Nyheder • 28/06/2020

5 skarpe til: Advokaten

Coronakrisen har ramt dansk erhvervsliv på flere parametre, og det gælder også de fynske virksomheder. Selvom hverdagen så småt er på vej tilbage kan krisen stadig mærkes, og for mange virksomheder betyder det både små og store ændringer hvad angår drift og strategi.

Men hvordan er din virksomhed stærkest stillet til at håndtere krise og forandring?

De virksomheder som er agile og omstillingsparate, er som regel også dem, der kommer stærkest ud af en krise. Og det gælder også i Coronakrisens tilfælde. Det handler om at kunne dykke ned i skuffen og gentænke strategien, der hvor der er behov for det – og det inden for kort tid. Derfor centrerer Christian hans fem råd omkring de områder, du som virksomhedsejer altid bør have fokus på. Så er du bedst muligt stillet når en ny krise rammer:

1. Sørg for orden i penalhuset

Det handler i bund og grund om, at virksomheden skal sørge for, at der er styr på eget hus. Penalhuset omfatter i denne sammenhæng dokumentation for alt fra den basale drift af virksomheden til strategi, regnskaber, budgetter, aftaler, forsikringsforhold, complianceforhold osv. Har man styr på alle disse forhold, minimeres risici, og virksomheden sikrer sig det bedst mulige juridiske fundament at drive virksomhed på.

2. Tænk skriftlighed

Tænk skriftlighed ind i alle led af virksomheden, også ejerne imellem. Alt starter i udgangspunktet med stor grad af enighed, men forskellige forhold udvikler sig ofte. Når først en uenighed er opstået, er det i mange tilfælde vanskeligt at finde en løsning, og en ellers god relation kan dermed være ødelagt. Sørg derfor altid for at tænke skriftlighed ind, så der ikke er tvivl om aftalerne i tilfælde af uenighed og konflikt. Det opleves desværre ofte, at en række forhold er baseret på mundtlige aftaler, som er vanskelige at dokumentere, ligesom parterne efterfølgende vil have forskellige opfattelser af, hvad der egentlig blev aftalt. Fastlæg derfor en intern procedure for håndtering af dokumenter og eksempelvis mails, så man sikrer, at alle aftaler findes på skrift eller er bekræftet skriftligt.

3. Forventningsafstem

Træf velovervejede og velfunderede valg i forhold til virksomhedens behov for udførlige skriftlige aftaler. Dette med henblik på at sikre en tilstrækkelig forventningsafstemning i forhold til samarbejdsrelationer, kunder, leverandører, medarbejdere, investorer, en eventuel udlejer mv. Og man bør overveje at søge professionel rådgivning i denne forbindelse. Værdien vil vise sig i undgåede tvister, og når en tvist alligevel opstår, vil virksomheden stå med bedre muligheder for en tilfredsstillende løsning.

4. Ret fokus mod de kommercielle forhold

Overvej altid de kommercielle forhold i alle aftaleforhold. Opstår der en tvist, så hold øjnene på den kommercielt bedst mulige løsning og tilsidesæt så vidt muligt de personlige følelser. Tænk på virksomhedens bedste på den lange bane. Det kan gøre ondt at være kompromissøgende, men det lønner sig ofte i form af bedre, mere nuancerede og hurtigere løsninger.

5. Følg op – særligt efter ændringer i f.eks. drift og strategi

Sørg for at der løbende følges op på alle indgåede aftaler. På den måde sikres det, at de også efterleves i praksis – ellers er de ikke meget værd. Efterleves de ikke af den ene eller anden årsag, er der behov for, at dette bliver håndteret behørigt. Dette punkt glemmes ofte, og aftaler lægges i skuffen for først at blive taget frem den dag, der er opstået en tvist. Som konsekvens af Corona og eventuelle ændringer i virksomheden, skal der også tænkes over mulig revision af aftaler, da virksomheden måske befinder sig på et andet stadie. Og det vil ofte medføre et behov for at opdatere de juridiske forhold.

Vi ser desværre ofte, at der er for lidt fokus rettet mod ovenstånde overvejelser, og derfor kan man risikere at komme på bagkant. Rettidig omhu er altid at foretrække.

Presset på likviditeten som konsekvens af Corona?

Er din virksomhed presset og kniber det med likviditeten, er det vigtigt som ledelse at være opmærksom herpå. Som ledelse i virksomheden er du forpligtet til, til enhver tid, at sikre at virksomheden har et forsvarligt kapitalberedskab (likviditet). Konsekvensen ved en eventuel efterfølgende konkurs kan blive, at ledelsen bliver holdt ansvarlige for ikke at have sikret et forsvarligt kapitalberedskab og have forsat driften længere end de burde. Derved risikerer man at blive holdt ansvarlig for kreditorernes tab.

 

————————————————————————————————————————————————————————————————————

Læs også:

Fem skarpe til erhvervspsykolog Patricia Hammershøj Binggeli, Psykologerne på Torvet

Fem skarpe til revisoren, Claus Damhave, partner i PwC

Fem skarpe til banken, Jan Reifling, områdedirektør i Danske Bank Erhverv Fyn

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.