Nyheder • 16/04/2015

Vækst i turismen blandt Europas svageste: “Vi er de eneste med så høj moms”

En ny analyse fra Kommunernes Landsforening viser, at Danmark er det land i Europa, der mellem 2004 og 2014 havde den femtelaveste vækst i turistbranchen. Kun Kirgisistan, Slovakiet, Luxembourg og Cypern har klaret sig dårligere det seneste årti. “Vi er det eneste land i Europa, der ikke har differentieret moms på restaurant- og hoteldrift,” forklarer Fynsk Erhvervs brancherepræsentant. 

For Europa som helhed har turistbranchen oplevet en fremgang på 25 procent mellem 2004 og 2014 målt på antal overnatninger, men den danske turistbranche har i samme periode kun haft en fire procents fremgang – den femtelaveste vækst på hele kontinentet. Det viser en ny undersøgelse fra Kommunernes Landsforening (Se kort forneden).

Ifølge Tom Pelle Jensen, direktør for Hotel Svendborg og turistbranchens repræsentant i Fynsk Erhverv, skyldes den lave vækstMoms hotel i Danmark især de danske momsregler.

– Vi er det eneste land i Europa, der ikke har differentieret moms på hotel- og restaurantdrift, så når der omsættes for 1.000 kr. i Danmark, skal et hotel betale 25 procent i moms. Når det samme sker i Tyskland, skal hotellet betale syv procent, i Polen otte procent, i Luxembourg tre, i Norgen otte osv. (se kort til højre.) Dermed bliver vores land ganske enkelt for dyrt at holde ferie i for udlændinge, forklarer Tom Pelle Jensen.

Danmark har foruden manglende momsdifferentiering også en meget høj moms i det hele taget samt et generelt højt udgiftsniveau, hvilket i forvejen er med til at gøre Danmark til et dyrt land at holde ferie i.

Flere, men kortere ferier …
Ifølge Dansk Erhvervs chef for turisme og erhverv, Susanne Nordenbæk, er udviklingen en del af en større tendens, der på flere fronter presser Danmark.

– Det er blevet billigere at rejse til fjernere egne, og det er et nyt konkurrenceparameter for Danmark. Man skal også være opmærksom på, at folks rejsemønstre har ændret sig. Hvor man tidligere tog til en destination i tre uger, rejser folk i dag oftere, men i kortere tid. Det kan betyde, at vi ikke har tabt i antallet af tyske hoveder, men i antallet af overnatninger, siger hun.

Der er i de senere år sket en voldsom forbedring af de tyske kystområder, og det kan også være en del af forklaringen på den lave danske vækst.

Turisme

 

Genbrug og gåpåmod: Direktøren, der samlede stumperne op

Freebee i Nyborg er specialiseret i at genbruge fluorbaserede inorganiske salte til metalindustrien – men det er ikke kemi, der fylder mest hos direktør Jørgen R. Kildegaard. Det er mennesker, løsninger og evnen til at få ting til at ske. Det begyndte i 2006, da Koppers i Nyborg lukkede sin trading-aktivitet. Jørgen R. Kildegaard, der […]

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.