forventer top service fra dag ét, og det er en udfordring, så forberedelse og træning er det vigtigste.

2. Hvad er den fynske/danske turistbranches største udfordringer i dag? Er det høje danske prisniveau f.eks. en hindring ift. at tiltrække udenlandske turister? Og er broafgifterne med til at holde turister fra Sjælland væk?

– Den største udfordring, vi har, er vores høje moms og vort generelle lønniveau. Danmark og Tjekkiet er de eneste lande med høj moms på næsten alle varer og ydelser, og det giver vores nabolande nogle fordele, hvilket vi kan mærke. Vores lønomkostninger er en væsentlig post i budgettet; her har vi behov for mere fleksibilitet i overenskomsterne.

– Generelt set har Danmark den udfordring, at der fra regeringen og kommunerne i mange år ikke er investeret i infrastruktur omkring turistområderne. Vores tyske nabo har i Østersøregionen de seneste 15 år  investeret over 30 mia euro i forbedret infrastruktur, b.la. bedre adgang til strande, toiletfaciliteter, opgradering af havne med videre. I Danmark er det tilsvarende beløb omkring nul kroner.

– Specifikt for Fyn er broafgiften helt sikkert en hæmsko. Vi oplever kommentarer fra svenskere, der ikke vil køre over to betalingsbroer og derfor fravælger Fyn. De store rejsebureauer, som modtager udenlandske gæster i København, fortæller os, at broafgiften gør, at busser lægger deres ture på Sjælland i stedet.

3. Hvad er de største fordele ved at drive turistvirksomhed på Fyn?

– Vi har en central geografisk placering. Fyn har en skøn natur, gode råvarer og god kommunal opbakning – især gennem Udvikling Fyn, som virkelig støtter turismeaktørerne på mange måder.

4. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe den fynske turistbranche? Politiske sager eller andet, der kunne tages op.

– Fynsk Erhverv kan fortsætte de gode takter med at lobbye for nedsat broafgift, og I kan hjælpe med at få sat turisme på dagsordenen hos de fynske folketingskandidater og borgmestrene, så der også investeres i turisme og infrastruktur og ikke kun laves planer. Det ville være dejligt med en regering, som havde en rigtig turistminister, og et budget der kunne flytte noget – det har mange andre lande, vi konkurrerer imod.

5. Hvad er det vigtigste, en virksomhed kan gøre for at få varig succes?

– Hav en klar strategi, hold fast i den, kommuniker den internt og eksternt, og hold fast i høj kvalitet på dit produkt.

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.