Nyheder • 19/12/2013
Julehandlen lover rigtigt godt – for de fleste
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Til trods for, at juleaften fortsat ligger nogle dage fremme i tiden, tør de handlende i detailbranchen godt at finde et smil frem allerede. Både i Svendborg og i Odense meldes der overordnet om fremgang i forhold til tidligere år.
I den klassiske julegavegenre har Guldsmed Lauridsen i Svendborg noteret sig, at de sidste måneder i 2013 kommer væsentligt bedre ud end den samme periode i 2012:
”Der er rigtig godt salg i smykkerne, og vi sælger mange dyre varer i år. I november gik vi frem med 30 procent, og umiddelbart ser det ud til, at december 2013 slutter 10-15 procent over niveauet fra 2012,” melder indehaver Jens Christian Møller til Fynsk Erhverv.
Lige efter kvindernes smag
Magasin du Nord udsendte i oktober det bedste årsregnskab nogensinde, og i Odense har man fortsat grund til højt hævede arme, når talen går på det aktuelle salg.
”De gode resultater er fortsat ind i julemåneden, og det tegner til at blive en rigtig god julehandel. Vi har især godt salg i parfumeri, lingeri og smykker, og som noget nyt bliver der også shoppet igennem i herreekvipering. En overvejende del af vores kunder er jo kvinder, og det ser ud til, at vi har ramt et godt sortiment i år,” fortæller forretningschef Johnny Buchgraitz.
Han fortæller også om tilfredsstillende aktivitet ved kasserne, hvor der indpakkes knive, køkkenmaskiner, vinglas og andre mere typiske gaver til mændene, så der er også håb for de, der ikke har bløde pakker på ønskesedlen.
Ikke lutter optimisme
Mens Guldsmed Lauridsen og Magasin altså melder om glæde, lover 2013 knap så godt for modetøjsbutikken Solo i Svendborg, hvor Lene Abildgaard er indehaver.
”Vi har ikke haft det ønskede flow i år, men vi håber da, at der kan ske noget de sidste fire dage. Vi har haft et lidt svært år, hvor det var sommer frem til oktober, og måske er det bare derfor, at vi har lidt mere på lager, end at vi kunne have ønsket os,” konstaterer Lene Abildgaard, der også på generelt sigt ser udfordringer i julemåneden.
”Jeg tror, at forbrugerne i vores branche over de seneste fem-seks år er begyndt at fokusere mere på udsalget efter jul, og det stiller større krav til, hvordan vi køber ind. Vi er nødt til at være skarpe og tilpasse vores lagre.”
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]