Nyheder • 23/12/2020

Årets Ejerleder: Prisen går til alle de ansatte

Da revisions- og rådgivningsvirksomheden PwC i december kårede Årets Ejerledere 2020, blev Johnny Albertsen & Henning Jørgensen fra Gartneriet Rosborg A/S råbt op, da der skulle sættes navn på vinderen i Region Fyn.

Men spørger man Johnny Albertsen, så skulle navnene på alle virksomhedens ansatte have været på sedlen, for på gartneriet løftes der i flok, og det er sammen med betydelige investeringer i ultramoderne teknologi en væsentlig del af forklaringen på, at Gartneriet Rosborg A/S har vendt en truende udvikling til succes.

”Jeg er superstolt over, at vi er blevet kåret i ”Årets Ejerledere”. Det er mennesker, der skaber en virksomhed, og derfor er passende, at det erEjerledere i flertal. For ud over Henning Jørgensen og mig, er der 22 medejere i virksomheden, og alle de 150 ansatte i øvrigt har også en stor andel i vores succes. Vi kalder vores tre selskaber for Team Rosborg, og det er det team, der har skabt vores succes,” siger Johnny Albertsen, som har siddet i direktørstolen siden 2006 og i 2013 blev han også medejer, da han sammen med produktionschef Henning Jørgensen og 22 ansatte købte virksomheden som et dødsbo.

”Vi får prisen, fordi vi har gjort så mange gode ting over en årrække, og jeg synes faktisk, at vi har fortjent den. De seneste 6 år har vi investeret 140 millioner i produktion af krydderurter, og samtidig har vi vækstet forretningen betydeligt, fordi vi har formodet at udvikle os og skabe innovation.” siger Johnny Albertsen, der igen slår fast, at det har været et projekt, som er løftet i fællesskab.

”Det er en helt anden virksomhed i dag, og det er det fordi vores medarbejdere er så dygtige. Tidligere var det en blomstervirksomhed, hvor vi klarede alting i hånden, og i dag har vi en fuldautomatiseret fødevarevirksomhed, hvor krydderurterne slet ikke bliver rørt af menneskehænder i produktionen. Medarbejderne har været dygtige til at omstille sig og fylde viden på, og det er den viden, vi får glæde af i dag,” fortæller Johnny Albertsen.

Hurtig omstilling i krisetider

Da coronapandemien ramte, blev blomsterdelen af Gartneriet Rosborg A/S sendt til tælling fra den ene dag til den anden, hvor de store eksportmarkeder lukkede og 99 procent af eksporten forsvandt. Ifølge Johnny Albertsen gav første nedlukning et tab på 700.000 om ugen, men i sidste ende vælger direktøren at se på de lyse sider af sagen:

”Vi bliver også mere kreative og bedre til at tænke ud af boksen, når vi kommer igennem sådan en tid. Det handler grundlæggende om at styrke de ting, vi er gode til og om komme af med noget af det, vi ikke er bedst til, og det kan vi klare, fordi vores medarbejdere er så dygtige,” fortæller direktøren, der også priser sig lykkelig for, at investeringerne var godt i gang, da krisen kom.

”Vi har i dag en omsætning på over 100 millioner, og forretningen med krydderurterne er vokset, så vi nu har over 46 forskellige økologiske varianter. De danske forbrugere går meget op i høj fødevaresikkerhed, ordnede forhold, økologi, kvalitet og selvfølgelig god smag, og sammen med vores investeringer i automationsløsninger, betyder det, at vi står rigtig godt på det danske marked,” siger Johnny Albertsen, som også slår fast, at virksomhedens placering i Bellinge er essentiel i forhold til at levere friske varer.

Det gælder ikke mindst omkring jul og nytår, hvor der leveres op mod 1.200.000 krydderurter om ugen mod 500.000 normalt.

”Vi bor nærmest lige ud til motorvejen midt i Danmark, og det betyder, at vi kan levere til hele landet inden for få timer. De sidste leveringer tikker ind kl. 15 om eftermiddagen, og det passer med, at vi kan sikre, at krydderurterne står i butikkerne næste morgen. Det giver en stærk konkurrenceevne,” lyder det fra direktøren, før han kommer med den afsluttende tilføjelse:

”Og så er jeg stolt over at være fynbo. Det må du gerne skrive,” lyder det med et smil.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.