Nyheder • 24/09/2015

Fem skarpe til direktøren for boldklubben

Boldklubben Marienlyst fra Odenses Skibhuskvarter er byens femteældste klub. Vi har stillet fem skarpe spørgsmål til Jens Martinus Pedersen, der har været adm. direktør for Marienlyst siden 1. april i år. 

Boldklubben Marienlyst blev oprettet i 1922 i Skibhuskvarteret i Odense og har igennem årene spillet fodbold lige under de allerbedste rækker i Danmark. Siden 1976 har klubben haft Marienlystcenteret, hvor der både er motionscenter, cafeteria, mødelokaler med plads til at afholde messer og meget andet.

1. april i år blev Jens Martinus Pedersen direktør for klubben. Han er uddannet økonom og var tidligere direktør i sit eget firma, der rådgav elitesportsklubber.

Vi har stillet ham fem skarpe spørgsmål om at være direktør i en speciel branche.

1. Hvordan er det anderledes at være direktør for en boldklub ift. at være i ’det almindelige’ erhvervsliv?

– Den største forskel er den eksponering, som følger med. Du er ikke alene direktør for en gruppe medarbejdere, du er også direktør for de mange medlemmer og fans, der er i og omkring klubben. Og der er væsentlig mere opmærksomhed fra pressen og andre aktører. Der er derfor også rigtig mange, som har en holdning til dig som leder, men jeg finder det ret befriende, for hvis du er oprigtig og ægte i alle henseender, så er det faktisk ikke så svært. På den måde kræver jobbet en stor grad af personlig afklarethed, fortæller Jens Martinus Pedersen.

2. Hvad er de fynske/danske boldklubbers største udfordring i dag?

– Det er at følge med de krav, som er til øget professionalisering af både den sportslige sektor og selve organiseringen af klubberne på den ene side og på den anden side at være favne bredden. Det er på mange måder to modsatrettede interesser, som man kan vælge at forene eller adskille. Jeg tror på, at der er en vej til at forene bredde og elite, og det er det, vi arbejder på i Marienlyst uden at kannibalisere organisationen.

3. Hvad er de største fordele ved at drive boldsklub på Fyn?

– Tænker på man på Marienlysts placering – både geografisk og sportsligt – så er vi jo med, hvor det sker. På fodboldfronten er der stor bevågenhed om vores fodboldhold, hvor vi nærmest ugentlig er i infight med et andet fynsk hold. På volleyball-siden er vi også beriget af stor interesse og lokale fynske opgør. Det er klart en fordel rent eksponeringsmæssigt og skaber en fin interesse for sport. SIKO gør også et godt arbejde for at hjælpe klubberne videre, og her kan man f.eks. søge midler til sportssamarbejder med eksempelvis skoler.

4. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe de fynske boldklubber? Politiske sager eller andet, der kunne tages op.

– Jeg tror faktisk, erhvervslivet kunne få hjælp fra boldklubberne. En af de tungeste årsager til, at jeg satte mig i direktørstolen, var, at jeg som virksomhedskonsulent så den ene virksomhed efter den mangle passion – på alle niveauer. Glæde og gejst var erstattes af politisk snak, elendige processer og stress. Der var ganske enkelt for lidt mod, humør og ‘just do it’-attitude, og det blev jeg træt af. Derfor kunne det være godt, hvis vi kunne udvikle miljøer for virksomheder, som har brug for energi og drive til at udvikle nye produkter og tænke innovativt i samarbejde med klubberne rundt om på Fyn.

– Jeg så gerne, at Marienlystcentret også var et sted for entreprenørskab og udvikling. For mig at se så er sporten ideel til at udvikle netop disse kompetencer. Det kræver dels, at virksomhederne er åbne for muligheden, og at politikerne ikke var så berøringsangste over for klubberne.

5. Hvad er det vigtigste, en boldklub kan gøre for at få varig succes?

– Det korte svar er at gøre det rigtige rigtigt. For at kunne det, må man vide, hvad det rigtige er. Jeg tror på, at alle ved, hvad der dybest set er rigtigt for dem selv, men er det nu også rigtigt for sidemanden? Den afstemning er vigtig på banen og i fælleskabet, men også som leder af en boldklub, hvor der er så mange interessenter. Vi skal vide, hvorfor vi gør, som vi gør. Man kan også kalde det at være målorienteret, men med respekt for at andre har andre prioriterer. Kunsten er at få det hele til at spille sammen.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer