Debat • 16/09/2019

Debat: Tredje etape på den fynske motorvej presser sig på

Motorveje er til at køre på – ikke til at holde i kø. Så glæden er altid stor, når der afsættes midler til mere fynsk motorvej, og den bliver endnu større, når asfalten er lagt, og trafikken atter flyder tværs over øen.

Så er det lettere og mere sikkert at komme til og fra arbejde, besøge familien, og chaufførerne i de store lastvogne kan udføre deres job og levere varer til tiden. Der skal ikke betales strafbøder fra leverandørerne, og virksomhederne kan planlægge efter rettidig levering. For virksomhederne, der har brug for transport af varer, komponenter og materialer, er trafikforholdene således altafgørende for forretningen. Kø er spildtid, og sene leveringer ødelægger flowet i produktionen, mens kunderne får dårlige købsoplevelser, når deres varer ikke er leveret i tide til butikkens hylder.

Derfor ser vi frem til, at den nye regering lytter til Fyn og har tredje etape syd om Odense på den fynske motorvej med i planen for de fremtidige infrastrukturinvesteringer. Vi ser også frem til, at transportminister Benny Engelbrecht (Fyens Stiftstidende, 27. august 2019) vil arbejde på den lange bane og lave en langsigtet plan for infrastrukturen. På Vestfyn arbejder maskiner og mænd hver dag på at bringe en bredere motorvej frem til afkørsel 53 – Odense V. I den tidligere regerings infrastrukturplan blev der afsat midler til yderligere en etape på arbejdet, så motorvejen bliver tresporet i begge retninger fra motorvejskryds Odense over Vestfyn helt frem til Lillebæltsbroen. Så kan maskiner og mænd fortsætte deres arbejde, når de i 2021 er færdig med den nuværende etape. Det synes vi i Fynsk Erhverv var en god plan, som den nye transportminister skal kigge dybere ind i. Både til gavn for Fyn, men i høj grad også for sammenhængskraften mellem Øst- og Vestdanmark.

I en endnu ikke offentliggjort undersøgelse i Den fynske Erhvervspanel vurderer ni ud af 10 erhvervsledere, at udvidelsen af den fynske motor mellem Odense Vest og Odense SØ har stor betydning for udviklingen på Fyn. Medarbejdere – nuværende som nye – kigger på transporttiden til og fra arbejde, og mange oplever store udfordringer i trafikken morgen og eftermiddag, Så for virksomheder, der konstant efterspørger kvalificeret arbejdskraft, og medarbejderne, der skal have familielivet til at hænge sammen med aflevering og afhentning af børn, indkøb, fritidsinteresser m.fl. er udvidelsen af motorvejen et vigtigt bidrag til forretningsmæssig vækst og personlig livskvalitet.

Trængslen på den fynske motorvej har stor betydning for væksten og velfærden på Fyn. Derfor appellerer vi til, at der afsættes midler til tredje etape i den kommende infrastrukturinvesteringsplan til strækningen Odense V – motorvejskryds Odense. Og at der også tages skridt til at få iværksat en VVM-redegørelse for strækningen fra motorvejskryds Odense til Nyborg, så vi ikke endnu engang kommer til at opleve de trængselsmæssige udfordringer, som udspiller sig omkring Odense og Vestfyn i disse år.

3-2-1 Erhverv: “Jeg er ikke Morten – jeg er Torsten”

Hvad gør du, når du overtager ledelsen efter en institution? Den tidligere landsholdsspiller og nuværende formand for Dansk Håndbold, Torsten Laen, har det første svar klar: Dan dit eget billede – og vær ikke bange for at stå i det uvisse.

Jacob Petz: Salgsledere skal måle mindre på fortiden og mere på fremtiden

De fleste virksomheder følger omsætning, pipeline, hitrate og ordreindgang tæt. Men hvis salgsledelsen kun interesserer sig for resultaterne, risikerer den at overse det, der skaber dem.

International gymnasieuddannelse i Odense styrker Fyns muligheder for at tiltrække global arbejdskraft

Når Nyborg Gymnasium i 2027 åbner en ny IB-afdeling i Odense, er det ikke kun en gevinst for kommende elever og familier. Det er også et vigtigt skridt for det fynske erhvervsliv, som i stigende grad konkurrerer internationalt om kvalificeret arbejdskraft. Den nye afdeling placeres tæt ved Odense Banegård, hvilket gør tilbuddet let tilgængeligt for […]

Virksomheder får nye perspektiver på HR gennem Fynsk Erhverv-forløb

Nye generationer, længere arbejdsliv og kamp om kvalificerede medarbejdere får HR til at fylde mere i virksomhederne. Fynsk Erhverv-forløb skal bringe akademikernes kompetencer tættere på de opgaver.

Fyn må ikke miste troen på fremtiden

Fyn må ikke miste troen på fremtiden. Der er ingen tvivl om, at mange lige nu følger udviklingen på Fyn med stor alvor. Historierne om Vestas’ nedskæringer på Lindø og Novo Nordisks beslutning om at trække i bremserne i Odense giver grund til bekymring. Ikke kun på grund af arbejdspladserne her og nu – men fordi de minder os om, hvor hurtigt verden omkring os kan ændre sig.

Velatir vil gøre Odense til afsæt for europæisk AI-vækst

Da Velatir meldte sig ind i Fynsk Erhverv, handlede det ikke kun om at blive en del af endnu et netværk. For den odenseanske softwarevirksomhed er medlemskabet også en mulighed for at komme tættere på det fynske erhvervsliv og bruge sin egen viden om kunstig intelligens, teknologi og digital sikkerhed i en lokal sammenhæng. Virksomheden […]

AI binder design og forretning sammen i JABS Group

Når Fynsk Erhverv og Hesehus 28. maj afholder Den Fynske E-handelskonference, bliver AI og digital transformation sat ind i en konkret forretningsmæssig ramme. Arrangementet samler beslutningstagere, digitale ledere og e-handelsprofessionelle til en formiddag med cases, keynote, paneldebat og netværk om, hvordan nye teknologier kan skabe reel værdi i virksomhedernes hverdag.

Startups skal have bedre rammer på Fyn

Fyn har gode muligheder for at skabe stærke startups, men der mangler stadig kapital, kommerciel erfaring og tættere adgang til de første kunder. Det mener Lisbeth Chawes, techleder, investor, bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv og CEO i softwarevirksomheden Finari.dk. Det fortæller hun i podcasten 3-2-1 Erhverv, hvor hun mødes med Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk Erhverv, […]

Fynsk Erhverv og Fynske Bank samler netværk i Masterclass

Da Fynsk Erhverv og Fynske Bank samlede virksomheder til Fynske Masterclass med militærpsykolog Anders Kjærgaard, skete det som en del af Fynsk Erhvervs Topmøde på Frederik VI’s Hotel. Her blev deltagerne præsenteret for erfaringer fra ekstreme miljøer, men også for pointer, der rammer direkte ind i en travl ledelseshverdag. For Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk […]