Nyheder • 06/09/2023
Digitalisering skal gøre dyr og gæster glade i Zoo
Mens oplevelserne i Odense Zoo altid har været selve indbegrebet af den analoge verden, er haven påbegyndt en stor rejse ind i det digitale univers. Ønsket er, at digitalisering og automatisering af processer skal gøre det muligt at hæve dyrevelfærden samtidig med, at gæsterne får bedre oplevelser.
“Grundlæggende handler det i høj grad om, at vi gerne vil bringe medarbejdernes kompetencer i spil på den måde, hvor de giver mest mening. Og da vi samtidig stod over for en udskiftning af vores økonomisystem, var det oplagt at se nærmere på automatisering af alle forretningsprocesserne i vores hverdag,” fortæller direktør Bjarne Klausen, der har brugt IT-virksomheden RelateIT til projektet.
“Vi havde aldrig klaret overgangen selv. Alene økonomisystemet er enhver erhvervsvirksomheds største mareridt at udskifte, men nu er vi efterhånden kommet så langt, at vi begynder selv at kunne arbejde med alle de data, vi trækker ud, og det giver os en masse muligheder, som tidligere ville have været for mandskabstunge,” siger Bjarne Klausen.
Med den nye Power BI-løsning får han og kollegaerne mulighed for at oprette hver deres instrumentpanel, hvor alle relevante data behandles og præsenteres på en måde, der er til at forholde sig til. Og på den måde kan der knyttes forbindelser på kryds og mellem webbestillinger, scanning af et årskort ved indgangen, køb af en is i Safari Lounge, håndtering af indkomne fakturaer og hvad der ellers ville give mening.
“Salgschefens ypperste mål er selvfølgelig at øge omsætningen per gæst, og så er det relevant både at se på opholdstiden i haven, men også på kvaliteten, og det kan vi meget lettere handle på nu,” konstaterer direktøren, der holder tungen lige midt i munden for at holde styr på de mange parametre, der kan skrues på.
“Vi vil gerne have mange besøgende, men vi ved også, at på et tidspunkt knækker kurven, og så sælger vi mindre, fordi folk står i kø, og det giver ikke så gode oplevelser. Vi ved også, at vores årskortholdere er på besøg i kortere tid end andre gæster, og de bruger ikke så mange penge, når de lige skal ned og se, hvad der er sket i tigeranlægget siden sidst. Men ikke desto mindre er vi jo meget glade for, at vi har oplevet så stor en stigning i antallet af årskort, og derfor er det rigtig spændende for os, at vi har fået nogle bedre værktøjer til at øge kundetilfredsheden,” fortæller Bjarne Klausen, der selv med stor entusiasme har kastet sig ud i arbejdet med at beskrive relevante datamodeller.
“Jeg synes, at det er utrolig sjovt, og der er ingen tvivl om, at vi får en meget bedre indsigt i vores muligheder. Alle i Odense Zoo arbejder målrettet på at sikre den bedst mulige dyrevelfærd og på at gøre gæsterne glade. Det kræver selvfølgelig, at vi har en indtjening, og derfor er jeg overbevist om, at det her digitaliseringsprojekt bliver en gevinst, selvom det også er en stor investering.”