Nyheder • 24/09/2014

Handelskonferencen 2014: Design skaber vækst

Karsten Bech fra Designskolen i Kolding var klar i mælet på Fynsk Erhvervs handelskonference i Odin Havnepark. Designtænkning er et stærkt strategisk værktøj – og er desuden en afgørende komponent i innovationsprocessen.

Karsten Bech har været projektleder i Nokia i 12 år, og den finske koncern var en af de første på markedet, som tænkte design ind i deres produkter, fortalte han.

Karsten Bech havde også et aktuelt eksempel på en meget kendt global virksomhed, som har gjort design til en helt igennem integreret del af deres forretningsmodel.

– Ikea har brugt design til at skabe og udvikle deres virksomhed. De møder kunden, hvor han eller hun er, forklarede han, og uddybede:

– Ikeas servicedesign er helt i særklasse. Deres eksempler på, hvordan en stue kan sammensættes på ganske få kvadratmeter, er helt enestående. Her har virksomhedens design virkelig fået tag i unge mennesker.

Karsten Bech tøvede ikke med at kalde Ikea for indbegrebet af innovation og strategi.

– Svenskerne har helt bevidst valgt, at alle møbler skal kunne være i flade kasser, sådan at kunden selv kan transportere den købte vare og ikke skal være afhængig af flyttefolk og unødig ventetid, understregede den østjyske designer, og tilføjede:

– De flade kasser har desuden den effekt, at den interne logistik er blevet markant forbedret.

Venlighed overfor brugeren
Design har somkonkret formål at styrke den enkelte virksomheds position på markedet.

– Derfor er det nødvendigt, at man i designprocessen er undrende, humanistisk, visualiserende og eksisterende, klargjorde Karsten Bech og gav et eksempel:

– Som projektleder i Nokia var en af mine primære opgaver at få ingeniørerne til at tænke mindre på teknologi og mere på brugervenlighed, hvilket i dag er en selvfølge.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.