Nyheder • 24/09/2014

Handelskonferencen 2014: Design skaber vækst

Karsten Bech fra Designskolen i Kolding var klar i mælet på Fynsk Erhvervs handelskonference i Odin Havnepark. Designtænkning er et stærkt strategisk værktøj – og er desuden en afgørende komponent i innovationsprocessen.

Karsten Bech har været projektleder i Nokia i 12 år, og den finske koncern var en af de første på markedet, som tænkte design ind i deres produkter, fortalte han.

Karsten Bech havde også et aktuelt eksempel på en meget kendt global virksomhed, som har gjort design til en helt igennem integreret del af deres forretningsmodel.

– Ikea har brugt design til at skabe og udvikle deres virksomhed. De møder kunden, hvor han eller hun er, forklarede han, og uddybede:

– Ikeas servicedesign er helt i særklasse. Deres eksempler på, hvordan en stue kan sammensættes på ganske få kvadratmeter, er helt enestående. Her har virksomhedens design virkelig fået tag i unge mennesker.

Karsten Bech tøvede ikke med at kalde Ikea for indbegrebet af innovation og strategi.

– Svenskerne har helt bevidst valgt, at alle møbler skal kunne være i flade kasser, sådan at kunden selv kan transportere den købte vare og ikke skal være afhængig af flyttefolk og unødig ventetid, understregede den østjyske designer, og tilføjede:

– De flade kasser har desuden den effekt, at den interne logistik er blevet markant forbedret.

Venlighed overfor brugeren
Design har somkonkret formål at styrke den enkelte virksomheds position på markedet.

– Derfor er det nødvendigt, at man i designprocessen er undrende, humanistisk, visualiserende og eksisterende, klargjorde Karsten Bech og gav et eksempel:

– Som projektleder i Nokia var en af mine primære opgaver at få ingeniørerne til at tænke mindre på teknologi og mere på brugervenlighed, hvilket i dag er en selvfølge.

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.