Nyheder • 04/02/2015

Månedens virksomhed: “I ét ryk kom vi fra 1. division til Superligaen”

Det bliver den blot 19 måneder gamle fynske virksomhed GraphicCo, som løber med titlen i februar. Det er facadeproducenten Redtz fra Odense, har udpeget en efterfølger. GraphicCo blev dannet ved en fusion i 2013 og er allerede blandt sværvægterne indenfor deres branche. 

Facedevirksomheden Redtz har peget på den grafiske virksomhed GraphicCo som ‘Månedens virksomhed’ i februar.

– GraphicCo har været enormt gode samarbejdspartnere, og de leverer konsekvent produkter i en høj kvalitet og i et imponerende tempo, fortæller Morten Redtz, direktør og indehaver af Redtz, og fortsætter:

– De har lavet skilte og bannere til vores nye domicil, general markedsføring inklusiv rådgivning til annoncer og flyers, byggepladsskilte – både i skilteform og i bannerreklame – og folieindpakning af vores firmabiler.

Direktør i GraphicCo, Jacob Vestergaard, nævner selv den store palette af ydelser, det relativt nystartede firma kan levere, som en stor del af grunden til, at det går rigtig godt for virksomheden.

– Vi er i en branche, hvor der er rigtig hård konkurrence, så vi er nødt til at tilbyde ekstra ting i forhold til vores konkurrenter. Vi kan f.eks. levere tryksagsarbejde i næsten alle størrelsesordener, fra de helt store skilte og facader ned til de enkle brochurer til små kunder. Vi har også produkter i forskellig kvalitet til forskellige priser, så vi kan konkurrere med de billige østeuropæiske trykkerier. Og det er den slags, der differentierer os på markedet – at vi kan levere en hel pakke af ydelser til vores kunder, fortæller Jacob Vestergaard, og fortsætter.

– Vi har bl.a. Tulip som én af vores store kunder, og der har vi simpelthen overtaget selve indkøbs- og lagerdelen af deres forretning på alt det, som alligevel skal have vores grafiske tryk på. Så kan de hente deres skilte og klistermærker og pølsetange, og hvad de ellers skal bruge, fra vores lager.

– Det er ikke nok at levere kvalitet i vores branche. Det er basis – alle skal levere kvalitet, ellers har de ingen fremtid i Danmark. Man bliver nødt til at kunne noget mere end det, fortæller Jacob Vestergaard.

GraphicCo leverer til hele landet, og omkring 75 procent af omsætningen kommer fra kunder uden for Fyn

Størrelse giver muligheder
GraphicCo er en fusion mellem de to virksomheder Indoor Marketing og Svendborg Tryk. Jacob Vestergaard havde virksomheden Indoor Marketing i Odense, som i forvejen lavede en del forretninger med Svendborg Tryk, der var ejet af Fynske Medier.  I 2013 besluttede Fynske Medier sig så for at opkøbe Indoor Marketing for at fusionere virksomheden med Svendborg Tryk og skabe GraphicCo.

– Vi gik faktisk i nogle år og snakkede om, hvem der mon ville opkøbe hvem, man det blev så os, der blev opkøbt af Svendborg-afdelingen gennem Fynske Medier. Det gav simpelthen bare mening at samle vores grafiske kompetencer med et trykkeri, og med sammenlægningen er vi med ét ryk kommet fra 1. division op i Superligaen, fortæller Jacob Vestergaard.

– Som noget ret usædvanlig i vores branche var begge virksomheder også helt gældfri, da vi fusionerede, så vi har været ude og investere massivt i nye maskiner – en 16-17 mio. har vi brugt på det indtil videre plus ca. tre mio. på software. Og der gør størrelsen altså en forskel. Man er nødt til at tænke i vækst for at forblive konkurrencedygtig i længden.

Mere fynsk sammenhold
Selvom meget grafisk arbejde kan sendes digitalt, er GraphicCo også blandt de fynske virksomheder, som kan mærke broafgiften som en ekstraomkostning, når firmaet laver forretninger på Sjælland, så de er også glade for Fynsk Erhvervs kampagne mod afgiften.

Skal de nævne på en anden ting, der kunne hjælpe de fynske virksomheder, peger Jacob Vestergaard på et øget sammenhold virksomhederne imellem.

– Det er rigtig godt at se, at det hovedsageligt er fynske virksomheder, som vinder entrepriserne på de mange nye anlægsarbejder, der er i gang på Fyn, men fynske virksomheder kunne også selv blive bedre til at vælge fynske samarbejdspartnere. Når man skal have lavet ét eller andet, så kunne man måske lige kigge efter en ekstra gang, om der var nogle muligheder på Fyn, før man vælger den der virksomhed, man kender ovre i Jylland, fortæller direktøren.

Fynsk Erhverv er i øjeblikket ved at branchesortere medlemsvirksomhederne i Fynsk Erhverv, så man nemt kan finde fynske muligheder inden for enhver branche.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer