Nyheder • 17/03/2016
Nyt medlem: “Jeg plejer at sige, at vi har verdens bedste team”
UniPlate A/S er et grafisk hus fordelt på tre afdelinger; to i Odense og ét i Løsning. Virksomheden er i kraftig vækst og har været Gazelle i Børsen fire gange, senest sidste år. Fynsk Erhverv har talt med René Jantzen, direktør og indehaver i UniPlate, der har været i virksomheden, siden han i 1989 blev ansat der som den allerførste.
UniPlate er et grafisk hus, som løser alle typer grafiske opgaver – fra idé til udførelse. Virksomheden specialiserer sig i emballage, hvor den i dag er blandt Skandinaviens førende virksomheder.
– Én af vores spidskompetencer er repro/design og trykpladefremstilling til emballagebranchen. Vi designer alle tænkelige former for emballage: øl & sodavandsdåser, mælkepulverdåser og special-covers til film og computerspil etc. Derudover er vores Flexo-afdeling (Flexografi er en rotations-højtryksmetode, der benyttes til trykning) i Hedensted specialister i alle slags labels og etiketter. Medarbejderne i Hedensted har årelang viden og ekspertise inden for dette flexo-segment, hvor vin/øl-etiketter, vådrums-labels og labels til fødevareindustrien er blandt vores kernekompetencer. Men vi fremstiller/designer grafisk materiale af al slags, også det mere traditionelle som visitkort, brochurer, flyers etc.
– Et andet af vores specialer er UV-Storformat print på vores Anapurna printer – vi printer på stort set alt op til fem cm tykkelse – fra fliser til døre, skilte og bandereklamer, støjdæmpende akustikplader til indvendig brug til støjdæmpning, fortæller René Jantzen, som købte virksomheden i 2007 efter at have været produktionschef i 10 år.
– Jeg blev ansat som den første i 1989, hvor jeg var helt nyudlært grafiker. Et par år senere købte vi den første computer, og siden har digitaliseringen været mere og mere gennemgribende i vores branche. I de år, jeg har været hos UniPlate, er alting forandret fuldstændig, fra at jeg stod og håndslyngede trykplader i 80’erne, til at det meste foregår med laser og computer i dag.
Succes i en kriseramt branche
Den grafiske branche har været i krise, siden digitaliseringen har rykket flere traditionelle grafiske opgaver over på internettet, men det har ikke påvirket UniPlate A/S.
– Vi har satset på vores nicher, så vi har ikke været så sårbare som resten af branchen. Der er kontinuerligt brug for grafiske opgaver til emballage og store trykopgaver. I stedet for at ville det hele, har vi valgt at satse hårdt på de emner, vi tror på, og specialiseret os i dybden med det. Det er det, der har givet os vores vækst, siger René Jantzen.
Mennesker og teknologi
Derudover har lang erfaring i branchen og massiv investering i både medarbejderstaben og i ny teknologi haft afgørende indflydelse på, at UniPlate er blandt de førende virksomheder i branchen i dag.
– Alle vores medarbejdere er udlært hos os. De kommer ind som lærlinge og bliver fastansat bagefter. Vores produktion er så nichepræget, at vi ikke bare kan hive en dygtig grafiker ind fra gaden. Vi går rigtig meget op i medarbejdertrivsel – og det virker, for vores medarbejdere bliver her. Jeg plejer at sige, at vi har verdens bedste team, og uden vores dygtige ansatte, så var vi ikke noget, fortæller René Jantzen og fortsætter:
– UniPlate har kunder i hele landet og også i udlandet. Derfor er vi blandt de få i branchen, som arbejder i toholdsskift. Vi har åbent fra kl. 7.00 om morgenen til kl. 22.30 om aftenen, så vores udenlandske kunder kan få fat på os. Og vi investerer løbende i den nyeste teknologi – maskiner og computere – for at holde os førende på markedet, slutter René Jantzen.
Se mere af UniPlates arbejde på virksomhedens Facebook-side her.