Nyheder • 13/04/2021

COVID19: ’REGNSKABETS TIME’ i forhold til endelig opgørelse af kompensation

De virksomheder, der har fået kompensation i forbindelse med COVID19-nedlukningen i den første periode i 2020, skal senest den 30. september 2021 indberette de faktiske forhold og fremvise dokumentation, så Erhvervsstyrelsen kan foretage den endelige beregning af den kompensation, den enkelte virksomhed er berettiget til. Indberetningen skal ske på Virk.

Erhvervsstyrelsen sender via Digital Post besked ud til de virksomheder, selvstændige og freelancere, som har ansøgt og modtaget kompensation i forbindelse med COVID-19 nedlukningen fra nedenstående kompensationsordninger:

  • Lønkompensation udbetalt til virksomheder fra 9. marts frem til 29. august 2020
  • Kompensation for udgifter til faste omkostninger fra 9. marts til 8. juli 2020
  • Kompensation udbetalt til selvstændige og freelancere fra 9. marts til 31. august 2020

Hvis virksomheden ikke indberetter dokumentationen til tiden, skal virksomheden tilbagebetale det fulde beløb, der tidligere er modtaget i kompensation.

Dokumentationskrav

Udbetaling fra de forskellige kompensationsordninger har i den oprindelige ansøgning været baseret på virksomhedernes skøn i de pågældende perioder. Nu skal der ske en efterberegning, og derfor er der opstillet en række dokumentationskrav, f.eks.:

  • Dokumentation for virksomhedernes omsætning og freelancernes indtjening
  • Dokumentation for omkostninger, som virksomhederne har afholdt
  • Kontoudtog fra et pengeinstitut
  • Dokumentation for virksomhedernes ansatte, f.eks. udbetaling af løn, hjemsendelsesperioder mv.

De præcise dokumentationskrav kan findes på Virk.

Erhvervsstyrelsen opfordrer virksomhederne til at starte så tidligt som muligt, da tidspunktet for den endelige slutafregning er helt afhængig af den enkelte virksomheds specifikke situation.

OBS: Deadline den 30. september 2021 for indberetning af de faktiske forhold

Yderligere informationer

 

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]