Nyheder • 04/02/2015

Månedens virksomhed: “I ét ryk kom vi fra 1. division til Superligaen”

Det bliver den blot 19 måneder gamle fynske virksomhed GraphicCo, som løber med titlen i februar. Det er facadeproducenten Redtz fra Odense, har udpeget en efterfølger. GraphicCo blev dannet ved en fusion i 2013 og er allerede blandt sværvægterne indenfor deres branche. 

Facedevirksomheden Redtz har peget på den grafiske virksomhed GraphicCo som ‘Månedens virksomhed’ i februar.

– GraphicCo har været enormt gode samarbejdspartnere, og de leverer konsekvent produkter i en høj kvalitet og i et imponerende tempo, fortæller Morten Redtz, direktør og indehaver af Redtz, og fortsætter:

– De har lavet skilte og bannere til vores nye domicil, general markedsføring inklusiv rådgivning til annoncer og flyers, byggepladsskilte – både i skilteform og i bannerreklame – og folieindpakning af vores firmabiler.

Direktør i GraphicCo, Jacob Vestergaard, nævner selv den store palette af ydelser, det relativt nystartede firma kan levere, som en stor del af grunden til, at det går rigtig godt for virksomheden.

– Vi er i en branche, hvor der er rigtig hård konkurrence, så vi er nødt til at tilbyde ekstra ting i forhold til vores konkurrenter. Vi kan f.eks. levere tryksagsarbejde i næsten alle størrelsesordener, fra de helt store skilte og facader ned til de enkle brochurer til små kunder. Vi har også produkter i forskellig kvalitet til forskellige priser, så vi kan konkurrere med de billige østeuropæiske trykkerier. Og det er den slags, der differentierer os på markedet – at vi kan levere en hel pakke af ydelser til vores kunder, fortæller Jacob Vestergaard, og fortsætter.

– Vi har bl.a. Tulip som én af vores store kunder, og der har vi simpelthen overtaget selve indkøbs- og lagerdelen af deres forretning på alt det, som alligevel skal have vores grafiske tryk på. Så kan de hente deres skilte og klistermærker og pølsetange, og hvad de ellers skal bruge, fra vores lager.

– Det er ikke nok at levere kvalitet i vores branche. Det er basis – alle skal levere kvalitet, ellers har de ingen fremtid i Danmark. Man bliver nødt til at kunne noget mere end det, fortæller Jacob Vestergaard.

GraphicCo leverer til hele landet, og omkring 75 procent af omsætningen kommer fra kunder uden for Fyn

Størrelse giver muligheder
GraphicCo er en fusion mellem de to virksomheder Indoor Marketing og Svendborg Tryk. Jacob Vestergaard havde virksomheden Indoor Marketing i Odense, som i forvejen lavede en del forretninger med Svendborg Tryk, der var ejet af Fynske Medier.  I 2013 besluttede Fynske Medier sig så for at opkøbe Indoor Marketing for at fusionere virksomheden med Svendborg Tryk og skabe GraphicCo.

– Vi gik faktisk i nogle år og snakkede om, hvem der mon ville opkøbe hvem, man det blev så os, der blev opkøbt af Svendborg-afdelingen gennem Fynske Medier. Det gav simpelthen bare mening at samle vores grafiske kompetencer med et trykkeri, og med sammenlægningen er vi med ét ryk kommet fra 1. division op i Superligaen, fortæller Jacob Vestergaard.

– Som noget ret usædvanlig i vores branche var begge virksomheder også helt gældfri, da vi fusionerede, så vi har været ude og investere massivt i nye maskiner – en 16-17 mio. har vi brugt på det indtil videre plus ca. tre mio. på software. Og der gør størrelsen altså en forskel. Man er nødt til at tænke i vækst for at forblive konkurrencedygtig i længden.

Mere fynsk sammenhold
Selvom meget grafisk arbejde kan sendes digitalt, er GraphicCo også blandt de fynske virksomheder, som kan mærke broafgiften som en ekstraomkostning, når firmaet laver forretninger på Sjælland, så de er også glade for Fynsk Erhvervs kampagne mod afgiften.

Skal de nævne på en anden ting, der kunne hjælpe de fynske virksomheder, peger Jacob Vestergaard på et øget sammenhold virksomhederne imellem.

– Det er rigtig godt at se, at det hovedsageligt er fynske virksomheder, som vinder entrepriserne på de mange nye anlægsarbejder, der er i gang på Fyn, men fynske virksomheder kunne også selv blive bedre til at vælge fynske samarbejdspartnere. Når man skal have lavet ét eller andet, så kunne man måske lige kigge efter en ekstra gang, om der var nogle muligheder på Fyn, før man vælger den der virksomhed, man kender ovre i Jylland, fortæller direktøren.

Fynsk Erhverv er i øjeblikket ved at branchesortere medlemsvirksomhederne i Fynsk Erhverv, så man nemt kan finde fynske muligheder inden for enhver branche.

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]