Nyheder • 28/04/2021

Danren Bogdol: Bæredygtighed og digitalisering vinder frem

Mens dele af erhvervslivet har hugget bremserne i flere gange i løbet af 2020, har der været fuldt blus på i rengøringsvirksomheden Danren Bogdol, hvor der dels er kommet flere kunder til og dels har været øget behov hos de eksisterende kunder.

“Det har været et markant anderledes år, men for os har det været i positiv forstand, da kunderne har efterspurgt ekstra ydelser i forhold til deres basiskontrakter i markant omfang. Coronaepidemien er naturligvis helt igennem en kedelig historie, men rent driftsmæssigt har det været en god forretning for os,” siger administrerende direktør Jacob Nibe, der i forvejen har navigeret i en branche, hvor forandringerne har været mange de seneste år.

“Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed vinder mere og mere indpas både i private kontrakter og i offentlige udbud. Og det er hele den grønne løsning, der efterspørges – ikke kun kemien. Det betyder, at vi tænker i emballage, miljøvenlig transport, rengøringsvogne produceret af genbrugsmateriale og så videre. Vi må hele tiden holde øje med, hvordan vi kan udvikle og differentiere os – samtidig med, at vi lever op til udbudskravene,” forklarer Jacob Nibe.

Teknologiske muligheder kan ændre branchen

Ud over de stadig skrappere krav til bæredygtig rengøring, skal Danren Bogdol som alle andre professionelle rengøringsvirksomheder forholde sig til den teknologiske udvikling, der også rykker hurtigt i øjeblikket.

”Det er svært at komme uden om digitalisering som et af de områder, hvor der sker mest. Vi anvender digitale kvalitetsrapporter, som vores ansatte kan udfylde og tilgå via deres mobile enheder, og al vores skriftlige kommunikation med personalet er digital. Vi er desuden i færd med at implementere et helt nyt brancherettet IT-system, der vil begrænse papirarbejdet til et absolut minimum og give vores digitale tilgang et yderligere boost. Det handler ikke om at spare folk væk, men om at minimere risikoen for fejl og om at frigive ressourcer,” siger direktøren, som også har skarpt fokus mod teknologier, der kan inddrages i selve rengøringsprocessen.

“De fleste mennesker har hørt om robotstøvsugere til privat brug, men indtil nu har de i vores optik ikke været rentable i erhvervsmæssigt regi. Enten på grund af prisen eller på grund af de praktiske

Rengøringsmaskiner kommer i stadig flere afskygninger
Danren Bogdol udfører mange forskellige rengøringsopgaver, som for eksempel facaderens

forhold, og på samme måde er det med selvkørende gulvvaskemaskiner. Men der er rigtig meget innovation på det område, og selvom der måske går nogle år før det for alvor er lønsomt, skal det nok komme, og så er vi selvfølgelig klar,” konstaterer Jacob Nibe.

Offentlige udbud påvirker udviklingen

Mens rengøringsrobotterne endnu ikke er helt klar til at tage over med støvsugning og gulvvask i de danske virksomheder, forholder det sig anderledes med systemerne til intelligent monitorering af det aktuelle behov, og her blomstrer symbioserne mellem computere og mennesker.

“En ting, som vi ser vinde indpas i branchen, er sensorer, der kan registrere om et lokale har været i brug siden sidst, det blev gjort rent, så man ved, om man skal bruge ressourcer på det eller ej. Vi har fortsat brug for masser af personale, men på sigt kan vi bruge vores arbejdskraft klogere, og der vil heldigvis også hele tiden komme teknologiske tiltag, der kan forbedre arbejdsmiljøet for vores ansatte,” fortæller Jacob Nibe.

“Rengøringsbranchen er en udbudsverden, og det betyder, at vi i kontrakterne er meget bundet af at byde på det, der efterspørges. Så selvom der måske er noget, man kan gøre mere effektivt ved at springe et ubrugt lokale over, lader dig sig ikke altid gøre. Men heldigvis oplever vi en stigende lydhørhed for at indgå dialog om de muligheder, som ikke har været der før, og jeg tror, at systemet vil ændre sig og være mere fleksibelt.”

”Generelt har rengøringsbranchen en masse at byde på inden for digitale løsninger, bæredygtighed og social ansvarlighed. Vi ser meget gerne, at de elementer i langt højere grad bliver gjort til konkurrenceparametre og tildelingskriterier, når det offentlige udbyder rengøringsopgaver. I vores øjne fylder pris og timetal for meget i udbud. Ved at inddrage de andre parametre, vægte dem højt og give leverandøren et større spillerum, føler vi os overbevist om, at der kan udvikles endnu bedre løsninger til gavn for begge kontraktparter,” slutter direktøren.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.