Nyheder • 06/09/2023

Digitalisering skal gøre dyr og gæster glade i Zoo

Mens oplevelserne i Odense Zoo altid har været selve indbegrebet af den analoge verden, er haven påbegyndt en stor rejse ind i det digitale univers. Ønsket er, at digitalisering og automatisering af processer skal gøre det muligt at hæve dyrevelfærden samtidig med, at gæsterne får bedre oplevelser.

“Grundlæggende handler det i høj grad om, at vi gerne vil bringe medarbejdernes kompetencer i spil på den måde, hvor de giver mest mening. Og da vi samtidig stod over for en udskiftning af vores økonomisystem, var det oplagt at se nærmere på automatisering af alle forretningsprocesserne i vores hverdag,” fortæller direktør Bjarne Klausen, der har brugt IT-virksomheden RelateIT til projektet.

“Vi havde aldrig klaret overgangen selv. Alene økonomisystemet er enhver erhvervsvirksomheds største mareridt at udskifte, men nu er vi efterhånden kommet så langt, at vi begynder selv at kunne arbejde med alle de data, vi trækker ud, og det giver os en masse muligheder, som tidligere ville have været for mandskabstunge,” siger Bjarne Klausen.

Med den nye Power BI-løsning får han og kollegaerne mulighed for at oprette hver deres instrumentpanel, hvor alle relevante data behandles og præsenteres på en måde, der er til at forholde sig til. Og på den måde kan der knyttes forbindelser på kryds og mellem webbestillinger, scanning af et årskort ved indgangen, køb af en is i Safari Lounge, håndtering af indkomne fakturaer og hvad der ellers ville give mening.

“Salgschefens ypperste mål er selvfølgelig at øge omsætningen per gæst, og så er det relevant både at se på opholdstiden i haven, men også på kvaliteten, og det kan vi meget lettere handle på nu,” konstaterer direktøren, der holder tungen lige midt i munden for at holde styr på de mange parametre, der kan skrues på.

“Vi vil gerne have mange besøgende, men vi ved også, at på et tidspunkt knækker kurven, og så sælger vi mindre, fordi folk står i kø, og det giver ikke så gode oplevelser. Vi ved også, at vores årskortholdere er på besøg i kortere tid end andre gæster, og de bruger ikke så mange penge, når de lige skal ned og se, hvad der er sket i tigeranlægget siden sidst. Men ikke desto mindre er vi jo meget glade for, at vi har oplevet så stor en stigning i antallet af årskort, og derfor er det rigtig spændende for os, at vi har fået nogle bedre værktøjer til at øge kundetilfredsheden,” fortæller Bjarne Klausen, der selv med stor entusiasme har kastet sig ud i arbejdet med at beskrive relevante datamodeller.

“Jeg synes, at det er utrolig sjovt, og der er ingen tvivl om, at vi får en meget bedre indsigt i vores muligheder. Alle i Odense Zoo arbejder målrettet på at sikre den bedst mulige dyrevelfærd og på at gøre gæsterne glade. Det kræver selvfølgelig, at vi har en indtjening, og derfor er jeg overbevist om, at det her digitaliseringsprojekt bliver en gevinst, selvom det også er en stor investering.”

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.