Debat • 03/09/2015

Dansker i rummet er symbol på nye højder

Leder: Lige nu drøner den danske astronaut Andreas Mogensen i kredsløb omkring jorden i den russiske rumraket Soyuz. Spændingen og opmærksomheden er stor, og missionen er samtaleemne overalt. 

Andreas Mogensen er i grunden et enestående eksempel på, at det er muligt at nå selv urealistisk høje mål, hvis man går ’all-in’.  På den måde bliver han et symbol på, at vi kan nå nye højder, hvis vi tør tænke de store tanker og fokusere vores energi og ressourcer i retning heraf.

Det gælder på det personlige plan, det gælder i virksomhederne, i kommunerne – og som nation.

Apropos nye højder så kan vi notere os et stemningsskift i erhvervslivet. Virksomhederne oplever i dag i langt højere grad kommunerne som positive medspillere med et stærkere fokus på erhvervsklimaet.  Det er en udvikling, vi er meget tilfredse med i Fynsk Erhverv.

Den seneste medlemsundersøgelse i Fynsk Erhverv, som er gennemført kort før sommerferien blandt virksomheder fra alle brancher på hele Fyn, viser derudover en stigende optimisme og store forventninger til omsætning, indtjening, investeringer og flere ansatte de kommende 2-5 år i virksomhederne. Og her er det afgørende, at kommunerne kan følge med denne udvikling og sikre de ydre rammer og vilkår, så virksomhederne kan realisere deres vækstpotentiale.

DI’s erhvervsklimaundersøgelse 2015, som netop er offentliggjort i dag, viser også en mere positiv vurdering af de fynske kommuners indsats på en række udvalgte områder. Kigger man bag tallene på ranglisten af de danske kommuner, viser der sig nogle bevægelser, som er værd at holde øje med.

KL’s egen analyse viser, at kommunerne i 2014 næsten brugte 1 mia. kr. til erhvervsfremme og rammevilkår. Det interessante spørgsmål er så, om flere penge vil give bedre resultater?

I Fynsk Erhverv er vi overbeviste om, at flere penge ikke gør det alene.  Dialogen med kommunerne er afgørende, og her er sådanne undersøgelser værdifulde for at sikre en gunstig udvikling af erhvervsklimaet og få hævet overliggeren, så Fyn kan blive til det foretrukne sted at drive virksomhed fra i Danmark.

Sammen når vi nye højder!

Følg Soyuz live her

Se DI´s erhvervsklimaundersøgelse her

Se Fynsk Erhvervs medlemsundersøgelse her

 

International gymnasieuddannelse i Odense styrker Fyns muligheder for at tiltrække global arbejdskraft

Når Nyborg Gymnasium i 2027 åbner en ny IB-afdeling i Odense, er det ikke kun en gevinst for kommende elever og familier. Det er også et vigtigt skridt for det fynske erhvervsliv, som i stigende grad konkurrerer internationalt om kvalificeret arbejdskraft. Den nye afdeling placeres tæt ved Odense Banegård, hvilket gør tilbuddet let tilgængeligt for […]

Virksomheder får nye perspektiver på HR gennem Fynsk Erhverv-forløb

Nye generationer, længere arbejdsliv og kamp om kvalificerede medarbejdere får HR til at fylde mere i virksomhederne. Fynsk Erhverv-forløb skal bringe akademikernes kompetencer tættere på de opgaver.

Fyn må ikke miste troen på fremtiden

Fyn må ikke miste troen på fremtiden. Der er ingen tvivl om, at mange lige nu følger udviklingen på Fyn med stor alvor. Historierne om Vestas’ nedskæringer på Lindø og Novo Nordisks beslutning om at trække i bremserne i Odense giver grund til bekymring. Ikke kun på grund af arbejdspladserne her og nu – men fordi de minder os om, hvor hurtigt verden omkring os kan ændre sig.

Velatir vil gøre Odense til afsæt for europæisk AI-vækst

Da Velatir meldte sig ind i Fynsk Erhverv, handlede det ikke kun om at blive en del af endnu et netværk. For den odenseanske softwarevirksomhed er medlemskabet også en mulighed for at komme tættere på det fynske erhvervsliv og bruge sin egen viden om kunstig intelligens, teknologi og digital sikkerhed i en lokal sammenhæng. Virksomheden […]

AI binder design og forretning sammen i JABS Group

Når Fynsk Erhverv og Hesehus 28. maj afholder Den Fynske E-handelskonference, bliver AI og digital transformation sat ind i en konkret forretningsmæssig ramme. Arrangementet samler beslutningstagere, digitale ledere og e-handelsprofessionelle til en formiddag med cases, keynote, paneldebat og netværk om, hvordan nye teknologier kan skabe reel værdi i virksomhedernes hverdag.

Startups skal have bedre rammer på Fyn

Fyn har gode muligheder for at skabe stærke startups, men der mangler stadig kapital, kommerciel erfaring og tættere adgang til de første kunder. Det mener Lisbeth Chawes, techleder, investor, bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv og CEO i softwarevirksomheden Finari.dk. Det fortæller hun i podcasten 3-2-1 Erhverv, hvor hun mødes med Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk Erhverv, […]

Fynsk Erhverv og Fynske Bank samler netværk i Masterclass

Da Fynsk Erhverv og Fynske Bank samlede virksomheder til Fynske Masterclass med militærpsykolog Anders Kjærgaard, skete det som en del af Fynsk Erhvervs Topmøde på Frederik VI’s Hotel. Her blev deltagerne præsenteret for erfaringer fra ekstreme miljøer, men også for pointer, der rammer direkte ind i en travl ledelseshverdag. For Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk […]

Når verden rykker sig – og virksomheder skal følge med

Forårets Fynsk ErhvervsTopmøde satte spot på en verden i bevægelse og på, hvordan fynske virksomheder navigerer i den. Der er perioder i historien, hvor udviklingen føles næsten stillestående. Og så er der perioder, hvor alting pludselig accelererer.

Tietgenprismodtager bygger videre på ejerfamiliernes værdier

Dorthe Lund Kaack har ikke haft for vane at stille sig selv forrest. Som direktør i C.C.N. Holding, bestyrelsesmedlem i Micro Matic og en del af den ene ejerfamilie bag den globale Odense-virksomhed kommer hun fra et ejerskab, hvor fællesskabet traditionelt har fyldt mere end den enkelte person.