Nyheder • 25/02/2014

BRANDING: Det hele handler om slutbrugeren

Under temaet ’The Scandinavian Way’ satte Fynsk Erhverv ved det netop afholdte ’Torskegilde’ spot på de fynske virksomheder, der i kraft af unikke produkter og stærke brands klarer sig stærkt internationalt.

Det var adm. direktør Knud Erik Hansen fra Carl Hansen & Søn og Bo Damgård fra Film Fyn, der præsenterede deres virksomheder samt deres resultater og visioner.  Herefter stillede den internationalt ankerkendte brandingekspert Christian Majgaard skarpt på, hvad der skal til, for at opnå international succes og anerkendelse for fynske virksomheder.

Det klare budskab er, at det er ikke tilstrækkeligt at et produkt er skandinavisk, dansk – eller fynsk.  Og det kan på ingen måde stå alene i markedsføringen. Der findes nemlig ingen mirakuløs markedsføringsskabelon, som hedder ‘The Scandinavian Way’.

”Vi taler ikke mere om markedsføring, fordi det kommer af afføring, og det er noget, vi skal af med”,  sagde Christian Majgaard og fortsatte:

”Det handler i dag om branding, der beskæftiger sig med hvilket indtryk,  kunden har af budskabet – og produktet.  

Det handler først og fremmest om at have unikke produkter og et indgående kendskab til sine kunder. Fokus skal være på, hvilken værdi produktet har for kunden – og ikke for virksomheden.  Det er i den kontekst, at et stærkt  brand skal skabes.   Og her har en region eller et område ikke nogen værdi, fordi det kan kopieres af alle andre.

Endelig fremhævede Christian Majgaard styrken – og faldgruberne – ved at co-brande sit produkt.

”The Scandinavian Way”  står således tilbage som overskriften på en vellykket aften med deltagelse af tæt på 100 fynske virksomhedsledere i det nyopførte ’Nordatlantisk Hus’ på Odense Havn.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.