Nyheder • 29/11/2024

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

Foto: © BG Burcharth. Lone Kiilstofte Hansen og Marie Bredning

Når man træder ind på BG Burcharths hovedkontor i det nordlige Odense, møder man en moderne virksomhed med et klart grønt fokus og højteknologiske løsninger. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

I dag er virksomheden en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og BG Burcharth arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked.

”Vi er bestemt en rådgivningsvirksomhed. Selvfølgelig handler vi med produkter, men vi rådgiver i høj grad om, hvad der er det rigtige valg, især når kunderne har brug for teknisk specialudstyr. Det er for dyrt at vælge forkert, og det går vi i dybden med sammen med dem,” udtaler marketingchef Lone Kiilstofte Hansen og understreger, at denne tilgang har været en vigtig del af virksomhedens succes i en stadig større global konkurrence.

Vores kunder kræver løsninger, der fungerer i praksis og passer til deres specifikke behov.

“Vores store ekspertise og lange historik gør os i stand til hurtigt at tilpasse vores produkter og ydelser, så vi kan levere præcis det, der skaber værdi for dem. Vi er ISO 14001:2015 miljøcertificeret og 9001:2015 certificeret, hvilket betyder at vi arbejder målrettet med at mindske vores aftryk på miljøet både intern i virksomheden og i vores produktløsninger. Samtidig arbejder vi effektiv for at bevare en høj standard både produkter og service,”forklarer Lone Kiilstofte Hansen videre.

Langsigtede mål er nøglen til succes

”I 2024 fejrer vi, at vi har været i stand til at navigere i den udvikling Danmark har været igennem de seneste 100 år – fra et landbrugssamfund over til et industrisamfund – og siden den globale udvikling. Vores sortiment har konstant forandret sig, og vi har efterhånden bevist, at der er brug for Burcharths specialprodukter,” fortæller salgschef Marie Bredning.

Den helt store forskel er, at BG Burcharth i 1924 handlede lokalt. I dag er de en del af BG Group, hvor der handles globalt med Odense som katalysator. Men det stopper ikke her.

Vi er stadig en ung virksomhed med store ambitioner.

“Vi har et ønske om at blive ved med at være lige så aktuelle de næste 100 år, som vi har været i løbet af de første 100 år. Vi arbejder målrettet på at blive ved med at være den rådgivende samarbejdspartner, som formår at tilpasse sig nye behov,” fortæller salgschef Marie Bredning.

BG Burcharths fokus på rådgivning og grøn omstilling har samtidig åbnet nye markeder, hvilket blandt andet kom til udtryk i leveringen af 600 meter slanger til et CO₂-fangstprojekt for energiselskabet Ørsted – et projekt, der netop blev muligt takket være virksomhedens mangeårige erfaring og rådgivende tilgang.

”Pilotprojektet med Ørsted understreger BG Burcharths ønske om at levere kompetent og brugbar rådgivning. Vi er stolte af projektet, og vi vil hellere end gerne bidrage til at løse samfundsrelevante problemstillinger sammen med andre sværvægtere i dansk industri,” siger Marie Bredning

BG Group og fremtiden for grønne løsninger

Siden fusionen med BG Byggros i 2008 har BG Burcharth fået stærkt rygstød til at udvide sit fokus mod grønne løsninger og fremtidens bymiljø. Fusionen gav virksomheden et solidt bagland og en fælles kultur, der handler om at levere værdifulde løsninger fremfor blot produkter. I dag omfatter BG Group fem specialiserede enheder, der arbejder med alt fra grønne tage og vægge til regnvandshåndtering og ventilation til både boligbyggeri og industribrug.

Det grønne har altid været en del af vores DNA,

“men vi mærker klart, at det i stigende grad tiltaler både vores kunder og kommende medarbejdere,” fortæller Lone Kiilstofte Hansen, der også kan fortælle, at virksomheden samtidig arbejder målrettet på at styrke bæredygtighedsindsatsen internt.

”Vi har taget de første skridt, og det betyder blandt andet, at alle nye firmabiler udskiftes til elbiler, og at vi har fået installeret solceller på virksomhedens tag. Både i forhold til kunderne og til de ansatte skal vi være på forkant med god forretningsskik for at være relevante, og de krav bliver kun større.”

Selvom BG Burcharth kan se tilbage på et århundredes historie, er det vigtigt for dem at sikre, at virksomheden forbliver relevant og attraktiv for kommende generationer.

Med hovedkontor i det nordøstlige Odense tiltrækker virksomheden medarbejdere fra hele Fyn, og der arbejdes aktivt på at skabe en arbejdsplads med høj anciennitet og gode udviklingsmuligheder.

”Vi er en virksomhed med mange erfarne medarbejdere, men vi har også fokus på at få nye kræfter med, som kan bidrage til vores bæredygtige og innovative tilgang. Det tiltaler mange, at vi er en grøn virksomhed, der tør gå nye veje for både vores kunder og medarbejdere,” slutter Lone Kiilstofte Hansen, som understreger, at BG Burcharth arbejder målrettet på at forblive førende i udviklingen af grønne og teknologisk avancerede løsninger, som både skaber værdi for deres kunder og understøtter en bæredygtig fremtid – også i de næste 100 år.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.