Nyheder • 06/09/2023

Digitalisering skal gøre dyr og gæster glade i Zoo

Mens oplevelserne i Odense Zoo altid har været selve indbegrebet af den analoge verden, er haven påbegyndt en stor rejse ind i det digitale univers. Ønsket er, at digitalisering og automatisering af processer skal gøre det muligt at hæve dyrevelfærden samtidig med, at gæsterne får bedre oplevelser.

“Grundlæggende handler det i høj grad om, at vi gerne vil bringe medarbejdernes kompetencer i spil på den måde, hvor de giver mest mening. Og da vi samtidig stod over for en udskiftning af vores økonomisystem, var det oplagt at se nærmere på automatisering af alle forretningsprocesserne i vores hverdag,” fortæller direktør Bjarne Klausen, der har brugt IT-virksomheden RelateIT til projektet.

“Vi havde aldrig klaret overgangen selv. Alene økonomisystemet er enhver erhvervsvirksomheds største mareridt at udskifte, men nu er vi efterhånden kommet så langt, at vi begynder selv at kunne arbejde med alle de data, vi trækker ud, og det giver os en masse muligheder, som tidligere ville have været for mandskabstunge,” siger Bjarne Klausen.

Med den nye Power BI-løsning får han og kollegaerne mulighed for at oprette hver deres instrumentpanel, hvor alle relevante data behandles og præsenteres på en måde, der er til at forholde sig til. Og på den måde kan der knyttes forbindelser på kryds og mellem webbestillinger, scanning af et årskort ved indgangen, køb af en is i Safari Lounge, håndtering af indkomne fakturaer og hvad der ellers ville give mening.

“Salgschefens ypperste mål er selvfølgelig at øge omsætningen per gæst, og så er det relevant både at se på opholdstiden i haven, men også på kvaliteten, og det kan vi meget lettere handle på nu,” konstaterer direktøren, der holder tungen lige midt i munden for at holde styr på de mange parametre, der kan skrues på.

“Vi vil gerne have mange besøgende, men vi ved også, at på et tidspunkt knækker kurven, og så sælger vi mindre, fordi folk står i kø, og det giver ikke så gode oplevelser. Vi ved også, at vores årskortholdere er på besøg i kortere tid end andre gæster, og de bruger ikke så mange penge, når de lige skal ned og se, hvad der er sket i tigeranlægget siden sidst. Men ikke desto mindre er vi jo meget glade for, at vi har oplevet så stor en stigning i antallet af årskort, og derfor er det rigtig spændende for os, at vi har fået nogle bedre værktøjer til at øge kundetilfredsheden,” fortæller Bjarne Klausen, der selv med stor entusiasme har kastet sig ud i arbejdet med at beskrive relevante datamodeller.

“Jeg synes, at det er utrolig sjovt, og der er ingen tvivl om, at vi får en meget bedre indsigt i vores muligheder. Alle i Odense Zoo arbejder målrettet på at sikre den bedst mulige dyrevelfærd og på at gøre gæsterne glade. Det kræver selvfølgelig, at vi har en indtjening, og derfor er jeg overbevist om, at det her digitaliseringsprojekt bliver en gevinst, selvom det også er en stor investering.”

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.