Nyheder • 20/05/2016

Rynkeby solgt: “Det er meget positivt”

Arla Foods har indgået aftale om at sælge datterselskabet Rynkeby Foods A/S til tyske Eckes-Granini Group GmbH, som er Europas førende producent af mærkevare-drikke baseret på frugt. Handlen er gennemført og træder i kraft med øjeblikkelig virkning. Jørgen Dirksen, adm. direktør i Rynkeby og formand i Fynsk Erhverv, er meget positiv over for salget. 

Rynkeby er Nordens største juice- og saftproducent med et årligt salg på mere end 130 millioner liter til forbrugere i primært Danmark, Sverige og Finland under varemærkerne Rynkeby® og God Morgon®. Virksomheden blev grundlagt i 1934 og har været 100 procent ejet af Arla siden 1998.

Den nye tyske ejer, Eckes-Granini Group, har meldt ud, at der ikke er planer om at lukke fabrikken i Danmark eller skære i antallet af medarbejdere, siger Jørgen Dirksen.

– De tager den platform, de har købt, og bygger videre på den. De har meddelt, at de vil tage udgangspunkt i vores kultur og med respekt for den forretning, vi har bygget op i Rynkeby, og det er vi rigtig glade for. Jeg kan vist godt sige på de ansattes vegne, at de er positive, siger Jørgen Dirksen.

“De tager den platform, de har købt, og bygger videre på den. De har meddelt, at de vil tage udgangspunkt i vores kultur og med respekt for den forretning, vi har bygget op i Rynkeby, og det er vi rigtig glade for. Jeg kan vist godt sige på de ansattes vegne, at de er positive.”

Han er meget tilfreds med salget, og han oplyser, at han fortsat skal drive og lede Rynkeby – ligesom cykelholdet Team Rynkeby fortsætter. Der er ikke forelagt planer endnu, men han forventer ikke, at de tyske ejere vil investere i at udvide den danske produktion. Både Jørgen Dirksen og Rynkebys medarbejderrepræsentant, Pierre Gydesen, forventer, at det tyske opkøb vil styrke Rynkeby.

Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør i Arla, er overbevist om, at Eckes-Granini er det rette strategiske match for Rynkeby i fremtiden:

– I Arla har vi gennem de seneste to årtier frasolgt datterselskaber, som ikke har nogen direkte tilknytning til produktionen af mejeriprodukter, da vi ønsker at fokusere på vores kerneforretning. Rynkeby er det sidste tilbageværende datterselskab i Arla-koncernen, som ikke relaterer sig til mælk, og vi mener, at Rynkeby rent forretningsmæssigt passer bedre til Eckes-Granini, fordi de fremadrettet kan bringe virksomheden op på næste trin.

Thomas Hinderer, bestyrelsesformand og CEO for Eckes-Granini Group, fortæller:

– Opkøbet af Rynkeby er endnu en vigtig milepæl i Eckes-Graninis internationale vækststrategi. Vi er stolte over at kunne byde Rynkeby og de engagerede medarbejdere velkommen og er glade for at kunne tilføre Eckes-Granini to nye stærke brands. De to brands, Rynkeby® og God Morgon®, passer perfekt ind i vores produktsortiment. Vi ligger nu placeret som nummer ét i otte europæiske lande i vores fortsatte bestræbelser på at blive den førende leverandør af frugtdrikke.

Som en del af aftalen er parterne blevet enige om en struktur, der viderefører den nuværende distributionsordning.

Om Rynkeby:
Rynkeby Foods A/S har hovedsæde i Danmark og sælger årligt mere end 130 millioner liter juice og saft til forbrugere i primært Danmark, Sverige og Finland. Omsætningen i 2015 var på ca. 1 mia. DKK (130 mio. euro). Virksomheden har 200 ansatte med hovedsæde i Ringe, hvor størstedelen af produktionen også foregår.

Om Eckes-Granini:
Eckes-Granini Group GmbH med hovedsæde i Nieder-Olm, tæt på Mainz (Tyskland), er førende inden for mærkevaredrikke baseret på frugt i Europa med 15 nationale organisationer, omkring 1.500 ansatte og eksport til 70 lande. Med sine internationalt kendte kvalitetsbrands Granini og Pago og de lokale favoritter hohes C, Joker, Marli, Brämhults, Elmenhorster, Sió og YO er virksomheden repræsenteret i detailfødevarehandlen og out-of-home-markedet.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.