Nyheder • 19/04/2022

Albani fører traditionerne videre med ny teknologi

Med mere end 160 år på bagen og en adresse på en af de mest prominente placeringer i Odense, er Albani et særdeles veletableret brand i fynboernes bevidsthed.

Og ligesom at der er løbet meget vand gennem Odense Å siden cand.pharm. Theodor Schiøtz i 1859 etablerede bryggeriet som en af de første industrivirksomheder i byen, så er der også sket store ændringer på bryggeriet, der i dag er en del af Royal Unibrew-koncernen. De seneste tiltag handler i høj grad om fleksibilitet via automation og indførelse af robotteknologi.

“Selve opskriften på grundproduktet er der ikke pillet så meget ved i de 160 år, virksomheden har eksisteret, men bag facaden er der virkelig sket noget, og ikke mindst i de senere år.

Det er nødvendigt at have blik for de teknologiske muligheder, hvis man skal kunne omstille sig til efterspørgslen hurtigt og samtidig bevare rentabiliteten, sådan som vi kan i dag

fortæller produktionschef for Albani Bryggerierne, Lars Boe Larsen.

Et eksempel på fleksibiliteten ses ved, at klassikeren ‘H.C Andersen’ brygges og ved siden af har husets brygmestre parallelt arbejdet med at udvikle nye Albani-bryg og til mikrobryggeriet Anarkist, som siden sommeren 2017 har budt fynboerne på masser af forskellige øl såvel som gastronomiske oplevelser i bryggeriets gamle bygninger.

Ud over de sæsonbestemte øl har Albani Bryggerierne i de seneste år nemlig satset stort på produktionen af en lang række specialbryg til et voksende ølmarked, og i den forbindelse er topmoderne udstyr særdeles vigtigt for at kunne imødekomme de skiftende trends.

“De helt store produktioner fra Royal Unibrew tappes i Faxe, hvor vi har fuldautomatiske linjer, og her i Odense har vi i 2017 etableret et mikrobryggeri, der også har en høj grad af automation. Det giver plads til selve håndværket og til brygmestrenes kreativitet. I mikrobryggeriet har vi mulighed for særligt hurtig omstilling af mindre serier af specialbryg, hvis efterspørgslen fra markedet kræver det, og det er simpelthen nødvendigt, hvis det skal være en god forretning,” siger Lars Boe Larsen videre.

Albani Bryggeriernes seneste større investering er en ny dåsekolonne, der kan understøtte Albani Bryggeriernes position som Royal Unibrews fleksible danske specialbryggeri. Kolonnen er også designet med henblik på hurtige omstillinger mellem de forskellige formater.

Vi siger typisk, at vores største varenummer er ’omstilling’. Omstilling og omstillingsparathed er en del af vores DNA

fortæller produktionschefen, som selv har været godt beskæftiget med projektet undervejs.

“Uden at jeg kan sige det helt præcist, så vil jeg gætte på, at jeg selv har brugt 15% af min tid på den opgave i projektperioden. Opgraderingerne betyder også, at vi løbende ansætter folk med nye kompetencer, så vores procesudvikling kan matche kravene til vores produktudvikling. Det betyder blandt andet, at vi på Albani har ansat flere yngre ingeniører, maskinmestre og håndværkere og ikke mindst investeret i efteruddannelse af vores dygtige og loyale medarbejdere, så de hele tiden har den viden, som vi har brug for. Det er utrolig spændende,” slutter Lars Boe Larsen.

Er du interesseret i at vide, hvordan det går i de fynske virksomheder indenfor bl.a. professionalisering og digitalisering? Så hent inspiration i Det fynske Vækstbarometer 2021 her.

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]