Nyheder • 16/04/2015

Vækst i turismen blandt Europas svageste: “Vi er de eneste med så høj moms”

En ny analyse fra Kommunernes Landsforening viser, at Danmark er det land i Europa, der mellem 2004 og 2014 havde den femtelaveste vækst i turistbranchen. Kun Kirgisistan, Slovakiet, Luxembourg og Cypern har klaret sig dårligere det seneste årti. “Vi er det eneste land i Europa, der ikke har differentieret moms på restaurant- og hoteldrift,” forklarer Fynsk Erhvervs brancherepræsentant. 

For Europa som helhed har turistbranchen oplevet en fremgang på 25 procent mellem 2004 og 2014 målt på antal overnatninger, men den danske turistbranche har i samme periode kun haft en fire procents fremgang – den femtelaveste vækst på hele kontinentet. Det viser en ny undersøgelse fra Kommunernes Landsforening (Se kort forneden).

Ifølge Tom Pelle Jensen, direktør for Hotel Svendborg og turistbranchens repræsentant i Fynsk Erhverv, skyldes den lave vækstMoms hotel i Danmark især de danske momsregler.

– Vi er det eneste land i Europa, der ikke har differentieret moms på hotel- og restaurantdrift, så når der omsættes for 1.000 kr. i Danmark, skal et hotel betale 25 procent i moms. Når det samme sker i Tyskland, skal hotellet betale syv procent, i Polen otte procent, i Luxembourg tre, i Norgen otte osv. (se kort til højre.) Dermed bliver vores land ganske enkelt for dyrt at holde ferie i for udlændinge, forklarer Tom Pelle Jensen.

Danmark har foruden manglende momsdifferentiering også en meget høj moms i det hele taget samt et generelt højt udgiftsniveau, hvilket i forvejen er med til at gøre Danmark til et dyrt land at holde ferie i.

Flere, men kortere ferier …
Ifølge Dansk Erhvervs chef for turisme og erhverv, Susanne Nordenbæk, er udviklingen en del af en større tendens, der på flere fronter presser Danmark.

– Det er blevet billigere at rejse til fjernere egne, og det er et nyt konkurrenceparameter for Danmark. Man skal også være opmærksom på, at folks rejsemønstre har ændret sig. Hvor man tidligere tog til en destination i tre uger, rejser folk i dag oftere, men i kortere tid. Det kan betyde, at vi ikke har tabt i antallet af tyske hoveder, men i antallet af overnatninger, siger hun.

Der er i de senere år sket en voldsom forbedring af de tyske kystområder, og det kan også være en del af forklaringen på den lave danske vækst.

Turisme

 

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]