Nyheder, Tips og gode råd • 29/10/2014

Vi bruger mest IT i EU: “Det digitale skal gennemsyre hele virksomheden”

Danmark er blandt de mest digitalt kyndige i hele EU, viser en ny publikation fra Danmarks Statistik. “Det digitale skal indgå som integreret del af virksomheders forretning, ikke som isolerede projekter,” fortæller Christiane Vejlø , grundlægger og redaktør af sitet Elektronista.dk og vært på Radio 24syv-programmet Elektronista, til Fynsk Erhverv.

Danmarks Statistik har i en ny rapport fundet frem til, at danskerne er EU’s flittigste digitale brugere; f.eks. målt på, at 81 procent af danskerne mellem 16 og 74 år har besøgt offentlige myndigheders hjemmesider, hvilket er en betydeligt større andel end gennemsnittet i EU, der ligger på 37 procent af befolkningen.

Det giver sig også til udtryk i streaming. Fra ung til gammel streamer knap halvdelen af danskerne film og tv. I aldersgruppen 16 til 24 er det otte ud af 10. Men vi er samtidig også skeptiske digitale brugere. 38 procent af danske internetbrugere – eller 1,6 mio. brugere – har således afholdt sig fra at afgive personlige oplysninger til sociale medier af sikkerhedsmæssige årsager.

Generelt tegner rapporten et billede af, at danskerne er blandt de mest IT-brugende og IT-kyndige i EU.

Hele publikationen kan læses her: www.dst.dk/da/Statistik

 

Christiane Vejlø er én af Danmarks klareste og tydeligste stemmer indenfor kommunikationsteknologi og digital underholdning. Hun er vært på Radio 24syv-programmet Elektronista og redaktør på sitet ved samme navn og sidder derudover i flere tænketanke og råd til fremtidssikring af kultur- og forretningslivet i Danmark og er foredragsholder og konsulent gennem sin virksomhed But-Why. 

Til Fynsk Erhvervs Handelskonference holdt hun et meget rost oplæg om netop digitale trends og om, hvad de betyder for danske virksomheder.

Vi har spurgt hende om resultaterne af Danmarks Statistiks undersøgelse.

Er det et billede, du kan genkende, at danskerne er særligt flittige til at bruge IT?

– Jeg oplever faktisk, at interessen er der, men desværre også for tit, at borgere er frustrerede over, at tjenesterne ikke er så nemme at oprette eller betjene i hverdagen. Med den velvilje, der er, kunne Danmark gøre det meget bedre med mere brugervenlige tjenester, fortæller Christiane Vejlø.

Er danske virksomheder generelt gode nok til at implementere digitale strategier i deres forretningsmodeller?

– For mange virksomheder er der helt klart et potentiale i at se fremad og lade den forventede udvikling spille ind i både produktudvikling, forretningsmodeller og organisering af virksomheden. Men det kræver et mindset, hvor man ikke lader det digitale køre som isolerede projekter på sidelinjen, men gør det digitale til en del af virksomhedens kultur.

Undervurderer danske virksomheder deres kunders digitale færdigheder?

– Det handler ikke så meget om færdigheder, men om en brugerorienteret tilgang. Kunderne kan bruge digitale værktøjer og services, hvis de er nemme at gå til. Færdigheder lyder som noget, man skal tilegne sig, men hvis teknologi og digitale produkter fungerer optimalt, så er det netop fordi, de er udarbejdet, så de er nemme at tilgå for almindelige mennesker.

Lægger danske virksomheder for meget vægt på bestemte digitale områder, hvor de måske burde lægge energien andre steder?

– Det digitale skal gennemsyre hele organisationen og kulturen, men når det er sagt, så skal man strategisk vælge sine platforme og investeringer – og igen med brugeren som udgangspunkt.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.