Debat • 28/04/2015
Storebælt: Endnu et parti bakker op om lavere afgifter
Formand for De Konservative fortæller i dagens Fyens Stiftstidende, at broafgiften over Storebælt skal ned for alle, ikke blot pendlerne. Udmeldingen kommer, efter den konservative formand sammen med politisk ordfører Mai Mercado var på besøg hos Rynkeby Foods, hvor bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv, Jørgen Dirksen, er direktør.
I mandags havde Rynkeby besøg af formand for De Konservative, Søren Pape, samt partiets fynskvalgte politiske ordfører, Mai Mercado, og her afslørede formanden overfor Fyens Stiftstidende, at partiet vil kæmpe for lavere storebæltsafgifter for alle efter folketingsvalget.
Pape ville ikke sige, præcist hvor meget de skal reduceres, eller hvordan reduceringen skal finansieres, men han nævnte, at det f. eks. kunne ske på den måde, Fynsk Erhverv har foreslået, med en forlængelse af tilbagebetalingstiden. Fynsk Erhverv er meget begejstrede over udmeldingen.
– Så kom den Konservative partiformand på banen i dagens Fyens Stiftstidende, hvor han åbner op for lavere broafgifter for alle over Storebæltsbroen. Viborg-borgmesteren har tydeligvis forstået, at broafgiften over Storebælt er en vækstbarriere for hele landet, og ikke bare for Fyn. Vores samfundsøkonomiske analyse af en afgiftsnedsættelse af broafgiften viser med al tydelighed, at en reduktion af broafgifterne vil øge produktivitet og jobskabelse fra Nordjylland til Nordsjælland – og være en ubetinget fordel for provinsen som helhed. Vi taler om et vækspotentiale i størrelsesordenen 16,3 mia. kr., udtaler Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv, og fortsætter:
– Når Søren Pape antyder, at en nedsættelse af broafgiften evt. kunne finansieres med en forlængelse af tilbagebetalingsperioden, ligger det helt i tråd med Fynsk Erhvervs forslag om en 25 procents reduktion for alle trafikanter fra i morgen, hvilket kan finansieres af broens brugere med en forlængelse på blot fire år. Med dette scenarie stiger vækstpotentialet til mindst 28 mia. kr., uden det koster hverken skatteydere en krone eller kræver offentlige besparelser, hvilket også bør få de øvrige partiledere på banen.
Indtil videre støtter Liberal Alliance og De Konservative lavere broafgifter for alle. Venstre støtter lavere afgifter for pendlere, hvilket Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre ikke afviser. SF og Enhedslisten er imod lavere broafgifter til bilister.