Nyheder • 25/02/2014
BRANDING: Det hele handler om slutbrugeren
Under temaet ’The Scandinavian Way’ satte Fynsk Erhverv ved det netop afholdte ’Torskegilde’ spot på de fynske virksomheder, der i kraft af unikke produkter og stærke brands klarer sig stærkt internationalt.
Det var adm. direktør Knud Erik Hansen fra Carl Hansen & Søn og Bo Damgård fra Film Fyn, der præsenterede deres virksomheder samt deres resultater og visioner. Herefter stillede den internationalt ankerkendte brandingekspert Christian Majgaard skarpt på, hvad der skal til, for at opnå international succes og anerkendelse for fynske virksomheder.
Det klare budskab er, at det er ikke tilstrækkeligt at et produkt er skandinavisk, dansk – eller fynsk. Og det kan på ingen måde stå alene i markedsføringen. Der findes nemlig ingen mirakuløs markedsføringsskabelon, som hedder ‘The Scandinavian Way’.
”Vi taler ikke mere om markedsføring, fordi det kommer af afføring, og det er noget, vi skal af med”, sagde Christian Majgaard og fortsatte:
”Det handler i dag om branding, der beskæftiger sig med hvilket indtryk, kunden har af budskabet – og produktet.
Det handler først og fremmest om at have unikke produkter og et indgående kendskab til sine kunder. Fokus skal være på, hvilken værdi produktet har for kunden – og ikke for virksomheden. Det er i den kontekst, at et stærkt brand skal skabes. Og her har en region eller et område ikke nogen værdi, fordi det kan kopieres af alle andre.
Endelig fremhævede Christian Majgaard styrken – og faldgruberne – ved at co-brande sit produkt.
”The Scandinavian Way” står således tilbage som overskriften på en vellykket aften med deltagelse af tæt på 100 fynske virksomhedsledere i det nyopførte ’Nordatlantisk Hus’ på Odense Havn.