Nyheder • 07/04/2024
Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne
Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe.
Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i Fynsk Erhverv, kan finde ud af, om SoloConnect-konceptet er noget for dem.
En af dem, der var med på første hold, er Carina Buus, som efter mere end 15 år som journalist på TV 2 sprang ud som selvstændig ledelses- og kommunikationskonsulent i 2022. Nu er hun mødeleder på det kommende hold, og hun har store forventninger til forløbet.
“Som selvstændig kan man nogle gange komme til at stå lidt i stampe, fordi den daglige drift fjerner fokus – og kræfter – fra forretningsudviklingen, og det er en af de ting, som man kan få med det her netværk, hvor vi mødes to timer en gang hver anden måned,” siger Carina Buus.
“Vores målsætning er, at deltagerne kan udnytte fællesskabet til at blive klogere på deres egen forretning, fordi de på møderne bliver tvunget til at tage en tur op i helikopteren og kigge ned på deres virksomhed. Der er rigtig meget at hente, når man kan spare med andre, der har samme udgangspunkt, fordi summen af erfaringer er meget større. Når en person løber ind i en udfordring, er der hyppigt en anden, der har stået over for det samme, og det er guld værd at blive klogere på, hvordan den person tacklede situationen – og hvordan det gik,” konstaterer Carina Buus.
Ud over mulighederne for at sparre om konkrete forhold, ligger grundtanken i SoloConnect-netværket op til et øget fokus på forretningsudvikling, og da der ikke er branchesammenfald i netværket, er det Carina Buus’ forventning, at deltagerne møder frem med masser af ambitioner og åbenhed:
“Det er en kæmpe styrke, at vi ikke slås om de samme kunder. Alle sidder med deres eget speciale og deres egen kundegruppe, og det betyder også, at vi kan være fuldstændig ærlige om vores styrker og udfordringer, så vi hver især kan blive skarpere på vores budskaber og forretninger,” siger Carina Buus, der lover, at hun vil bruge sine kompetencer til at sikre den rette cocktail af indholdet.
“Det er vigtigt for mig, at deltagerne får noget med hjem hver eneste gang. Som erfaren journalist har jeg været vant til at stille de kritiske spørgsmål og finde ind til, hvor skoen trykker, så vi kan tale om de store udfordringer, og der vil jeg også gøre her. Men jeg vil selvfølgelig også gøre mit til, at deltagerne går hjem med en større portion arbejdsglæde, for det er det, jeg arbejder med til daglig i min egen virksomhed,” fortæller Carina Buus.