Nyheder • 07/01/2015

Broafgift: Fynsk Erhverv leverer samfundsøkonomisk analyse

Fynsk Erhverv bestiller nu en grundig analyse af de bredere samfundsøkonomiske gevinster ved at nedsætte henholdsvis fjerne broafgifterne for såvel person- som erhvervstrafik over Storebælt.  Analysen skal bruges til at øge det politiske pres for at få fjernet den vækstbarriere midt i landet, som det nuværende takstniveau er.

Har du selv gode argumenter imod afgiften? Så fortæl dem på vores Facebook-gruppe ’Fem gode grunde til at broafgiften skal ned’. Inviter endelig andre til at blive medlem af gruppen også.

Fynsk Erhverv hilser Venstres forslag om rabat for bilpendlere over Storebæltsbroen velkommen, men vi mener ikke, forslaget i tilstrækkelig grad adresserer erhvervslivets behov. Når det koster 1.685 kr. at komme fra Fyn til Sjælland eller den anden vej med en lastbil, så er det klart, at det påfører erhvervsvirksomhederne en betydelig omkostning, der fordyrer leverancerne og i sidste ende hæmmer væksten. 

Mange virksomheder oplever, at omkostningerne ved at passerer Storebæltsbroen er så store, at det reelt står i vejen for den vækst, som et større marked og øget indtjening baner vejen for.

Igennem de seneste måneder er flere af dem stået frem og har berettet om de økonomiske omkostninger, der følger af at løse opgaver på den anden side bæltet. Omkostninger, som i mange tilfælde ikke kan væltes over på kunderne, og som derfor går fra virksomhedens resultat. Mange virksomheder ærgrer sig gevaldigt over denne situation, idet de har en klar overbevisning om, at de ville kunne skabe et betydeligt antal nye job, hvis ikke broafgifterne var så stor en belastning.  Det er således Fynsk Erhvervs forventning, at lavere takster på Storebæltsbroen for både person- og erhvervstrafikken vil være en stor gevinst for både erhvervslivet og samfundsøkonomien og spille positivt op til regeringens Vækstplan 2020. Men der er endnu ikke foretaget konkrete beregninger på de dynamiske effekter, et lavere takstniveau vil kaste af sig.

Transportminister Magnus Heunicke offentliggjorde i september måned en rapport, som klart viser, at Storebæltsbroen har været en stor gevinst for især Fyn, men også Danmark som helhed. Rapporten fejler ikke noget, men den fokuserer først og fremmest på de tidsbesparelser, broen har givet, og den fortæller ikke noget om f.eks. de muligheder for yderligere gevinster, der kan ligge i en reducering af broafgifterne fremadrettet.

Fynsk Erhverv vurderer, at broafgifterne på Storebælt er et meget vigtigt infrastrukturelt spørgsmål, der både har lokal og national betydning for udvikling, vækst og jobskabelse. Vi har derfor netop bestilt en analyse, der skal påvise de samfundsøkonomiske effekter af at reducere henholdsvis afskaffe broafgifterne for såvel person- som erhvervstrafik.   Analysen forventes at foreligge i løbet af februar måned og finansieres af erhvervslivet på Fyn og Vestsjælland.

 

Fem gode argumenter mod broafgiften

Fynsk Erhverv har samlet erhvervslivets opbakning til at få gjort op med toldmuren over Storebælt fra Sorø i øst til Billund i vest.

Du kan bakke op om vores sag ved at ’like’ vores helt nye Facebook-gruppe ’Fem gode grunde til at broafgiften skal ned’, som du kan finde ved at søge på titlen på Facebook eller ved at følge dette link facebook.com/femgodegrundetilatbroafgiftenskalned.

Vi har opstillet fem skarpe argumenter, der alle understøtter den positive udvikling og vækst, som vi forventer vil indfinde sig med erfaringerne fra Lillebæltsbroen in mente.

  1. Øget mobilitet og samhandel mellem Øst- og Vestdanmark

En reducering af broafgiften over Storebælt vil øge mobiliteten kraftigt mellem Øst- og Vestdanmark, bl.a. for pendlere. Det vil sige lettere adgang til kvalificeret arbejdskraft på begge sider af broen, og et marked med større samhandel vil gøre virksomhederne mere konkurrencedygtige og øge deres omsætning.

 

  1. Øget beskæftigelse

Med øget omsætning følger øget vækst, og med øget vækst følger flere arbejdspladser. Adskillige virksomheder har forklaret, at de ville ansætte flere medarbejdere, hvis det ikke var for broafgiften.

 

  1. Øget konkurrence

Fjerner man hindringer for den fri konkurrence, bliver konkurrencen skærpet. Skærpet konkurrence betyder, at virksomheder må kæmpe hårdere for kundernes gunst igennem specialisering, produktudvikling, priser og produktivitet, hvilket både gavner forbrugerne og virksomhedernes position på det internationale marked.

 

  1. Flere investeringer i erhvervslivet

Lettere adgang mellem Øst- og Vestdanmark betyder også, at der vil komme flere investeringer på tværs af Storebælt. Det har adskillige virksomheder allerede tilkendegivet.

 

  1. Øget bosætning

Lettere adgang over Storebælt vil gøre pendling mellem Fyn og Sjælland langt nemmere, hvilket vil gøre bosætning på både Fyn og Vestsjælland mere attraktivt – til glæde for det lokale erhvervsliv og for boligmarkedet som helhed. En reducering af Storebæltsafgiften vil desuden gavne sommerhusmarkedet på begge sider af broen.

 

 

 

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer