Nyheder • 28/04/2020

Corona-krisen ændrer hverdagen i transportbranchen

Som alle andre brancher er dagligdagen i den fynske transportbranche markant forandret siden corona-virussen kom til Europa og Danmark. Men det er langt fra alle virksomheder, der lider lige hårdt, og hos nogle er væksten ligefrem øget.

”Vores branche er meget forskelligartet, fordi vi servicerer hele samfundet. Det betyder, at der også er meget forskellige udfordringer. Der bliver ikke solgt ret mange biler, og derfor er der ikke brug for at fragte biler rundt i øjeblikket. Det betyder, at de specialbyggede autotransportere står stille, og det har de i sagens natur svært ved at ændre på,” konstaterer Martin Danielsen, som ud over at være direktør i Schou-Danielsen Logistik A/S, i daglig tale SDL, også repræsenterer sin branche som bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv.

Mens autotransporterne ikke let kan omstilles til nye opgaver, er det anderledes for de mere almindelige lastbiler, som kan omstilles til at møde forskellige kunders forskellige behov.

”Posen blev rystet markant fra den ene dag til den anden, og der var mange vognmænd, hvor det hele lige bremsede op, før det gik i gang igen, men så skete der også noget. Hos os endte omsætningen i marts faktisk med at blive væsentligt forøget sammenlignet med året før. Over en bred kam kan man sige, at der har der været utrolig travlt med internethandlen, og det betyder, at der er mange, der har fået meget travlt med at køre for privatmarkedet i stedet,” siger Martin Danielsen, der dog samtidig slår fast, at der i hvert fald midlertidigt er forsvundet mange sædvanlige opgaver.

”Alle restaurationer og al catering til virksomhederne lukkede ned, og på den anden side kom der utrolig gang i fødevaremarkedet ikke mindst i de første uger, hvor kunderne købte stort ind. Det giver nogle forandringer, som virksomhederne skal navigere hurtigt i, og det kræver ressourcer,” lyder det videre.

Nye mønstre giver nye kunder

Ifølge SDL-direktøren har transportbranchen traditionelt et godt samarbejde mellem virksomhederne, og det har også vist sig under den igangværende krise, hvor normale konkurrenter arbejder sammen for at løse udfordringerne til fælles bedste, hvilket også gavner på sigt, blandt andet når det kommer til at undgå halvtomme vogne på tværs af landet.

Ud over det kollegiale samarbejde, kan transportbranchen måske også glæde sig over en fremtid, hvor ydelserne tillægges endnu større værdi.

”Vi kan generelt mærke, at der er stor anerkendelse omkring vores arbejde og den udfordring, som vi er med til at løfte. Vi er gået fra snakken om, at lastbilerne er et irritationsmoment på motorvejene til, at vi er en vigtig del af samfundsstrukturen. Vores ydelser bliver en integreret del af varekøbet, og hos vores kunder er der stor glæde over, at de har kunnet få varerne frem, også i situationer, hvor de måske selv har været udfordret,” fortæller Martin Danielsen.

”Vi har for eksempel det, vi kalder medbringertruck, og det betyder, at vi selv kan sørge for at aflaste varerne helt, hvor de skal bruges. Det har været smart i en situation, hvor vi skulle minimere personkontakten, men det er helt sikkert også noget, vi kommer til at få flere opgaver på i fremtiden, nu hvor kunderne har fået øjnene op for mulighederne. Der har også været meget gang i transporten fra havecentrene, hvor der er kommet flere opgaver fra kunder, som gerne vil have fragtet træer, grus og den slags helt hjem.”

Øget fokus på digitale redskaber

Corona-krisen kommer på et tidspunkt, hvor der ellers var godt gang i hjulene i Danmark, og som mange andre har Martin Danielsen haft Finanskrisen fra 2007 i baghovedet, hvilket har gjort, at SDL i en årrække har haft øget fokus på at være omstillingsparat. Dog ikke i en grad, som matchede den hurtige ændring, som kom med Corona-krisen.

”Man kan sige, at vi ventede et dyk på et eller andet tidspunkt, dog ikke så hurtigt. Men vi har i flere år arbejdet på en højere grad af automatisering og digitalisering af virksomheden, og det har vi glæde af nu. Vi har for eksempel investeret i en kontorrobot, der over årene har frigjort flere og flere ressourcer til andre opgaver, og det har vi profiteret af nu. Desuden har vi arbejdet målrettet på at opbygge et digitalt netværk, og det er der blevet skruet meget op for nu, hvor vi alle sammen har siddet derhjemme,” fortæller Martin Danielsen, der har mærket meget konkrete resultater af det digitale netværksarbejde:

”Vores salgschef har arbejdet meget aktivt på at skabe kendskab til vores ydelser på blandt andet LinkedIn, og det har vi fået i hvert fald 10 nye kunder ud af – vel at mærke kunder, vi ikke havde kontakt til, før krisen ramte os,” lyder det videre fra direktøren, som ikke er i tvivl om, at flere af de nye digitale tiltag vil blive hængende i branchen efter krisen:

”De elektroniske muligheder har være tilstede længe, men nu blev vi tvunget til at holde videomøder, og jeg er overbevist om, at det bliver hængende, når vi igen selv kan vælge – fordi det er mere effektivt nogle gange.”

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]

Er du ny direktør i Fynsk Erhverv?

Vil du arbejde dedikeret for at fremme rammer og vilkår for det fynske erhvervsliv? Fynsk Erhverv mangler en visionær direktør med kommerciel forståelse og politisk tæft. Hvis det er dig, får du mulighed for at blive frontpersonen for Fyns erhvervslivs mest interessante netværksorganisation! Tæt på medlemmerne Fynsk Erhverv er en medlemsfinansieret organisation, som arbejder benhårdt […]

CFB Industri i vækst: Ledelse, fusion og strategi

Det er sjældent, at virksomhedsfusioner og generationsskifter forløber uden gnidninger, og slet ikke, når begge dele sker samtidig. Men det er ikke desto mindre i store træk, hvad der skete for CFB Industri