Nyheder • 14/12/2020

Det vi gør nu, gør en forskel

Julemåneden plejer at være fyldt med sociale aktiviteter – med kollegerne og i familierne. Det ser dog ikke ud til at blive i samme omfang i år, hvor smittetal og restriktioner sætter sine begrænsninger. Uanset om virksomhederne så vælger at skrue op for julegaverne eller helt at droppe dem i år, så ligger der i begge handlinger en klar anerkendelse af den indsats, medarbejderne har ydet i det forgangne år under de svære omstændigheder, og et stærkt ledelsesmæssigt fokus på at sikre, at virksomhederne får det bedste afsæt for at komme godt tilbage efter coronaen.

Efter 10 måneder med hjælpepakker og restriktioner har virksomhederne efterhånden fundet fodfæstet og en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel i Fynsk Erhverv viser, at virksomhederne er klar til at tage de bedste erfaringer med sig ind i det nye år. Som en erhvervsleder kommenterer i undersøgelsen, så har ’Covid 19 betydet en fuldstændig gennemgang og ’støvsugning’ af virksomheden, hvilket har ført til en større effektivisering’. Hele 46% fremhæver øget digitalisering som en af de positive effekter, og næsten lige så mange peger på nye og bedre arbejdsgange. Det er interessant og viser, at ’det vi gør nu, gør en forskel’.

Der er ingen tvivl om, at vi i mange virksomheder og brancher er blevet ramt af en gevaldig storm. Nogle endda en ren tsunami. Her tænker jeg naturligvis på hele hotel og konferencemarkedet, med larmende stilhed til følge. Men vi står ved en skillevej nu, hvor det amerikanske præsidentvalg er afgjort, BREXIT en kendsgerning og flere Covid19-vacciner er på vej på markedet. Forhåbentligt et paradigmeskifte fra frygt og restriktioner til optimisme og nye muligheder.

Undersøgelsen afdækker ligeledes virksomhedernes fokus på den helt korte og lidt længere bane. Og her er der ingen tvivl om, at tæt på 90% af virksomhederne har fokus på at tilpasse organisationen og forretningsmodellen til den nye virkelighed. 95% har fokus på at øge indtjeningen, og det skal dels ske ved at øge produktiviteten (85%) dels ved at introducere nye produkter og services på markedet (84%).

Undersøgelsen viser over en bred kam, at der er et skarpt fokus på digitalisering, automatisering, bæredygtighed, professionalisering og ressourcer i virksomhederne i de kommende år.

Ifølge samme undersøgelse kan vi forvente at se flere ejer-/generationsskifter og køb/salg af virksomheder, selvom langt hovedparten af de fynske virksomheder primært har fokus på at vækste egen virksomhed indefra (90%).

Der er mange ubesvarede spørgsmål, som vi er utålmodige efter at få besvaret:  Kommer efterspørgslen tilbage? Helt/Delvist? Hvornår? Kan vi holde priserne? Hvordan med konkurrenterne? Leverandørerne? Kan vi tiltrække de dygtigste medarbejdere og specialister, når vi får gang i hjulene igen? Osv.

Vi står i virksomhederne klar i startblokken, klar til at tage fat og få sat gang i væksten igen. Klar til post-corona-tiden. Min appel til alle er at udvise den største ansvarlighed i julemåneden og ind i den kolde vinter og på den måde være med til at gøre tiden frem til en genåbning af samfundet så kort som muligt.

Det vi gør nu, gør en forskel – og sammen er vi stærkest.

God jul.

Debatindlæg af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv,  i Fyens Stiftstidende den 14. december 2020.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.