Nyheder • 28/04/2020

Corona-krisen ændrer hverdagen i transportbranchen

Som alle andre brancher er dagligdagen i den fynske transportbranche markant forandret siden corona-virussen kom til Europa og Danmark. Men det er langt fra alle virksomheder, der lider lige hårdt, og hos nogle er væksten ligefrem øget.

”Vores branche er meget forskelligartet, fordi vi servicerer hele samfundet. Det betyder, at der også er meget forskellige udfordringer. Der bliver ikke solgt ret mange biler, og derfor er der ikke brug for at fragte biler rundt i øjeblikket. Det betyder, at de specialbyggede autotransportere står stille, og det har de i sagens natur svært ved at ændre på,” konstaterer Martin Danielsen, som ud over at være direktør i Schou-Danielsen Logistik A/S, i daglig tale SDL, også repræsenterer sin branche som bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv.

Mens autotransporterne ikke let kan omstilles til nye opgaver, er det anderledes for de mere almindelige lastbiler, som kan omstilles til at møde forskellige kunders forskellige behov.

”Posen blev rystet markant fra den ene dag til den anden, og der var mange vognmænd, hvor det hele lige bremsede op, før det gik i gang igen, men så skete der også noget. Hos os endte omsætningen i marts faktisk med at blive væsentligt forøget sammenlignet med året før. Over en bred kam kan man sige, at der har der været utrolig travlt med internethandlen, og det betyder, at der er mange, der har fået meget travlt med at køre for privatmarkedet i stedet,” siger Martin Danielsen, der dog samtidig slår fast, at der i hvert fald midlertidigt er forsvundet mange sædvanlige opgaver.

”Alle restaurationer og al catering til virksomhederne lukkede ned, og på den anden side kom der utrolig gang i fødevaremarkedet ikke mindst i de første uger, hvor kunderne købte stort ind. Det giver nogle forandringer, som virksomhederne skal navigere hurtigt i, og det kræver ressourcer,” lyder det videre.

Nye mønstre giver nye kunder

Ifølge SDL-direktøren har transportbranchen traditionelt et godt samarbejde mellem virksomhederne, og det har også vist sig under den igangværende krise, hvor normale konkurrenter arbejder sammen for at løse udfordringerne til fælles bedste, hvilket også gavner på sigt, blandt andet når det kommer til at undgå halvtomme vogne på tværs af landet.

Ud over det kollegiale samarbejde, kan transportbranchen måske også glæde sig over en fremtid, hvor ydelserne tillægges endnu større værdi.

”Vi kan generelt mærke, at der er stor anerkendelse omkring vores arbejde og den udfordring, som vi er med til at løfte. Vi er gået fra snakken om, at lastbilerne er et irritationsmoment på motorvejene til, at vi er en vigtig del af samfundsstrukturen. Vores ydelser bliver en integreret del af varekøbet, og hos vores kunder er der stor glæde over, at de har kunnet få varerne frem, også i situationer, hvor de måske selv har været udfordret,” fortæller Martin Danielsen.

”Vi har for eksempel det, vi kalder medbringertruck, og det betyder, at vi selv kan sørge for at aflaste varerne helt, hvor de skal bruges. Det har været smart i en situation, hvor vi skulle minimere personkontakten, men det er helt sikkert også noget, vi kommer til at få flere opgaver på i fremtiden, nu hvor kunderne har fået øjnene op for mulighederne. Der har også været meget gang i transporten fra havecentrene, hvor der er kommet flere opgaver fra kunder, som gerne vil have fragtet træer, grus og den slags helt hjem.”

Øget fokus på digitale redskaber

Corona-krisen kommer på et tidspunkt, hvor der ellers var godt gang i hjulene i Danmark, og som mange andre har Martin Danielsen haft Finanskrisen fra 2007 i baghovedet, hvilket har gjort, at SDL i en årrække har haft øget fokus på at være omstillingsparat. Dog ikke i en grad, som matchede den hurtige ændring, som kom med Corona-krisen.

”Man kan sige, at vi ventede et dyk på et eller andet tidspunkt, dog ikke så hurtigt. Men vi har i flere år arbejdet på en højere grad af automatisering og digitalisering af virksomheden, og det har vi glæde af nu. Vi har for eksempel investeret i en kontorrobot, der over årene har frigjort flere og flere ressourcer til andre opgaver, og det har vi profiteret af nu. Desuden har vi arbejdet målrettet på at opbygge et digitalt netværk, og det er der blevet skruet meget op for nu, hvor vi alle sammen har siddet derhjemme,” fortæller Martin Danielsen, der har mærket meget konkrete resultater af det digitale netværksarbejde:

”Vores salgschef har arbejdet meget aktivt på at skabe kendskab til vores ydelser på blandt andet LinkedIn, og det har vi fået i hvert fald 10 nye kunder ud af – vel at mærke kunder, vi ikke havde kontakt til, før krisen ramte os,” lyder det videre fra direktøren, som ikke er i tvivl om, at flere af de nye digitale tiltag vil blive hængende i branchen efter krisen:

”De elektroniske muligheder har være tilstede længe, men nu blev vi tvunget til at holde videomøder, og jeg er overbevist om, at det bliver hængende, når vi igen selv kan vælge – fordi det er mere effektivt nogle gange.”

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.