Nyheder • 24/09/2014
Handelskonferencen 2014: Design skaber vækst
Karsten Bech fra Designskolen i Kolding var klar i mælet på Fynsk Erhvervs handelskonference i Odin Havnepark. Designtænkning er et stærkt strategisk værktøj – og er desuden en afgørende komponent i innovationsprocessen.
Karsten Bech har været projektleder i Nokia i 12 år, og den finske koncern var en af de første på markedet, som tænkte design ind i deres produkter, fortalte han.
Karsten Bech havde også et aktuelt eksempel på en meget kendt global virksomhed, som har gjort design til en helt igennem integreret del af deres forretningsmodel.
– Ikea har brugt design til at skabe og udvikle deres virksomhed. De møder kunden, hvor han eller hun er, forklarede han, og uddybede:
– Ikeas servicedesign er helt i særklasse. Deres eksempler på, hvordan en stue kan sammensættes på ganske få kvadratmeter, er helt enestående. Her har virksomhedens design virkelig fået tag i unge mennesker.
Karsten Bech tøvede ikke med at kalde Ikea for indbegrebet af innovation og strategi.
– Svenskerne har helt bevidst valgt, at alle møbler skal kunne være i flade kasser, sådan at kunden selv kan transportere den købte vare og ikke skal være afhængig af flyttefolk og unødig ventetid, understregede den østjyske designer, og tilføjede:
– De flade kasser har desuden den effekt, at den interne logistik er blevet markant forbedret.
Venlighed overfor brugeren
Design har somkonkret formål at styrke den enkelte virksomheds position på markedet.
– Derfor er det nødvendigt, at man i designprocessen er undrende, humanistisk, visualiserende og eksisterende, klargjorde Karsten Bech og gav et eksempel:
– Som projektleder i Nokia var en af mine primære opgaver at få ingeniørerne til at tænke mindre på teknologi og mere på brugervenlighed, hvilket i dag er en selvfølge.