Nyheder • 06/09/2023

Digitalisering skal gøre dyr og gæster glade i Zoo

Mens oplevelserne i Odense Zoo altid har været selve indbegrebet af den analoge verden, er haven påbegyndt en stor rejse ind i det digitale univers. Ønsket er, at digitalisering og automatisering af processer skal gøre det muligt at hæve dyrevelfærden samtidig med, at gæsterne får bedre oplevelser.

“Grundlæggende handler det i høj grad om, at vi gerne vil bringe medarbejdernes kompetencer i spil på den måde, hvor de giver mest mening. Og da vi samtidig stod over for en udskiftning af vores økonomisystem, var det oplagt at se nærmere på automatisering af alle forretningsprocesserne i vores hverdag,” fortæller direktør Bjarne Klausen, der har brugt IT-virksomheden RelateIT til projektet.

“Vi havde aldrig klaret overgangen selv. Alene økonomisystemet er enhver erhvervsvirksomheds største mareridt at udskifte, men nu er vi efterhånden kommet så langt, at vi begynder selv at kunne arbejde med alle de data, vi trækker ud, og det giver os en masse muligheder, som tidligere ville have været for mandskabstunge,” siger Bjarne Klausen.

Med den nye Power BI-løsning får han og kollegaerne mulighed for at oprette hver deres instrumentpanel, hvor alle relevante data behandles og præsenteres på en måde, der er til at forholde sig til. Og på den måde kan der knyttes forbindelser på kryds og mellem webbestillinger, scanning af et årskort ved indgangen, køb af en is i Safari Lounge, håndtering af indkomne fakturaer og hvad der ellers ville give mening.

“Salgschefens ypperste mål er selvfølgelig at øge omsætningen per gæst, og så er det relevant både at se på opholdstiden i haven, men også på kvaliteten, og det kan vi meget lettere handle på nu,” konstaterer direktøren, der holder tungen lige midt i munden for at holde styr på de mange parametre, der kan skrues på.

“Vi vil gerne have mange besøgende, men vi ved også, at på et tidspunkt knækker kurven, og så sælger vi mindre, fordi folk står i kø, og det giver ikke så gode oplevelser. Vi ved også, at vores årskortholdere er på besøg i kortere tid end andre gæster, og de bruger ikke så mange penge, når de lige skal ned og se, hvad der er sket i tigeranlægget siden sidst. Men ikke desto mindre er vi jo meget glade for, at vi har oplevet så stor en stigning i antallet af årskort, og derfor er det rigtig spændende for os, at vi har fået nogle bedre værktøjer til at øge kundetilfredsheden,” fortæller Bjarne Klausen, der selv med stor entusiasme har kastet sig ud i arbejdet med at beskrive relevante datamodeller.

“Jeg synes, at det er utrolig sjovt, og der er ingen tvivl om, at vi får en meget bedre indsigt i vores muligheder. Alle i Odense Zoo arbejder målrettet på at sikre den bedst mulige dyrevelfærd og på at gøre gæsterne glade. Det kræver selvfølgelig, at vi har en indtjening, og derfor er jeg overbevist om, at det her digitaliseringsprojekt bliver en gevinst, selvom det også er en stor investering.”

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.