Nyheder • 14/05/2020
SPOT ON: ’Fyn skal det være’
Coronakrisen har fået samtlige 10 fynske kommuner til at danne fælles front og sætte en målrettet kampagne i søen, der skal tiltrække danske turister til Fyn denne sommer. Tæt på 30% af turisterne på Fyn plejer nemlig at komme fra udlandet, og dem kommer vi i år til at mangle på de fynske hoteller, kroer, restauranter og attraktioner. Derfor bakker Fynsk Erhverv naturligvis fuldt ud op om dette fælles initiativ i kampen om blive danskernes foretrukne ferieø denne sommer.
Henrik Neelmeyer, der er formand for Fynsk Erhverv og adm. direktør på Egeskov er begejstret for tiltaget:
”Det er fantastisk, at alle fynske borgmestre og kommuner bakker op om turismen. Det understreger, hvilket vigtigt erhverv turisme og oplevelsesøkonomi er for Fyn. Vi spiller os stærke sammen, og det er vigtigt, at vi får gang i indenlandsturismen igen.
Flere hoteller, kroer og attraktioner har været lukkede længe og mangler i den grad indtægter, så det er en kærkommen hjælp, der nu sættes i gang.
Privatforbruget er faldet med 25% som følge af coronakrisen, og det kan mærkes ikke mindst i butikkerne, på hoteller, caféer og restaurationer samt hos de mange fynske attraktioner.
Fynsk Erhverv foreslår også at indføre et særligt corona-fradrag a la bolig-job-ordningen, hvor udgifter inden for en given ramme til besøg på restaurationer, hoteller og attraktioner kan fratrækkes på selvangivelsen i 2020. Med udsigten til, at vi alle skal holde sommerferie i Danmark i år, har vi en oplagt mulighed for at (gen-)opleve de mange fantastiske spisesteder og attraktioner, vi har ikke mindst på Fyn. Og med et fradag stimulere til et højere forbrug og flere oplevelser med øget omsætning og beskæftigelse i disse brancher til følge. Det giver god mening for alle parter.
Derudover appellerer Fynsk Erhverv alle fynboer til at handle lokalt.
Se indslag i TV2 Fyn og læse mere her.