Nyheder • 24/11/2023

Grøn Mobilitetsplan: Det skal fortsat blive skidt, før det bliver godt

Debatindlæg af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv, bragt i Fyens Stiftstidende den 24. november 2023

Odense Kommune har vedtaget en ny grøn mobilitetsplan, der skal gøre Odense til en klimaneutral by senest i 2030. Planen erstatter den grønne mobilitetsplan, som alle byrådets partier stod bag fra juni 2023.

Ambitionen er fortsat at nå dette mål, uden at det unødigt generer odenseanernes hverdag. Det tillader vi os at stille spørgsmålstegn ved.

Lad mig slå fast, at vi i erhvervslivet tager den grønne omstilling meget alvorligt, og at vi har skarpt fokus på bl.a. at reducere vores CO2-udledninger.  Vi bakker naturligvis op om Odense Byråds klimamål, men vi er bekymrede for de negative effekter, planen vil få for os alle.

Vi finder det også problematisk, at det ikke er lykkedes borgmesteren at samle byrådets partier omkring en så indgribende plan, der indiskutabelt vil gøre det både sværere og dyrere for erhvervsvirksomheder, borgere, pendlere m.fl. at komme rundt i egen bil.

Planen indebærer bl.a., at der fortsat skal indføres hastighedsbegrænsninger på 30 km/t indenfor Ring 2, og at der nu skal indføres to såkaldte trafikøer efter den såkaldte Gent-model. Det betyder, at biltrafikken i centrum begrænses til et minimum ved at forbyde trafik på tværs af øerne.  Det vil tvinge bilisterne ud på ringvejene for at kunne køre ud af/ind i en ny trafikø, hvilket vil medføre flere kørte kilometre, længere rejsetider, mere trængsel og frustration, og mindre fleksibilitet for bilisterne med risiko for, at de vælger at lægge deres ærinder og indkøb udenfor City. Og forretninger, liberale erhverv og andre erhvervsvirksomheder vil se sig nødsaget til at flytte ud af City for at sikre let adgang for kunder, leverandører, medarbejdere og andre besøgende.

Vi har i Fynsk Erhverv undersøgt de lokale virksomheders holdning til de forskellige tiltag i den grønne mobilitetsplan.  8 ud af 10 virksomheder finder de såkaldte trafikøer helt uacceptable/uacceptable og vurderer at både deres medarbejdere og virksomheden selv vil blive påvirket af dette tiltag.

Planen harmonerer dårligt med, at der spares på den kollektive trafik, som ellers kunne være et alternativ til bilen for nogle, dog ikke for vareleverancerne, håndværkerne m.fl.

Erhvervslivet behov er fortsat ikke-eksisterende i den nye plan, hvilket er kritisabelt.

Planen er ikke alene baseret på ideologi, men også på falsk økonomi. Ifølge en analyse fra Cepos vil hastighedsbegrænsningerne koste i størrelsesordenen 1/2 mia. kr. om året i tabt arbejdstid og brændstofforbrug. Det er penge, der kunne have været brugt bedre.

Odense ville være bedst tjent med en bred, grøn mobilitetsaftale, der balancerer hensynet til klimaet med borgere, pendlere, m.fl. muligheder for at få en hverdag til at hænge sammen og detailhandel, liberale erhverv, udlejere, erhvervsvirksomheders muligheder for at drive en fornuftig forretning.

Vi har sagt det før – vi gør det igen:  Vi efterlyser noget mere klimarealisme.  Ellers ender vi med ren symbolpolitik til gene for de fleste

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]

Vi skal gøre os fortjent til fremtidens arbejdskraft

Dagsordenerne er mange i virksomhederne - fra grøn omstilling og rapporteringskrav til digitalisering, usikkerhed i leverandørkæderne, manglende efterspørgsel osv. Der er dog ingen tvivl om, at øverst på listen over udfordringer både på kort og længere sigt står manglen på kvalificerede medarbejdere.

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.